590‑konny władca – DMC GranTurismo S Sovrano (2011)
Najszybszym modelem w palecie Maserati jest obecnie GranTurismo MC Stradale osiągające 301 km/h. Jednak GranTurismo S po przeróbkach dokonanych przez DMC jest prawdopodobnie szybsze od MC Stradale, a już na pewno dużo mocniejsze. Ostatnie dzieło tunera ma aż 590 KM!
24.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:04
GranTurismo S, tak jak MC Stradale, napędzane jest 4,7-litrowym silnikiem V8 projektu Ferrari, który w zależności od wersji osiąga do 450 KM (MC Stradale). W „esce” ma moc 440 KM przy 7000 obr./min, co pozwala rozpędzić to ładne coupé do 295 km/h.
Rzecz w tym, że jednostka napędowa z włoskiego samochodu nie ma doładowania, a to daje duże pole do popisu tunerem, bo mogą dodać do silnika kompresor lub turbosprężarkę, albo i dwie.
DMC (które znamy już z tuningu Lamborghini Murciélago) postawiło na to pierwsze rozwiązanie. Właśnie dzięki pomocy sprężarki mechanicznej pod maską Maserati kotłuje się teraz aż 590 KM, które dostępne są przy 7300 obr./min. O nieco mniej, bo o 82 Nm wzrósł moment obrotowy. Jego wartość sięga 572 Nm przy 5400 obr./min.
Firma tuningowa nie jest w stanie określić przyspieszeń i prędkości maksymalnej swojego ostatniego produktu. Możemy się tylko domyślać, że 320 km/h nie powinno być dla auta problemem, jeśli oczywiście pozwalają na to przełożenia w skrzyni biegów.
Odmienione zewnętrznie Maserati przyciąga wzrok kompozytowymi dodatkami nadwozia. Z przodu DMC zamontowało zderzakospojler z MC Stradale, a po bokach i z tyłu odnajdziemy elementy wymyślone samodzielnie przez tunera. Należą do nich nakładki na progi, tylny dyfuzor oraz sporych rozmiarów tylny spojler na pokrywie bagażnika. Nie można też pominąć nowej, podziurkowanej jak ser szwajcarski pokrywie silnika.
Auto wygląda agresywnie, ale nic nie straciło ze swojej elegancji.
Wóz porusza się na 20-calowych kołach (przód) i 21-calowch (tył). Przednie opony mają rozmiar 255/30 R 20, natomiast tylne gumy legitymują się rozmiarem 305/30 R 21. Trzeba tu dodać, że dzięki nowemu zawieszeniu GranTurismo po tuningu „przyziemiło” o 30 mm.
Wnętrze przez tunera jest ozdobione przez najwyższej jakości skóry i zamsze. Tak twierdzi DMC. Ja odnoszę wrażenie, że jest to seryjne wnętrze. Po prostu klient zamówił sportowe fotele dostępne w fabryce i poprosił o dwukolorowe wnętrze, które także znajduje się w ofercie Maserati.
Dane techniczne:
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Objętość skokowa: 4691 cmsup3/sup
- Doładowanie: Kompresor
- Moc maksymalna: 590 KM przy 7300 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 125,77 KM/l (seryjny – 93,80 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 572 Nm przy 5400 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Opony przednie: 255/30 R 20
- Opony tylne: 305/30 R 21
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1955 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,44 kg/KM (seryjny – 3,31 kg/KM)
- Długość: 4881 mm
- Szerokość: 1915 mm
- Wysokość: 1323 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2942 mm
Źródło: WCF