Będzie 500 KM? – Sportec RS3 Sportback RS 400 (2012)
Na niektórych portalach internetowych pojawiła się informacja o 500-konnym Audi RS3 Sportback, przedstawionym przez szwajcarską firmę Sportec. W rzeczywistości auto ma na razie „tylko” 408 KM mocy, ale i tak jest interesujące.
19.01.2012 | aktual.: 07.10.2022 18:54
W tej chwili najmocniejszym dostępnym pakietem tuningowym do Audi RS3 jest zestaw produkcji B&B, który podnosi moc jednostki napędowej do 510KM. Gdyby Sportecowi udało się wycisnąć równe 500 KM, znalazłby się blisko lidera. Na razie jednak wóz ma o ponad 100 KM mocy mniej.
Przypomnę, że seryjne Audi RS3 ma ustawiony z przodu poprzecznie 5-cylindrowy silnik z turbosprężarką. Motor ten w normalnej odmianie rozwija moc 340 KM przy 5400-6500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 450 Nm przy 1600-5300 obr./min.
68 dodatkowych koni mechanicznych tuner osiągnął dzięki modyfikacji oprogramowania centralnej jednostki sterującej i zmianie układu wydechowego na sportowy odpowiednik z tłumikami o zmniejszonych oporach przepływu. Maksymalny moment obrotowy wzrósł do 550 Nm.
Lepsze parametry jednostki napędowej pozwoliły poprawić osiągi Audi. Od 0 do 100 km/h ten niewielki samochód przyspiesza w 4,30 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 273 km/h (po zdjęciu ogranicznika).
Dodatkowymi atutami tego RS3 jest sportowe zawieszenie z możliwością obniżenia wozu od 20 do 40 mm, a także układ hamulcowy MOV’IT z wentylowanymi tarczami z przodu i z tyłu. Przednie dyski mają średnicę 396 mm, a tylne 342 mm. Z przodu hamulce blokowane są 6-tłoczkowymi zaciskami, a z tyłu 4-tłoczkowymi. Jedyną wadą zestawu MOV’IT jest jego cena wynosząca ponad 15 tysięcy euro.
Zastosowanie wielkich hamulców wymusiło montaż kół z 20-calowymi felgami Mono/10. Obręcze mają szerokość 9,5” z przodu i z tyłu, a założono na nie opony 245/30 R 20. Cena takiego kompletu nie jest znana.
Czy Sportec będzie miał 500-konne Audi RS3 w ofercie? Być może wyjaśni się to na wystawie samochodowej w Genewie w pierwszej połowie marca.
Dane techniczne
- Typ: R5
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 408 KM przy 5000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 164,52 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 550 Nm przy 1600-5000 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 396 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 342 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 9,0 x 20″ Mono/10
- Koła tylne: 9,0 x 20″ Mono/10
- Opony przednie: 245/30 R 20
- Opony tylne: 245/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1650 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,04 kg/KM (seryjny – 4,85 kg/KM)
- Długość: 4302 mm
- Szerokość: 1797 mm
- Rozstaw osi: 2578 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,30 s
- Prędkość maksymalna: 273 km/h
Źródło: Sportec