Bez doładowania też się da – BBR MX-5 2.0 Super 180 (2012)

Prawie dwa lata temu pisałem o niespełna 240-konnej Mazdzie MX-5 firmy BBR, której silnik został podkręcony dzięki kompresorowi. Teraz brytyjskie BBR pokazało MX-piątkę, która obchodzi się bez doładowania, a dysponuje całkiem sporą mocą.

Obraz
Olgierd Lachowski

Prawie dwa lata temu pisałem o niespełna 240-konnej Mazdzie MX-5 firmy BBR, której silnik został podkręcony dzięki kompresorowi. Teraz brytyjskie BBR pokazało MX-piątkę, która obchodzi się bez doładowania, a dysponuje całkiem sporą mocą.

Mazda MX-5 w Europie jest oferowana z dwiema jednostkami napędowymi. Mniejsza, 1,8-litrowa, ma moc 126 KM, zaś większa – 2-litrowa, dysponuje 160 KM. To niby niewiele, bo przecież samochody kompaktowe obecnie mają silniki o podobnej i większej mocy, ale japoński roadster jest bardzo lekki (waży 1165 kg), więc 160 KM w zupełności wystarczy, żeby rozpędzić to niewielkie autko do 212 km/h, a setkę osiągnąć po 7,60 s.

Specjalizujące się w modyfikowaniu Mazd brytyjskie BBR postanowiło zwiększyć moc jednostki silnikowej tego wozu za pomocą montażu sportowego „wydechu” i nowego oprogramowania. Układ wydechowy, to zbudowana od podstaw przez tunera konstrukcja. Kolektor wylotowy ma tutaj układ 4-1, a więc taki, w którym cztery rury odprowadzające spaliny z silnika łączą się od razu w jedną. Rura ta ma średnicę ponad 60 mm i są do niej podłączone sportowe tłumiki i konwerter katalityczny. Sam wylot z układu składa się z dwóch końcówek o średnicy 90 mm każda.

BBR wstawiło też nowe ECU Starchip oraz sportowe filtry powietrza, które zainstalowano w seryjnym tzw. airboksie.

Obraz

Pomiary na hamowni wykazały, że podkręcona Mazda legitymuje się mocą 183 KM przy 6800 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 215 Nm przy 4250 obr./min. Cechą charakterystyczną Mazdy Super 180 jest to, że nowy układ wylotowy wcale nie jest głośniejszy od standardowego. Jeśli jednak ktoś życzy sobie, by jego auto wydawało z siebie głośniejsze dźwięki, może zakupić tylny tłumik o nazwie Supersport. Wtedy cena całego tuningu zmniejszy się z 1995 funtów do 1895 funtów.

Parametry drogowe tej MX-piątki nie są znane. BBR oferuje taki sam pakiet wzmacniający mniejszą jednostkę napędową, ale nie ujawniło żadnych szczegółów, jeśli chodzi o osiągi przerobionego tak silnika.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R4
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1999 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 183 KM przy 6800 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 91,55 KM/l (seryjny – 80,04 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm przy 4250 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 290 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, średnica 280 mm
  • Koła przednie: 6,5 x 16”
  • Koła tylne: 6,5 x 16”
  • Opony przednie: 205/50 R 16
  • Opony tylne: 205/50 R 16

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1165 kg
  • Stosunek masy do mocy: 6,37 kg/KM (seryjny – 7,28 kg/KM)
  • Długość: 4020 mm
  • Szerokość: 1720 mm
  • Wysokość: 1245 mm
  • Rozstaw osi: 2330 mm
  • Obraz
  • Obraz
[1/2] Źródło zdjęć: |

Źródło: carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej