555‑konne czarne kombi – Edo Competition M5 Touring Dark Edition (2011)
Pod koniec lutego informowaliśmy na łamach Autokultu o najszybszym kombi świata – G-Power M5 Touring Hurricane RS. Odpowiedzią Edo Competition jest nieco słabsze, ale równie atrakcyjne kombi na bazie BMW M5 Touring.
06.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:59
Edo Competition to już dobrze znana firma, która zaskoczyła nas niejednym bardzo mocnym i bardzo szybkim samochodem. Najnowszą kreacją tunera jest BMW M5 z nadwoziem kombi, które wygląda prawie jak fabryczne M5.
Wszystko dlatego, że zmiany stylistyczne zastosowane w samochodzie są nader skromne. Tuner dodał tylko listwę pod tylnym zderzakiem oraz zmienił tylny spojler dachowy. Reszta nadwozia wygląda identycznie jak seryjne.
Zmieniły się za to koła. Zamiast 19-calowych są teraz felgi 20-calowe „obute” w opony 255/35 R 20 z przodu i 285/30 R 20 z tyłu.
Po otworzeniu drzwi oglądającym ukazują się najwyższej jakości skóry i dodatki z włókna węglowego. Edo Competition informuje też o tym, że zmieniono prędkościomierz na urządzenie wyskalowane do 360 km/h.
Najciekawsze zmiany zaszły jednak pod maską. BMW M5 serii E61 posiada nieodżałowany 10-cylindrowy, widlasty silnik o oznaczeniu S85B50. Wysokoobrotowe, 5-litrowe, wolnossące „serce” BMW w fabrycznej specyfikacji legitymuje się mocą 507 KM przy 7750 obr./min i momentem obrotowym 520 Nm przy 6100 obr./min.
Inżynierowie Edo Competition postanowili, że nie skorzystają z żadnego systemu doładowania. Niespełna 50-konny przyrost mocy uzyskali instalując sportowe filtry powietrza oraz nowy układ wydechowy z konwerterami katalitycznymi o zmniejszonych oporach wewnętrznych i zmieniając oprogramowanie ECU. Obecnie auto dysponuje mocą 555 KM i maksymalnym momentem obrotowym 560 Nm.
Moc jest oczywiście przenoszona na tylne koła za pomocą 7-biegowej zautomatyzowanej skrzyni biegów SMG wyposażonej w sekwencyjny tryb pracy.
Tuner z Ahlen podaje, że czas przyspieszania od 0 do 100 km/h zmalał z 4,80 do 4,20 s, a sprint do 200 km/h trwa zaledwie 10,00 s.
Prędkość maksymalna wynosi 305 km/h. Można się zastanawiać, czy inżynierowie nie ocenili zbyt skromnie możliwości auta (no, chyba że zrobiono szczegółowe pomiary), bo przecież seryjne BMW M5 bez ogranicznika prędkości potrafi się rozpędzić do okolic 305 km/h.
Edo Competition zwykle nie podaje kosztów tuningu i tak się też stało tym razem. Możemy być jednak pewni, że nie jest on tak drogi, jak w przypadku 750-konnego G-Power.
Dane techniczne
- Typ: V10, 90supo/sup, S85B50
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 555 KM przy 7585 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 111,02 KM/l (101,42 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 560 Nm przy 6115-7900 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana z sekwencyjną zmianą biegów SMG
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 374 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm
- Koła przednie: 20″
- Koła tylne: 20″
- Opony przednie: 255/35 R 20
- Opony tylne: 285/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1955 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,52 kg/KM (seryjny – 3,86 kg/KM)
- Długość: 4855 mm
- Szerokość: 1846 mm
- Rozstaw osi: 2880 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 10,00 s
- Prędkość maksymalna: 305 km/hblock position=\inside7668/block
Źródło: automobilesreview