W poszukiwaniu doskonałości - najnowsze Q8 wynika z długiej tradycji innowacji inżynieryjnych Audi

Wprawdzie hasło "Vorsprung durch Technik" liczy dopiero 47 lat, ale tak naprawdę korzenie innowacyjności Audi sięgają początków XX wieku i osiągnięć Augusta Horcha. Nic więc dziwnego, że technologia jest dla marki z Ingolstadt tak istotna. Widać to najlepiej w najnowszym modelu Q8.

August Horch był człowiekiem o wyjątkowo trudnym charakterze, ale potrafił konstruować samochody. Sprytnie budował sukces Audi ("Słuchaj" po łacinie) w raczkujących sportach motorowych. Auta Horcha triumfowały w austriackich wyścigach alpejskich, a model Audi Typ C 14/35 HP zyskał nawet przydomek "Zdobywcy Alp".

Ustanawiając tradycje technologicznych innowacji, zespół Auto Union jako pierwszy na świecie wprowadził do zmagań rangi Grand Prix samochody z silnikami z tyłu, umieszczonymi za kierowcą (inni producenci przekonali się do tego nieuchronnego rozwiązania dopiero w latach 60. XX wieku!). Samochody wyścigowe Auto Union, miały silniki V-16 z doładowaniem, osiągające moc ponad 500 KM i wytwarzające moment obrotowy powyżej 850 NM! Ważące nieco ponad 800 kilogramów, potwornie mocne auta jako pierwsze na świecie miały mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu wewnętrznym (z blokadą).

Auto Union Typ - D

NOWA GEOMETRIA I SZOKUJĄCE NOWOŚCI

Duch innowacji w marce Audi znowu dał o sobie mocno znać w 1972 roku, gdy rozpoczęto produkcję Audi 80 pierwszej generacji, czyli modelu znanego entuzjastom jako B1. Samochód obfitował w technologiczne rozwiązania niespotykane u ówczesnej konkurencji, w tym nowe silniki z wałkami rozrządu w głowicach oraz pomysłowe rozwiązanie geometrii przedniego zawieszenia, które dawało efekt samostabilizacji podczas jazdy na szosie. Samochodów takich wyprodukowano aż milion sztuk.

W 1974 Ferdinand Piëch, nowy szef działu rozwoju technicznego miał konkretną wizję pozycjonowania marki wśród europejskich producentów samochodów. Nowościami technicznymi i technologicznymi chciał przekonać świat, że Audi zaczyna być marką, którą dzisiaj określilibyśmy jako premium. Rozpoczęła się innowacyjna ofensywa. Pojawił się silnik pięciocylindrowy (1976), silniki turbodoładowane (1979) oraz stały napęd na cztery koła quattro (1980).

Audi 80 (B1)

Lawina szokujących świat nowości trwała: nadwozia w pełni zabezpieczone galwanicznie przed korozją, najbardziej aerodynamiczny sedan swojej epoki, szerokie wykorzystanie benzynowych silników turbo, rozwój ekonomicznych silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa, całkowicie aluminiowe nadwozie, pierwsze seryjne samochody hybrydowe, silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, luksusowe auta z 8- i 12-cylindrowymi jednostkami napędowymi… Silne dążenie do zajmowania pozycji technologicznego lidera w oczywisty sposób łączy się ze swoistą rynkową odwagą. Kto nie jest odważny, ten co najwyżej naśladuje konkurencję, a to na pewno nie jest "Vorsprung".

RAJDOWE GENY Q8

Pierwsze rajdowe Audi Quattro zadebiutowało w 1980 roku, a już rok później Michele Mouton stała się pierwszą kobietą w historii, która wygrała rajd stanowiący rundę WRC.Mistrzostwa świata Audi wygrywało dwukrotnie, a supermocna wersja rozwojowa Audi Quattro, prowadzona przez Waltera Rohrla, w 1987 roku najszybciej pokonała trasę wyścigu na Pikes Peak w USA.

SŁUCHAJ! Skomplikowana historia, dzięki której dziś możemy jeździć Audi A6

Historia czterech pierścieni w logo Audi, firmy wyznającej zasadę postępu opartego o rozwój techniki i technologii, jest długa i wiąże się z…

Rozwój wiedzy na temat napędu na cztery koła zaowocował stworzeniem technologii, która do dziś daje zwykłym kierowcom wyjątkowy margines bezpieczeństwa podczas jazdy w każdych warunkach. Zresztą, echa kanciastych kształtów rajdowego Audi Quattro widać wyraźnie w najnowszym modelu Q8, pięknym i stylowym przykładzie dowodzącym, że filozofia "Vorsprung durch Technik" ma się bardzo dobrze.

SILNY I NOWOCZESNY

Muskularna bryła przestronnego SUV-a o charakterze coupé to nowa definicja samochodu Audi na XXI wiek. Przełomowe rozwiązania techniczne wyznaczają nowy wymiar wsparcia kierowcy i zapewniają intuicyjną komunikację z samochodem. Wyjątkowe połączenie potężnej mocy i zwinności — obietnica doskonałej kontroli nad pojazdem w każdym terenie i każdych warunkach. Sportowe wrażenia, pełną kontrolę i wyjątkowe bezpieczeństwo zapewnia stały napęd na cztery koła quattro z międzyosiowym mechanizmem różnicowym przenoszącym moment napędowy domyślnie w stosunku 40 proc. (przód) do 60 proc. (tył).

Opcjonalny układ czterech kół skrętnych ułatwia pokonywanie zakrętów w trasie i parkowanie w mieście, wirtualnie skracając bądź wydłużając rozstaw osi zależnie od sytuacji. Wygoda użytkowania i najwyższa jakość wykonania to filozofia wnętrza Audi Q8, konsekwencja dekad rozwoju technologicznego i doskonalenia subtelnej estetyki. Idealnie wpisane w stylistykę wnętrza dotykowe ekrany z systemem MMI Touch Response zastępują większość przycisków i gwarantują proste i intuicyjne zarządzanie systemami i funkcjami samochodu.

Centralnie umieszczone dwa dotykowe ekrany systemu MMI umożliwiają zarządzanie niemal każdą funkcją pojazdu. Górny wyświetlacz o przekątnej ponad 10 cali służy do obsługi systemów infotainment i nawigacji. Natomiast dolnego ekranu o przekątnej 8,6 cala kierowca używa do obsługi klimatyzacji, funkcji komfortu podróży oraz do wprowadzania tekstu. Operacje są szybkie i proste: reakcja haptyczna oraz charakterystyczne kliknięcie potwierdzają aktywowanie funkcji palcem. Komendy można wydawać również głosowo, a wszystkie najważniejsze informacje – w tym mapy nawigacji – wyświetlać także na ekranie wirtualnego kokpitu.

WYDAJNA MOC

Nowy SUV coupé marki Audi wszedł na rynek europejski najpierw jako wariant oznaczony symbolem Q8 50 TDI. Mocny silnik TDI o pojemności 3 litrów wytwarza 286 KM i rozwija moment napędowy rzędu 600 Nm. Audi Q8 od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,3 sekundy, czyli tak, jak jeszcze dwadzieścia lat temu supersportowe samochody egzotycznych włoskich marek. Na początku 2019 roku pojawią się dwie kolejne wersje modelu, mianowicie Q8 45 TDI z silnikiem wysokoprężnym V6 o mocy 231 KM oraz Q8 55 TFSI z silnikiem 3.0 l. TFSI o mocy 340 KM. Wszystkie rodzaje napędu są wyjątkowo wydajne i oszczędne dzięki nowej technice mild hybrid (łagodnej hybrydy — MHEV).

Jak ona działa? Główny układ elektryczny o napięciu 48 V zawiera dwa ważne moduły techniczne: akumulator litowo-jonowy oraz alternator-rozrusznik. Podczas hamowania, system ten może odzyskać nawet 12 kW mocy i przekazać ją do akumulatora. Technika MHEV pozwala na długie fragmenty jazdy w trybie tzw. “żeglowania”, czyli jazdy z wyłączonym silnikiem. W takiej sytuacji, system start-stop, tymczasowo wyłącza silnik spalinowy już przy prędkości 22 km/h, a nie dopiero przy całkowitym zatrzymaniu pojazdu na światłach. Podczas codziennego użytkowania, rozwiązanie to zmniejsza zużycie paliwa nawet o 0,7 l na 100 km.

NIEWIDZIALNA RĘKA

Audi Q8 wspiera kierowcę w wielu sytuacjach, nie tylko na długich trasach, ale także podczas męczącej jazdy w miejskich korkach czy podczas parkowania na zatłoczonych parkingach. Wśród systemów wnoszących swój wkład w bezpieczeństwo jazdy są m.in. adaptacyjny tempomat — adaptive cruise assist, asystent wydajności, asystent ruchu poprzecznego (ostrzega o autach przejeżdżających z tyłu za manewrującym Q8), ostrzeżenie przed zmianą pasa, ostrzeżenie o wysokich krawężnikach oraz kamery o zakresie działania równym 360 stopniom.

ZMIENNY CHARAKTER

W odróżnieniu od wyczynowych samochodów sprzed lat, mających bardzo określony charakter, dzięki Audi Drive Select kierowca może zmieniać charakter swojego Q8, wybierając jeden z siedmiu profili — comfort, auto, dynamic, individual, efficiency, allroad lub offroad.

Uwaga! Ten ostatni występuje tylko w połączeniu z zawieszeniem pneumatycznym. System wyboru dynamiki jazdy wpływa między innymi na zarządzanie silnikiem i skrzynią biegów, siłę wspomagania układu kierowniczego, tryb pracy klimatyzacji oraz opcjonalnego układu czterech kół skrętnych. Zarządzanie wszystkimi regulowanymi systemami podwozia koordynowane jest przez jeden sterownik, tzw. elektroniczną platformę podwozia (EPP).

Dzięki niemu wszystkie te elementy są dobrze skomunikowane, pracują bardzo harmonijnie i z wysoką precyzją. Np. dostosowanie pracy amortyzatorów do zmiany rodzaju nawierzchni zajmuje ledwie kilka milisekund. Centralny sterownik podwozia EPP uwzględnia wszystkie ważne informacje o ruchu samochodu oraz dane pochodzące z powiązanych systemów.

Na ich podstawie zintegrowany regulator dynamiki jazdy oblicza optymalny sposób pracy tych komponentów. Dzięki temu życie kierowcy Audi Q8 staje się przyjemniejsze, a on sam może skupić się na obserwacji drogi i czerpaniu przyjemności ze słuchania muzyki płynącej z audiofilskiego zestawu marki Bang & Olufsen.

Nowe Audi Q8 jest naturalną konsekwencją filozofii Augusta Horcha. Odwagi kierowców wyścigowych samochodów Auto Union i filozofii innowacji Audi mającej korzenie w decyzjach z lat 70. XX wieku. To także wynik sukcesów potężnych Audi Quattro w rajdach samochodowych oraz pozycji lidera wśród marek premium, dbających o ułatwienie życia kierowcy i uprzyjemnienie podróży pasażerów. Pan Horch byłby z niego dumny.

Partnerem artykułu jest marka Audi

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

65 złotych za OC na miesiąc. Nie tylko komisy mogą korzystać z taniego ubezpieczenia Pasażer bez pasów ucierpiał w wypadku. Sąd zmniejszył odszkodowanie o 90 tys. zł Volvo nie musi niczego zmieniać ze względu na nowe normy. To jedyny taki producent premium Mazda również zamieszana w aferę spalinową. Wybierano auta do testów Lasy państwowe przesiadają się do elektryków. Uzupełnili flotę o 15 sztuk BMW i3 Znamy ceny nowego Jeepa Wranglera. Ostatnie kilkadziesiąt sztuk poprzedniego wciąż w sprzedaży Ferrari zarabia nawet 300 tys. zł na jednym samochodzie. Konkurenci robią to gorzej Prawie 500 KM i dwa spadochrony. VW Jetta przygotowany do bicia rekordu na Bonneville Kia Stinger dobrze przyjęta na naszym rynku. Polacy kupili już 500 sztuk koreańskiego granturismo Ograniczenia stref i rozwiązywanie umów. Car sharing to nie tylko wygoda, ale i cięcia stref Mercedes-AMG G63 Inkas. Opancerzony dom na kołach za ponad 4 mln zł Najtańsze nowe auta w Polsce. Elektrycznym pojedzie nawet 14-latek BMW chyba zapomniało, że pokazało już nowe X5. Prototypy ciągle zamaskowane Nastolatkowie w USA chcieli ukraść auto. Pokonała ich ręczna skrzynia biegów Mercedes Klasy X wreszcie z porządnym silnikiem. Ma też stały napęd na cztery koła Prześwietlamy Škodę Fabię Monte Carlo. Podpowiadamy, czy warto do niej dopłacać Jeszcze szybszy Seat Leon Cupra. Wszystko dzięki tuningowi ABT Chińskie auta nie muszą być podróbkami. Nowy sedan Lynk & Co jest tego najlepszym przykładem Nowa Škoda Fabia na LPG. Taniej już nie pojedziesz Lancia Thema do serwisu. 31 właścicieli może mieć problem Wiadomo, ile kosztuje nowa Skoda Fabia. Po liftingu jest tańsza BMW M2 z pakietem M Performance na torze: zapowiedź testu wideo "Pierwsi już są". Policja zapowiada, że zrobi porządek z kierowcami ciężarówek Polska podróżniczka wsiadła na motocykl bez kurtki. Teraz ostrzega innych

Popularne w tym tygodniu:

Škoda Superb o mocy 560 KM. Jest szybsza niż BMW M5 Od dziś nowe oznaczenia na stacjach. Trudniej o pomyłkę przy tankowaniu Kolejne nieoznakowane BMW rozbite. Policjantom wyjechał polonez Okazja była zbyt dobra. Sprzedawca z niemieckiego komisu oszukał czytelnika Samochód Lecha Wałęsy do kupienia w Gdańsku. Cena zaskakuje, ale warto ją rozważyć Audi zmieni logo? Wszystko na to wskazuje Robert Kubica po Warszawie jeździł oplem insignią. Przynajmniej wybrał najmocniejszą wersję Motoryzacyjne mity, w które wciąż wierzymy. Lepiej poznać prawdę BMW twierdzi, że ma najlepsze diesle. Nie zamierza się z nich wycofywać Elektryczny hamulec "ręczny" niezgodny z prawem. Poseł pyta, czy wolno go stosować Strajk policjantów daje się we znaki. Wpływy z mandatów spadły drastycznie Wycisz silnik za 8 zł, a sąsiedzi pokochają sportowe auta