WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

770-konne XXX? – TiKT Corvette ZR1 Triple X (2012)

Co oznaczają trzy “iksy”? To zagadka. Takim właśnie oznaczeniem firma TiKT postanowiła nazwać swoją najnowszą Corvette o mocy 770 KM.

Obraz
Olgierd Lachowski

Firma TiKT pojawiała się na Autokulcie już dwa razy i za każdym razem powodem był przerobiony Chevrolet Corvette. Wozy były mocniejsze od seryjnych, ale żaden nie był aż tak mocny. Co więcej, na przeróbce silnika się nie skończyło. Ale od początku.

A na początku w ręce specjalistów z TiKT Performance trafiła biała Corvette ZR1. Był to wóz oczywiście wyposażony w silnik LS9, czyli jednostkę napędową V8 o kącie rozwidlenia rzędów cylindrów wynoszącym 90 stopni. Te osiem garów ma łączną objętość skokową 6,2 l, a z tej objętości w seryjnym motorze wytwarzane było 647 KM mocy przy 6500 obr./min i 819 Nm momentu obrotowego przy 3800 obr./min.

TiKT Corvette ZR1 Triple X fot.1
TiKT Corvette ZR1 Triple X fot.1

Pierwszym zadaniem przy modyfikacji tego bolidu był właśnie silnik, w którym poprawiono głowice (zwiększono stopień sprężania), wymieniono wałki rozrządu i sprężyny zaworowe, wstawiono większą przepustnice i nowe oprogramowanie. Zmieniono też przełożenie kompresora. Nie obyło się też bez wymiany układu wylotowego na bardziej sportowy. W efekcie udało się uzyskać moc aż 769 KM i maksymalny moment obrotowy 970 Nm!

TiKT Corvette ZR1 Triple X fot.5
TiKT Corvette ZR1 Triple X fot.5

Pojawił się jednak problem z możliwością przegrzania jednostki napędowej. Zatem powiększono układ chłodzenia – teraz zawiera on cztery razy więcej cieczy chłodzącej niż oryginalny.

Przekonstruowanie i inne umiejscowienie chłodnic pozwoliło z kolei poprowadzić inaczej strugę powietrza wpadającą przez przedni wlot, dzięki czemu udało się osiągnąć dodatkowy docisk przedniej osi. Nad stabilnością aerodynamiczną tyłu czuwa dołożone przez TiKT Performance wielkie regulowane skrzydło znajdujące się na pokrywie bagażnika.

TiKT Corvette ZR1 Triple X fot.3
TiKT Corvette ZR1 Triple X fot.3

W zawieszeniu mechanicy zmienili nie tylko amortyzatory na wyścigowe, ale też nastawy resorów piórowych, dzięki czemu auto zostało obniżone o 50 mm.

Wizualnie auto TiKT można poznać po mocno „podziurawionym” przednim zderzakospojlerze, wspomnianym już tylnym spojlerze oraz nowych kołach z pięcioramiennymi felgami Zerra Ultralight Evo 2. Rozmiar kół niestety nie został podany.

TiKT Corvette ZR1 Triple X fot.4
TiKT Corvette ZR1 Triple X fot.4

Corvette prawdopodobnie jeździ tak, jak wygląda, czyli ostro. Według tunera od 0 do 300 km/h wóz przyspiesza w 21,70 s oraz osiąga prędkość maksymalną 355 km/h.

Co znaczy „potrójny X” w nazwie? Nie mam pojęcia. Może chodzi o trzy etapy zmian: silnik, zawieszenie i aerodynamika? Kto wie… Ja nie wiem.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, LS9
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
  • Doładowanie: kompresor Eaton R2300
  • Moc maksymalna: 769 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 124,80 KM/l (seryjny – 105,00 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 970 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna Tremec
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 394 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1508 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,96 kg/KM (seryjny – 2,33 kg/KM)
  • Długość: 4475 mm
  • Szerokość: 1928 mm
  • Wysokość: 1195 mm (- 50 mm)
  • Rozstaw osi: 2685 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 21,70 s
  • Prędkość maksymalna: 355 km/hblock position=\inside6594/block

Źródło: TiKT

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej