Twoja opinia jest dla nas ważna. Powiedz, co sądzisz o Autokulcie.

Po co w Jeepie Cherokee 9. bieg, skoro się nie włącza? Sprawdziłem zużycie paliwa

Podczas testu Jeepa Cherokee 2.0 Turbo, wyposażonego w 9-biegowy automat, okazało się, że praktycznie nie ma warunków, w jakich włączałby się 9. bieg. Zastanawiałem się, do czego w takim razie służy. Sprawdziłem więc, czy na 9. biegu auto spala mniej paliwa niż na 8. Jaki był wynik?

Dziwny automat, który chce 9. biegu, ale tylko w trybie manualnym. Czy dzięki niemu spalanie jest niższe?

Dziwny automat, który chce 9. biegu, ale tylko w trybie manualnym. Czy dzięki niemu spalanie jest niższe? (fot. Marcin Łobodziński)

Testowy Jeep Cherokee z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 272 KM jest standardowo wyposażony w napęd na 4 koła i 9-biegowy automat, który korzysta tylko z 8 przełożeń. Po przejechaniu blisko 2000 km tym autem, z czego sporą część na trasie i po drogach szybkiego ruchu, ani razu automat nie włączył najwyższego przełożenia. Niezależnie od nachylenia drogi czy prędkości.

Można natomiast włączyć bieg 9. manualnie, ale tylko powyżej prędkości 100 km/h. Nawet zachęca do tego komputer pokładowy komunikatem "shift". Czy daje to jakieś korzyści?

Jeep Cherokee 2.0 Turbo — test spalania na 8. i 9. biegu

Postanowiłem sprawdzić zużycie paliwa w trybie D (realnie na 8. biegu) oraz w trybie manualnym na 9. przełożeniu przy stałej prędkości 140 km/h, czyli polskiej autostradowej. Test przeprowadziłem wyłącznie z użyciem komputera pokładowego i tempomatu ustawionego na 140 km/h, więc nie traktujcie podawanych danych jako faktyczne zużycie paliwa przy takiej prędkości, a jedynie jako dane porównawcze.

Zobacz wideo z testu zużycia paliwa Jeepa Cherokee 2.0 benzyna

Więcej o samej pracy skrzyni biegów i o wrażeniach z jazdy tym samochodem przeczytacie w pełnym teście.

Co twierdzi importer i co mówią za Oceanem?

Zapytałem importera, dlaczego tak się dzieje, ale w odpowiedzi dostałem informację, że skrzynia miała zmieniane oprogramowanie i powinna włączać 9. bieg w zakresie od 80 do 120 km/h. To akurat nawet nie jest możliwe, gdyż obroty silnika przy prędkości 80 km/h byłyby zbyt niskie. Podobno w USA to działa.

"Zajrzałem" więc za Ocean.

Na amerykańskich forach internetowych temat jest oczywiście znany i — co ciekawe — nawet wersja z większym silnikiem V6 ma ten "problem". Użytkownicy skarżą się, że nie widzieli jeszcze 9. biegu, a włączenie go ręcznie jest możliwe dopiero przy prędkości ok. 60 mph (ok. 100 km/h).

Są natomiast osoby, którym zdarzyły się sporadyczne sytuacje, że automat włączył najwyższy bieg przy prędkości ok. 74 mph (ok. 120 km/h), ale tylko w samochodach z większym przebiegiem. Natomiast niemal wszyscy twierdzą, że bieg ten jest całkowicie bezużyteczny na drogach USA ze względu na ograniczenia prędkości.

Jakiś czas temu testowałem dokładnie ten sam model, ale z silnikiem Diesla o pojemności 2,2 l i tam było dokładnie to samo - "dziewiątka" nie włączała się w żadnych warunkach. Użytkownicy modelu twierdzą, że Jeep skorzystał z tej przekładni ze względu na ogromną rozpiętość przełożeń, a 9. bieg to czysty marketing.

Pomóż nam tworzyć Autokult!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Test: Volkswagen ID.3 Pro S - "Don't worry, be happy" Nowy Opel Corsa OPC - test, opinia, spalanie, cena Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi 160 Biturbo - pierwszy test nowego kombi Kia Ceed SW 1,4 T-GDi: kompetentna, lecz pozbawiona charakteru Škoda Superb Combi 1,8 TSI DSG Elegance - test Škoda Octavia Combi RS TDI na torze [pierwsza jazda autokult.pl] Volvo V60 Cross Country: na przełaj z fasonem Dacia Dokker Van 1.5 dCi 90: sprawdzasz cenę i zapominasz o konkurencji BMW Z4 E89 sDrive35is M-Sport - test Pierwsza jazda: Audi A3 czwartej generacji - warto było dłużej czekać Lexus LS460 AWD - perfekcja czy brak charakteru? [test autokult.pl] Porsche Panamera Diesel [pierwsza jazda autokult.pl]

Popularne w tym tygodniu:

Test: Peugeot 308 BlueHDI – cofnąłem się w czasie, by pojeździć dieslem. Ma wielką zaletę i nie chodzi o zasięg Test: Mercedes C 220 d 4Matic All-Terrain - jeśli Klasa C, to tylko z tym silnikiem Test: Porsche 911 (992) Turbo S vs 911 (997) Turbo - dwaj tytani, którzy kończą swoje epoki. Swoją magię odkryli w Beskidach Test: Honda Civic - fani marki będą zaskoczeni Test: Alpine A110 GT - tylko kochać i trzymać pod kocem Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance - tak jeździ i ryczy hybryda jeśli ma 843 KM! Test: Renault Master piwoplan firmy Plandex - bo widelcem nie da się jeść zupy Pierwsza jazda: Kia EV6 GT. Sprawdzam najtańsze 500+ na rynku Test: Ford Grand Tourneo Connect - nie polegaj na pierwszym wrażeniu Test: Volkswagen Taigo - logiczna alternatywa dla Polo, kiedy chcesz wydać 100 tys. zł Test: Mazda MX-5 z systemem KPC na przełęczy Salmopolskiej Test: "Duży Range Rover" - złoty i nieskromny