B&B Audi SQ5 TDI Stufe 2 (2013)
Jeden z mniej znanych, ale czołowych tunerów Audi niedawno wziął na warsztat model SQ5. Powstało auto z silnikiem o mocy okrągłych 400 KM. Jest więc zagrożenie dla konstrukcji Abta.
20.08.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:38
Jeden z mniej znanych, ale czołowych tunerów Audi niedawno wziął na warsztat model SQ5. Powstało auto z silnikiem o mocy okrągłych 400 KM. Jest więc zagrożenie dla konstrukcji Abta.
B&B z reguły nie zajmuje się modyfikacjami optycznymi. W tym przypadku jest mały wyjątek. Ale naprawdę mały. Tuner zastosował bowiem nowy, minimalnie większy od fabrycznego przedni spojler. W połączeniu z malowaniem karoserii sprawia on wrażenie, że wóz jest znacznie obniżony, a obniżony jest tylko trochę – o czym dalej. Oczywiście „ubarwienie” nadwozia zostało tak dobrane w celu reklamy tunera. Być może gdyby było ono pomalowane jednolicie, SUV prezentowałby się nieco inaczej.
Do białej karoserii doskonale pasują czarne felgi o nazwie B10. Jest to jeden z wielu modeli oferowanych przez B&B. Te obręcze mają średnicę aż 22” i są obute w opony Michelin o rozmiarze 265/30 R 22 na każdym kole. Duże felgi nie powinny dziwić – wszak auto jest obniżone, ma dołożony spojler, a i jako produkcyjne Audi SQ5 TDI średnio nadaje się w teren (a do jazdy po równych niemieckich drogach niskoprofilowe opony nadają się świetnie).
Jak wspomniałem, Audi zostało nieco „przyziemione”. Zrobiono to za pomocą sportowych sprężyn, które od seryjnych są krótsze o 30 mm. To niewielka różnica, ale już produkcyjne auto jest dość nisko zawieszone.
Najciekawsze zmiany poczyniono wokół 3-litrowej podwójnie turbodoładowanej wysokoprężnej jednostki napędowej. V-szóstka, bo taki układ ma ten motor, w seryjnej konfiguracji rozwija moc 313 KM przy 3900-4500 obr./min, a jej moment obrotowy to 650 Nm w przedziale 1450-2800 obr./min.
B&B Automobiltechnik proponuje dwa poziomy zaawansowania tuningu silnika. Pierwszy – Stufe 1 – podzielono na dwa mniejsze pakiety: Comfort i Sport. Stufe 1 Comfort gwarantuje wzrost mocy do 340 KM, a momentu obrotowego do 720 Nm. Z kolei Stufe 1 Sport to moc 365 KM, zaś moment oborowy 750 Nm.
W obu przypadkach podnoszone jest ciśnienie doładowania o 0,15 i 0,20 bara – odpowiednio – w Stufe 1 Comfort i Stufe 1 Sport. Z kolei w Stufe 2 ciśnienie doładowania turbosprężarek jest zwiększone do 0,25 bara. Do tego B&B zmienia oprogramowanie silnika, montuje sportowy układ wylotowy z tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych i poprawia dopływ powietrza do silnika poprzez montaż większego przedniego spojlera.
Po tych ulepszeniach serce SUV-a z Ingolstadt dysponuje mocą 400 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 800 Nm przy 2200 obr./min. Po takich przeróbkach SQ5 TDI rozwija prędkość 275 km/h. W słabszych wersjach wóz rozpędza się do 266 km/h (Stufe 1 Comfort) i 270 km/h (Stufe 1 Sport).
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V6, 60supo/sup, ZS
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 340 KM (Stufe 1 Comfort), 365 KM (Stufe 1 Sport) lub 400 KM (Stufe 2)
- Objętościowy wskaźnik mocy: 114,59 KM/l (Stufe 1 Comfort), 123,02 KM/l (Stufe 1 Sport), 134,82 KM/l (Stufe 2) (seryjny – 105,4 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 720 Nm (Stufe 1 Comfort), 750 Nm (Stufe 1 Sport), 800 Nm (Stufe 2)
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 22” B10
- Koła tylne: 22” B10
- Opony przednie: 265/30 R 22
- Opony tylne: 265/30 R 22
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1995 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,87 kg/KM (Stufe 1 Comfort), 5,47 kg/KM (Stufe 1 Sport), 4,99 kg/KM (Stufe 2) (seryjny – 6,37 kg/KM)
- Długość: 4644 mm
- Szerokość: 1911 mm
- Wysokość: 1594 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2813 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 266 km/h (Stufe 1 Comfort), 270 km/h (Stufe 1 Sport), 275 km/h (Stufe 2)
Źródło: B&B