BBR Mazda MX-5 2.0 MZR GT270 (2013)

Zima zbliża się wielkimi krokami, więc to dobry czas, żeby napisać o aucie kojarzącym się przede wszystkim z latem. Brytyjskie BBR opracowało kolejny już zestaw zwiększający moc silnika Mazdy MX-5.

Obraz
Olgierd Lachowski

Mazda MX-5 to pewien wzór do naśladowania. Tak, jak zawsze będzie się porównywać wszystkie samochody kompaktowe do Volkswagena Golfa, luksusowe do Mercedesa klasy S, a sportowe do Porsche 911, tak Mazda MX-5 to punkt odniesienia dla wszystkich niewielkich roadsterów.

Obraz

Recepta na ten samochód od lat jest taka sama – niewielkie auto o lekkiej konstrukcji, pod którego maską upakowany jest niezbyt duży silnik, który jednak zapewnia co najmniej przyzwoite parametry na drodze. MX-5 nie ma być drogowym ścigaczem, tylko wozem dającym dużą przyjemność z jazdy. W związku z tym Mazda nie wyposaża swojego produktu w supermocny silnik.

Dostępne są dwie jednostki napędowe. Większa z nich to 2-litrowiec bez doładowania, który osiąga moc 160 KM przy 6700 obr./min. BBR przebudowało znaczną liczbę Mazd MX-5, z których większość miała doładowanie w postaci kompresora. W najnowszym swoim aucie tuner postawił na turbosprężarkę. Jest to produkt Garretta.

Sama turbosprężarka niewiele by dała – potrzebne były inne urządzenia i elementy, by z motoru wycisnąć dodatkowe konie. Do tych części należy międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego, nowe ECU, inny kolektor dolotowy i bardziej sportowy układ wylotowy z zaworem regulacyjnym.

Obraz

Ile więcej koni ma teraz MX-piątka? Po modyfikacjach pojawiło się dodatkowe 108 KM. Wszystkie one są osiągane przy bardzo wysokich obrotach – 7350 obr./min. Jak przystało na silnik doładowany, maksymalny moment obrotowy ma znaczną wartość – 308 Nm (przedtem było 188 Nm) przy 5100 obr./min.

Nieznaczna masa własna przekraczająca z ledwością jedną tonę i 270 KM mocy to doskonałe połączenie. Osiągająca dotąd setkę w 8,90 s Mazda teraz wyrywa się do tej prędkości w zaledwie 4,90 s! Maszyna ma też dużą prędkość maksymalną wynoszącą 240 km/h – to spora różnica w porównaniu ze 194 km/h w normalnej MX-5.

Obraz

O tym, że oglądamy stuningowany wóz BBR z turbosprężarką dowiemy się wyłącznie z naklejki nalepionej po lewej stronie na klapie bagażnika. Brytyjczycy planują zbudowanie tylko 100 takich aut.

Dane techniczne

[u]Silnik i napęd:[/u]

• Typ: R4

• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie

• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder

• Objętość skokowa: 1999 cm3

• Doładowanie: turbosprężarka Garrett GT25

• Moc maksymalna: 268 KM przy 7350 obr./min

• Objętościowy wskaźnik mocy: 134,07 KM/l (seryjny – 80,04 KM/l)

• Maksymalny moment obrotowy: 308 Nm przy 5100 obr./min

• Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

• Typ napędu: na tylne koła

[u]Hamulce i koła:[/u]

• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 290 mm

• Hamulce tylne: tarczowe, średnica 280 mm

• Koła przednie: 6,5 x 16″

• Koła tylne: 6,5 x 16″

• Opony przednie: 205/50 R 16

• Opony tylne: 205/50 R 16

[u]Masy i wymiary:[/u]

• Masa własna: 1165 kg

• Stosunek masy do mocy: 4,35 kg/KM (seryjny – 7,22 kg/KM)

• Długość: 4020 mm

• Szerokość: 1720 mm

• Wysokość: 1245 mm

• Rozstaw osi: 2330 mm

[u]Osiągi:[/u]

• Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,90 s

• Prędkość maksymalna: 240 km/h

BBR MX-5 2.0 MZR GT270 - galeria zdjęć
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/4] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej