WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

300-konna Meganka – Elia Mégane RS300 (2012)

Firma Elia jest czołowym tunerem samochodów marki Renault. Jednym z najszybszych wozów przygotowanych przez niemiecki warsztat jest 3-drzwiowe Mégane wyposażone w 300-konny silnik.

Obraz
Olgierd Lachowski

Firma Elia jest czołowym tunerem samochodów marki Renault. Jednym z najszybszych wozów przygotowanych przez niemiecki warsztat jest 3-drzwiowe Mégane wyposażone w 300-konny silnik.

Podstawą do budowy odmiany RS300 jest najmocniejsze i najszybsze fabryczne Mégane – wersja RS250. Seryjny francuski hot hatch jest wyposażony w 2-litrowy 4-cylindrowy rzędowy motor oznaczony kodem F4R 874.

Dzięki turbosprężarce jednostka napędowa dysponuje mocą 250 KM osiąganą przy 5500 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym 340 Nm przy 3000 obr./min. Umieszczony z przodu w poprzek silnik wszystkie konie kieruje do 6-biegowej manualnej skrzyni przekładniowej, a ta moc transportuje do przednich kół.

Aby zwiększyć nieco ilość koni mechanicznych, eksperci Elii wstawili sporych rozmiarów międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego, zamontowali jeszcze bardziej sportowy układ wydechowy oraz przeprogramowali elektronikę.

Efekt końcowy to 301 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego. Dzięki takim parametrom silnik jest w stanie rozpędzić ważącą niespełna 1,5 tony maszynę do setki w 5,70 s. Prędkość maksymalna wynosi 258 km/h.

Lepszemu napędowi musiało sprostać zawieszenie. Co prawda „zawias” fabrycznego Mégane RS nie jest wcale złe, ale wiadomo, że lepsze jest wrogiem dobrego. Tym lepszym w tym przypadku jest w pełni regulowane sportowe zawieszenie.

Z kolei, żeby można było wykorzystać w pełni możliwości napędu i podwozia, potrzebne były lepsze opony. Lepsze w tym przypadku znaczy szersze. Gumy mają rozmiar 235/35 – zarówno z przodu, jak i z tyłu. Opony założono na nowe felgi Elia Revo RS o rozmiarze 8,5 x 19” (przód i tył).

Obraz

Ostatnim punktem modyfikacji serwowanych przez Niemców jest tuning nadwozia. Elia zainstalowała nowy przedni zderzakospojler, nakładki na przednie reflektory, poszerzenia błotników, brewki na kloszach tylnych świateł oraz imitację tylnego dyfuzora. Teraz Mégane RS300 wygląda na porządnie umięśnionego sportowca.

Za wszystko trzeba niestety sporo zapłacić, bo ponad 8300 euro, a cena nie obejmuje montowanych na życzenie unoszonych do góry drzwi, za które trzeba wyłożyć dodatkowe prawie 1800 euro. Tyle że ten ostatni dodatek jest całkowicie zbędny.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R4, F4R 874
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1998 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 301 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 150,65 KM/l (seryjny – 125,13 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 340 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, średnica 290 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 19” Elia Revo RS
  • Koła tylne: 8,5 x 19” Elia Revo RS
  • Opony przednie: 235/35 R 19
  • Opony tylne: 235/35 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1462 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4,86 kg/KM (seryjny – 5,85 kg/KM)
  • Długość: 4299 mm
  • Rozstaw osi: 2639 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,70 s
  • Prędkość maksymalna: 258 km/h
  • Obraz
  • Obraz
[1/2] Źródło zdjęć: |

Źródło: Elia

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej