Adam Małysz zmienia samochód na rajd Dakar 2012

Adam Małysz zmienia samochód na start w przyszłorocznym Dakarze 2012, do którego przygotowuje się już dłuższy czas. Czym podyktowana była ta decyzja?

Mitsubishi Pajero V60 T1 Adama Małysza
Mitsubishi Pajero V60 T1 Adama Małysza
Marcin Łobodziński

22.09.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:20

Adam Małysz zmienia samochód na start w przyszłorocznym Dakarze 2012, do którego przygotowuje się już dłuższy czas. Czym podyktowana była ta decyzja?

Może na początek wyjaśnię, czym różnią się klasy samochodów w pustynnych maratonach, jakim jest bez wątpienia rajd Dakar. Mówiąc ogólnie, samochody dzielą się na dwie klasy - T1 i T2. Nie wnikając w szczegóły techniczne, klasa T2, do której należy Porsche Cayenne przygotowane przez RMF Caroline Team, jest odpowiednikiem grupy N w rajdach płaskich. Tego typu auto zostaje przygotowane do sportu na bazie seryjnego egzemplarza.

Mitsubishi Pajero V60 T1 Adama Małysza
Mitsubishi Pajero V60 T1 Adama Małysza

Natomiast klasa T1 to odpowiednik WRC, czyli wyczynowa konstrukcja przygotowana od podstaw do startów w Pucharze Świata FIA. Tak więc zmiana auta z T2 na T1 jest bez wątpienia postępem. Co prawda Mitsubishi wycofało swój fabryczny zespół z Pucharu dawno temu, jednak Pajero jest konstrukcją sprawdzoną w akcji, natomiast Porsche nie przeszło jeszcze prawdziwego chrztu bojowego. Wsparciem serwisowym zajmie się RalliArt.

Mitsubishi Pajero V60 T1
Mitsubishi Pajero V60 T1

Oczywiście samochody klasy T1 są znacznie droższe niż przygotowanie auta w klasie T2. Jednak zespół znalazł sponsora - Grupę LOTOS. Dzięki kontraktowi do RMF Caroline Team trafią dwa Mitsubishi Pajero V60 T1. Drugim autem będzie jeździł Albert Gryszczuk - szef zespołu. Przygotowane już Porsche nie pójdą w odstawkę, lecz wystartują w Pucharze Świata FIA w nadchodzącym sezonie.

Mitsubishi Pajero V60 T1 Adama Małysza
Mitsubishi Pajero V60 T1 Adama Małysza

Trochę o samym aucie. Kupione Mitsubishi Pajero V60 jest już używanym w Dakarze egzemplarzem - pierwszy start w 2000 roku. Tym modelem Hiroshi Masuoka i Jutta Kleinschmidt wygrywali pustynny klasyk. Wyposażono go w silnik wysokoprężny o mocy ok. 220 KM i momencie obrotowym w okolicach 560 Nm. O przeniesienie napędu dba 6-stopniowa skrzynia sekwencyjna, a zawieszenie to profesjonalny zestaw Raigera.

Mitsubishi Pajero T1 Adama Małysza
Mitsubishi Pajero T1 Adama Małysza

Dość leciwe już Pajero V60 może nie dorównuje najnowszym, dakarowym konstrukcjom, ale odznacza się bardzo wysoką niezawodnością. To największa przewaga nad Porsche, które może zaskoczyć awarią w każdej chwili. Tym bardziej, że celem zespołu nie jest walka o zwycięstwo, ale ukończenie rajdu, wiec trudno o lepszy wybór na debiut dla Adama Małysza. Dużą zaletą auta jest również to, że Rafał Marton - pilot Adama Małysza - zna ten samochód doskonale. Wielokrotnie startował nim m. in. w Dakarze i Pucharze Świata FIA.

Specyfikacja techniczna samochodu RMF Caroline Team

Klasa: FIA T1

Silnik: 3.2 DID

model: Pajero V60

pojemność skokowa – 3200 cm3

układ i liczba cylindrów – 4 rzędowy

moc maksymalna – 220 KM

maksymalny moment obrotowy – 560 Nm przy 2000 obr./min

ręczna skrzynia biegów – 6 biegowa sekwencyjna

Skrzynia rozdzielcza - seryjna

Mosty napędowe - seryjne + RalliArt modification

Koła jezdne - 16" z ogumieniem rozmiar 235/70R16

Zawieszenie przód i tył – 8 amortyzatorów Reiger, sprężyny śrubowe, pełna regulacja

Układ hamulcowy – Alcon 320 mm

Masa własna – 1975 kg

Długość – 4260 mm

Rozstaw osi -  1845 mm

Objętość zbiornika paliwa – 350 l

  • Mitsubishi Pajero V60 T1 Adama Małysza
  • Mitsubishi Pajero V60 T1 Adama Małysza
  • Mitsubishi Pajero V60 T1 Adama Małysza
  • Mitsubishi Pajero T1 Adama Małysza
  • Mitsubishi Pajero V60 T1
  • Mitsubishi Pajero T1 Adama Małysza
  • Mitsubishi Pajero T1 Adama Małysza
  • Mitsubishi Pajero V60 T1
  • Mitsubishi Pajero V60 T1
  • Mitsubishi Pajero V60 T1
  • Mitsubishi Pajero V60 T1
  • Mitsubishi Pajero V60 T1
  • Mitsubishi Pajero V60 T1
[1/13] Mitsubishi Pajero V60 T1 Adama Małysza

Źródło: MitsubishiAutoklub.pl

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)