Po co w Jeepie Cherokee 9. bieg, skoro się nie włącza? Sprawdziłem zużycie paliwa

Podczas testu Jeepa Cherokee 2.0 Turbo, wyposażonego w 9-biegowy automat, okazało się, że praktycznie nie ma warunków, w jakich włączałby się 9. bieg. Zastanawiałem się, do czego w takim razie służy. Sprawdziłem więc, czy na 9. biegu auto spala mniej paliwa niż na 8. Jaki był wynik?

Dziwny automat, który chce 9. biegu, ale tylko w trybie manualnym. Czy dzięki niemu spalanie jest niższe?

Dziwny automat, który chce 9. biegu, ale tylko w trybie manualnym. Czy dzięki niemu spalanie jest niższe? (fot. Marcin Łobodziński)

Testowy Jeep Cherokee z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 272 KM jest standardowo wyposażony w napęd na 4 koła i 9-biegowy automat, który korzysta tylko z 8 przełożeń. Po przejechaniu blisko 2000 km tym autem, z czego sporą część na trasie i po drogach szybkiego ruchu, ani razu automat nie włączył najwyższego przełożenia. Niezależnie od nachylenia drogi czy prędkości.

Można natomiast włączyć bieg 9. manualnie, ale tylko powyżej prędkości 100 km/h. Nawet zachęca do tego komputer pokładowy komunikatem "shift". Czy daje to jakieś korzyści?

Jeep Cherokee 2.0 Turbo — test spalania na 8. i 9. biegu

Postanowiłem sprawdzić zużycie paliwa w trybie D (realnie na 8. biegu) oraz w trybie manualnym na 9. przełożeniu przy stałej prędkości 140 km/h, czyli polskiej autostradowej. Test przeprowadziłem wyłącznie z użyciem komputera pokładowego i tempomatu ustawionego na 140 km/h, więc nie traktujcie podawanych danych jako faktyczne zużycie paliwa przy takiej prędkości, a jedynie jako dane porównawcze.

Zobacz wideo z testu zużycia paliwa Jeepa Cherokee 2.0 benzyna

Więcej o samej pracy skrzyni biegów i o wrażeniach z jazdy tym samochodem przeczytacie w pełnym teście.

Co twierdzi importer i co mówią za Oceanem?

Zapytałem importera, dlaczego tak się dzieje, ale w odpowiedzi dostałem informację, że skrzynia miała zmieniane oprogramowanie i powinna włączać 9. bieg w zakresie od 80 do 120 km/h. To akurat nawet nie jest możliwe, gdyż obroty silnika przy prędkości 80 km/h byłyby zbyt niskie. Podobno w USA to działa.

"Zajrzałem" więc za Ocean.

Na amerykańskich forach internetowych temat jest oczywiście znany i — co ciekawe — nawet wersja z większym silnikiem V6 ma ten "problem". Użytkownicy skarżą się, że nie widzieli jeszcze 9. biegu, a włączenie go ręcznie jest możliwe dopiero przy prędkości ok. 60 mph (ok. 100 km/h).

Są natomiast osoby, którym zdarzyły się sporadyczne sytuacje, że automat włączył najwyższy bieg przy prędkości ok. 74 mph (ok. 120 km/h), ale tylko w samochodach z większym przebiegiem. Natomiast niemal wszyscy twierdzą, że bieg ten jest całkowicie bezużyteczny na drogach USA ze względu na ograniczenia prędkości.

Jakiś czas temu testowałem dokładnie ten sam model, ale z silnikiem Diesla o pojemności 2,2 l i tam było dokładnie to samo - "dziewiątka" nie włączała się w żadnych warunkach. Użytkownicy modelu twierdzą, że Jeep skorzystał z tej przekładni ze względu na ogromną rozpiętość przełożeń, a 9. bieg to czysty marketing.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Nowy Opel Mokka X - stary model z nowym obliczem Honda CR-V 2,0 i-VTEC Elegance - czekając na następcę [test autokult.pl] Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC - pierwsza jazda Mercedes-AMG GT 4-door Coupé 63 S: Nie zależy mu na sympatii. Zależy mu na strachu Seat Leon Cupra R [test autokult.pl] Volvo XC40 T5 Twin Engine - opcja dla niezdecydowanych Mini Cooper SD Paceman ALL4 - gra o miasto [relacja autokult.pl] Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT: wzorzec budżetowego samochodu segmentu B Jaguar I-Pace kontra Audi e-tron. Porównanie elektrycznych crossoverów Opel Insignia ST Cosmo 2,0T 250 KM 4x4 A/T - serce czy rozum? [test autokult.pl] Ford Mustang Shelby GT350R - o Mount Everest, kanapce i V8 z piekła rodem Ford S-Max 1.5 EcoBoost Titanium - test, opinia, spalanie, cena

Popularne w tym tygodniu:

Pierwsza jazda: VW ID.4 to mistrz argumentów. Coraz trudniej nie wybrać elektryka Pierwsza jazda: Dacia Spring ma dwie twarze. Nie kupuj jej, a odkryjesz tę lepszą Test: Lexus LS 500h to odwrotność nowego Mercedesa Klasy S. Dla niektórych to duża zaleta Test: Dacia Sandero TCe 100 LPG - przy cenie ok. 50 tys. zł jest nie do pobicia Test wideo: Škoda Enyaq iV – elektryk na miarę polskich możliwości? Vlog: Sprawdzam, co kryje się za drzwiami Rolls-Royce'a Ghost EWB za blisko 3 mln zł Test: Peugeot 3008 1.2 PureTech - dobrze, że zmiany nie poszły zbyt daleko Pierwsza jazda: Ford Kuga FHEV AWD - nowy gracz, który może zmienić rozkład sił wśród hybrydowych SUV-ów Test: BMW 330e Touring xDrive – świetna hybryda, ale niekoniecznie świetne BMW 911 czy 911? Wybór wcale nie jest oczywisty Test wideo: Citroën ë-C4 - wreszcie jest bez sensu! Test: Hyundai Kona po liftingu. "Pierwsze wrażenie? Jak nie w hyundaiu"