BBR Mazda MX‑5 2.0 MZR GT270 (2013)

Zima zbliża się wielkimi krokami, więc to dobry czas, żeby napisać o aucie kojarzącym się przede wszystkim z latem. Brytyjskie BBR opracowało kolejny już zestaw zwiększający moc silnika Mazdy MX-5.

BBR Mazda MX-5 2.0 MZR GT270 (2013)
Olgierd Lachowski

27.11.2013 | aktual.: 20.10.2022 22:22

Mazda MX-5 to pewien wzór do naśladowania. Tak, jak zawsze będzie się porównywać wszystkie samochody kompaktowe do Volkswagena Golfa, luksusowe do Mercedesa klasy S, a sportowe do Porsche 911, tak Mazda MX-5 to punkt odniesienia dla wszystkich niewielkich roadsterów.

Obraz

Recepta na ten samochód od lat jest taka sama – niewielkie auto o lekkiej konstrukcji, pod którego maską upakowany jest niezbyt duży silnik, który jednak zapewnia co najmniej przyzwoite parametry na drodze. MX-5 nie ma być drogowym ścigaczem, tylko wozem dającym dużą przyjemność z jazdy. W związku z tym Mazda nie wyposaża swojego produktu w supermocny silnik.

Dostępne są dwie jednostki napędowe. Większa z nich to 2-litrowiec bez doładowania, który osiąga moc 160 KM przy 6700 obr./min. BBR przebudowało znaczną liczbę Mazd MX-5, z których większość miała doładowanie w postaci kompresora. W najnowszym swoim aucie tuner postawił na turbosprężarkę. Jest to produkt Garretta.

Sama turbosprężarka niewiele by dała – potrzebne były inne urządzenia i elementy, by z motoru wycisnąć dodatkowe konie. Do tych części należy międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego, nowe ECU, inny kolektor dolotowy i bardziej sportowy układ wylotowy z zaworem regulacyjnym.

Obraz

Ile więcej koni ma teraz MX-piątka? Po modyfikacjach pojawiło się dodatkowe 108 KM. Wszystkie one są osiągane przy bardzo wysokich obrotach – 7350 obr./min. Jak przystało na silnik doładowany, maksymalny moment obrotowy ma znaczną wartość – 308 Nm (przedtem było 188 Nm) przy 5100 obr./min.

Nieznaczna masa własna przekraczająca z ledwością jedną tonę i 270 KM mocy to doskonałe połączenie. Osiągająca dotąd setkę w 8,90 s Mazda teraz wyrywa się do tej prędkości w zaledwie 4,90 s! Maszyna ma też dużą prędkość maksymalną wynoszącą 240 km/h – to spora różnica w porównaniu ze 194 km/h w normalnej MX-5.

Obraz

O tym, że oglądamy stuningowany wóz BBR z turbosprężarką dowiemy się wyłącznie z naklejki nalepionej po lewej stronie na klapie bagażnika. Brytyjczycy planują zbudowanie tylko 100 takich aut.

Dane techniczne

[u]Silnik i napęd:[/u]

• Typ: R4

• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie

• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder

• Objętość skokowa: 1999 cm3

• Doładowanie: turbosprężarka Garrett GT25

• Moc maksymalna: 268 KM przy 7350 obr./min

• Objętościowy wskaźnik mocy: 134,07 KM/l (seryjny – 80,04 KM/l)

• Maksymalny moment obrotowy: 308 Nm przy 5100 obr./min

• Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

• Typ napędu: na tylne koła

[u]Hamulce i koła:[/u]

• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 290 mm

• Hamulce tylne: tarczowe, średnica 280 mm

• Koła przednie: 6,5 x 16″

• Koła tylne: 6,5 x 16″

• Opony przednie: 205/50 R 16

• Opony tylne: 205/50 R 16

[u]Masy i wymiary:[/u]

• Masa własna: 1165 kg

• Stosunek masy do mocy: 4,35 kg/KM (seryjny – 7,22 kg/KM)

• Długość: 4020 mm

• Szerokość: 1720 mm

• Wysokość: 1245 mm

• Rozstaw osi: 2330 mm

[u]Osiągi:[/u]

• Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,90 s

• Prędkość maksymalna: 240 km/h

BBR MX-5 2.0 MZR GT270 - galeria zdjęć
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/4]
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)