Baryłka tanieje, ceny paliw nie. Przyczyna jest prosta

Baryłka tanieje, ceny paliw nie. Przyczyna jest prosta30.11.2022 10:15
Paliwo
Paliwo
Źródło zdjęć: © autokult

Cena baryłki ropy spadła poniżej poziomu notowanego w dniu agresji Rosji na Ukrainę. Ceny na stacjach jednak nie spadają w tempie zadowalającym dla kierowców. Sprawdziliśmy, skąd taka drożyzna.

94,5 dolara – tyle kosztowała baryłka ropy 24 lutego 2022 roku. Dziś jest to mniej niż 80 dolarów. Tymczasem średnie ceny benzyny kształtują się na poziomie 6,58 zł/l, a oleju napędowego – nawet 7,74 zł/l. Trzeba oczywiście pamiętać, że dziś dolar kosztuje 4,51 zł, lecz różnice pomiędzy baryłką dziś a baryłką z 24 lutego pozostają kosmetyczne. Ceny w rafineriach (zakup hurtowy) są niższe. Czemu jest więc tak drogo?

Odpowiedzi dostarcza grafika przygotowana przez firmę konsultingową Reflex. Wynika z niej, że marża detaliczna na litr oleju napędowego wynosi 93 grosze, akcyza to ponad 1 zł, VAT wynosi 57 groszy, a opłata paliwowa 33 grosze.

Skład ceny paliwa wg firmy analitycznej REFLEX
Źródło zdjęć: © REFLEX | REFLEX
Skład ceny paliwa wg firmy analitycznej REFLEX

Pojawiają się głosy, że po okresie kilku chudych miesięcy stacje starają się zarobić na kierowcach. Dodatkowo, od stycznia przestanie działać obniżenie stawki VAT na paliwa, a wówczas obniżenie marż pozwoli uniknąć szoku podwyżek. Hipoteza odważna, choć nie niemożliwa.

Więcej światła na kolejne czynniki rzuca komentarz przygotowany przez Urszulę Cieślak i Rafała Zywerta z firmy Reflex. Wskazują oni, że ceny frachtu tankowców do transportu ropy naftowej są niemal rekordowe w związku ze zbliżającym się wejściem w życie unijnego embarga na import rosyjskiej ropy naftowej.

Chiny potwierdzają, że eksport oleju napędowego do Holandii wzrósł o 70 proc. w skali miesiąca (do 198 tys. ton), co odpowiadałoby 8 proc. europejskiego importu tego paliwa. Ostatnim klockiem w tej układance są zapasy. W regionie ARA (Amsterdam – Rotterdam – Antwerpia) są o 25 proc. niższe od 5-letniej średniej.

Znaczenie ostatniego elementu potwierdza stanowisko PKN Orlen: "Ceny paliw w Europie ustalane są w oparciu o notowania paliw gotowych na giełdzie ARA, a nie o notowania ropy. Od momentu rozpoczęcia wojny w Ukrainie notowania te z uwzględnieniem kursu dolara wzrosły dla diesla o blisko 40 proc., co znajduje odzwierciedlenie w cenach paliw w Europie".

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie