B&B Audi SQ5 TDI Stufe 2 (2013)

Jeden z mniej znanych, ale czołowych tunerów Audi niedawno wziął na warsztat model SQ5. Powstało auto z silnikiem o mocy okrągłych 400 KM. Jest więc zagrożenie dla konstrukcji Abta.

Obraz
Olgierd Lachowski

Jeden z mniej znanych, ale czołowych tunerów Audi niedawno wziął na warsztat model SQ5. Powstało auto z silnikiem o mocy okrągłych 400 KM. Jest więc zagrożenie dla konstrukcji Abta.

B&B z reguły nie zajmuje się modyfikacjami optycznymi. W tym przypadku jest mały wyjątek. Ale naprawdę mały. Tuner zastosował bowiem nowy, minimalnie większy od fabrycznego przedni spojler. W połączeniu z malowaniem karoserii sprawia on wrażenie, że wóz jest znacznie obniżony, a obniżony jest tylko trochę – o czym dalej. Oczywiście „ubarwienie” nadwozia zostało tak dobrane w celu reklamy tunera. Być może gdyby było ono pomalowane jednolicie, SUV prezentowałby się nieco inaczej.

Do białej karoserii doskonale pasują czarne felgi o nazwie B10. Jest to jeden z wielu modeli oferowanych przez B&B. Te obręcze mają średnicę aż 22” i są obute w opony Michelin o rozmiarze 265/30 R 22 na każdym kole. Duże felgi nie powinny dziwić – wszak auto jest obniżone, ma dołożony spojler, a i jako produkcyjne Audi SQ5 TDI średnio nadaje się w teren (a do jazdy po równych niemieckich drogach niskoprofilowe opony nadają się świetnie).

Obraz

Jak wspomniałem, Audi zostało nieco „przyziemione”. Zrobiono to za pomocą sportowych sprężyn, które od seryjnych są krótsze o 30 mm. To niewielka różnica, ale już produkcyjne auto jest dość nisko zawieszone.

Najciekawsze zmiany poczyniono wokół 3-litrowej podwójnie turbodoładowanej wysokoprężnej jednostki napędowej. V-szóstka, bo taki układ ma ten motor, w seryjnej konfiguracji rozwija moc 313 KM przy 3900-4500 obr./min, a jej moment obrotowy to 650 Nm w przedziale 1450-2800 obr./min.

Obraz

B&B Automobiltechnik proponuje dwa poziomy zaawansowania tuningu silnika. Pierwszy – Stufe 1 – podzielono na dwa mniejsze pakiety: Comfort i Sport. Stufe 1 Comfort gwarantuje wzrost mocy do 340 KM, a momentu obrotowego do 720 Nm. Z kolei Stufe 1 Sport to moc 365 KM, zaś moment oborowy 750 Nm.

W obu przypadkach podnoszone jest ciśnienie doładowania o 0,15 i 0,20 bara – odpowiednio – w Stufe 1 Comfort i Stufe 1 Sport. Z kolei w Stufe 2 ciśnienie doładowania turbosprężarek jest zwiększone do 0,25 bara. Do tego B&B zmienia oprogramowanie silnika, montuje sportowy układ wylotowy z tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych i poprawia dopływ powietrza do silnika poprzez montaż większego przedniego spojlera.

Obraz

Po tych ulepszeniach serce SUV-a z Ingolstadt dysponuje mocą 400 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 800 Nm przy 2200 obr./min. Po takich przeróbkach SQ5 TDI rozwija prędkość 275 km/h. W słabszych wersjach wóz rozpędza się do 266 km/h (Stufe 1 Comfort) i 270 km/h (Stufe 1 Sport).

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V6, 60supo/sup, ZS
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 340 KM (Stufe 1 Comfort), 365 KM (Stufe 1 Sport) lub 400 KM (Stufe 2)
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 114,59 KM/l (Stufe 1 Comfort), 123,02 KM/l (Stufe 1 Sport), 134,82 KM/l (Stufe 2) (seryjny – 105,4 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 720 Nm (Stufe 1 Comfort), 750 Nm (Stufe 1 Sport), 800 Nm (Stufe 2)
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 22” B10
  • Koła tylne: 22” B10
  • Opony przednie: 265/30 R 22
  • Opony tylne: 265/30 R 22

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1995 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,87 kg/KM (Stufe 1 Comfort), 5,47 kg/KM (Stufe 1 Sport), 4,99 kg/KM (Stufe 2) (seryjny – 6,37 kg/KM)
  • Długość: 4644 mm
  • Szerokość: 1911 mm
  • Wysokość: 1594 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2813 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 266 km/h (Stufe 1 Comfort), 270 km/h (Stufe 1 Sport), 275 km/h (Stufe 2)
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/12] Źródło zdjęć: |

Źródło: B&B

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów