Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Po co w Jeepie Cherokee 9. bieg, skoro się nie włącza? Sprawdziłem zużycie paliwa

Podczas testu Jeepa Cherokee 2.0 Turbo, wyposażonego w 9-biegowy automat, okazało się, że praktycznie nie ma warunków, w jakich włączałby się 9. bieg. Zastanawiałem się, do czego w takim razie służy. Sprawdziłem więc, czy na 9. biegu auto spala mniej paliwa niż na 8. Jaki był wynik?

Dziwny automat, który chce 9. biegu, ale tylko w trybie manualnym. Czy dzięki niemu spalanie jest niższe?

Dziwny automat, który chce 9. biegu, ale tylko w trybie manualnym. Czy dzięki niemu spalanie jest niższe? (fot. Marcin Łobodziński)

Testowy Jeep Cherokee z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 272 KM jest standardowo wyposażony w napęd na 4 koła i 9-biegowy automat, który korzysta tylko z 8 przełożeń. Po przejechaniu blisko 2000 km tym autem, z czego sporą część na trasie i po drogach szybkiego ruchu, ani razu automat nie włączył najwyższego przełożenia. Niezależnie od nachylenia drogi czy prędkości.

Można natomiast włączyć bieg 9. manualnie, ale tylko powyżej prędkości 100 km/h. Nawet zachęca do tego komputer pokładowy komunikatem "shift". Czy daje to jakieś korzyści?

Jeep Cherokee 2.0 Turbo — test spalania na 8. i 9. biegu

Postanowiłem sprawdzić zużycie paliwa w trybie D (realnie na 8. biegu) oraz w trybie manualnym na 9. przełożeniu przy stałej prędkości 140 km/h, czyli polskiej autostradowej. Test przeprowadziłem wyłącznie z użyciem komputera pokładowego i tempomatu ustawionego na 140 km/h, więc nie traktujcie podawanych danych jako faktyczne zużycie paliwa przy takiej prędkości, a jedynie jako dane porównawcze.

Zobacz wideo z testu zużycia paliwa Jeepa Cherokee 2.0 benzyna

Więcej o samej pracy skrzyni biegów i o wrażeniach z jazdy tym samochodem przeczytacie w pełnym teście.

Co twierdzi importer i co mówią za Oceanem?

Zapytałem importera, dlaczego tak się dzieje, ale w odpowiedzi dostałem informację, że skrzynia miała zmieniane oprogramowanie i powinna włączać 9. bieg w zakresie od 80 do 120 km/h. To akurat nawet nie jest możliwe, gdyż obroty silnika przy prędkości 80 km/h byłyby zbyt niskie. Podobno w USA to działa.

"Zajrzałem" więc za Ocean.

Na amerykańskich forach internetowych temat jest oczywiście znany i — co ciekawe — nawet wersja z większym silnikiem V6 ma ten "problem". Użytkownicy skarżą się, że nie widzieli jeszcze 9. biegu, a włączenie go ręcznie jest możliwe dopiero przy prędkości ok. 60 mph (ok. 100 km/h).

Są natomiast osoby, którym zdarzyły się sporadyczne sytuacje, że automat włączył najwyższy bieg przy prędkości ok. 74 mph (ok. 120 km/h), ale tylko w samochodach z większym przebiegiem. Natomiast niemal wszyscy twierdzą, że bieg ten jest całkowicie bezużyteczny na drogach USA ze względu na ograniczenia prędkości.

Jakiś czas temu testowałem dokładnie ten sam model, ale z silnikiem Diesla o pojemności 2,2 l i tam było dokładnie to samo - "dziewiątka" nie włączała się w żadnych warunkach. Użytkownicy modelu twierdzą, że Jeep skorzystał z tej przekładni ze względu na ogromną rozpiętość przełożeń, a 9. bieg to czysty marketing.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

BMW M240i xDrive: idealne dla amatora Test BMW X4 M Competition: pytania egzystencjonalne Porsche Cayman vs BMW i8: jaka jest przyszłość samochodów sportowych? Pierwsza jazda Volkswagenem e-Crafterem: elektryk stworzony z myślą o kurierach Hyundai Tucson N Line 1.6 T-GDI: kiedy szukasz sportu, ale nie sportowego auta Volkswagen Golf VII GTI Performance DSG - naśladowany, niedościgniony? [test autokult.pl] Volkswagen Scirocco 2,0 TSI DSG Shark - ponad przeciętnością [test autokult.pl] Nowe Mitsubishi L200 oferuje mniej mocy, ale uważam, że to lepszy samochód Volvo XC60 - szwedzki sposób na każde warunki - test Mazda MX-5 2,0 MZR - nieuprzejma sympatia [galeria i test] Seat Mii by Mango - test, opinia, spalanie, cena Ford Mondeo 5D 1,6 EcoBoost Titanium - test

Popularne w tym tygodniu:

Po co w Jeepie Cherokee 9. bieg, skoro się nie włącza? Sprawdziłem zużycie paliwa Test: Mazda 3 z silnikiem Skyactiv-X 2.0 - 5 opinii, z którymi się nie zgadzam Audi RS6 Avant - wojna domowa. Model stracił pozycję lidera Pierwsza jazda: Seat Leon czwartej generacji - jeszcze więcej (zbędnej) elektroniki Test: Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDI 130 - komfortowy, oszczędny i okaleczony przez księgowych Test: Mercedes-Benz A250e kontra Audi A3 35 TDI - oszczędzanie w stylu tradycyjnym czy nowoczesnym? Test: Volkswagen Multivan 6.1 - chce być jak pradziadek. Bulli wysoko postawił poprzeczkę Pierwsza jazda: Mazda MX-30 to auto dla tych, którzy dobrze wiedzą, czego chcą Test: Suzuki Vitara Hybrid - wciąż bardzo je lubię, ale "hybrydy" bym nie kupił Dzień dobry, Nissan Leaf! Sprawdzę, jak się żyje z elektrykiem "na dopłatę" Test: Dacia Sandero Stepway - po kilku dniach udowodniła, że zasługuje na miano crossovera Test: Volkswagen T-Roc R - Golf R w przebraniu?