Od dziś koniec zimowego paliwa. Datę wskazały przepisy

Od 1 marca na polskich stacjach paliw można sprzedawać przejściowe paliwo. To, jak łatwo się domyślić, ma mniejszą odporność na niskie temperatury. Taka zmiana może budzić obawy właścicieli diesli, którzy z niepokojem obserwują słupek termometru.

Tankowanie. Stacja paliwTankowanie. Stacja paliw
Źródło zdjęć: © WP | Michał Zieliński
Tomasz Budzik

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych od 16 listopada do końca lutego na polskich stacjach paliw musi być oferowane tzw. paliwo zimowe. W przypadku oleju napędowego – co jest tu najważniejsze – temperatura zablokowania zimnego filtra nie może być wyższa niż -20 stopni Celsjusza.

Od 1 marca do 15 kwietnia, a także od 1 października do 15 listopada, stacje mogą zaś oferować tak zwane paliwo przejściowe. Przepisy określają, że w przypadku oleju napędowego wartość temperatury zablokowania zimnego filtra w takim paliwie może wynosić -10 stopni Celsjusza. Jak łatwo zauważyć, jest to wartość wyższa niż w przypadku paliwa zimowego. Jakie ma to znaczenie?

Temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) to parametr określający moment, w którym z oleju napędowego wytrąca się parafina. Jej cząstki mogą zatkać filtr paliwa i sprawić, że paliwo nie będzie dopływało do silnika. Samochód nie zapali. W przypadku paliwa zimowego taki problem z pewnością nie pojawi się przy temperaturze do -20 stopni. Dla paliwa przejściowego punkt ten ustawiony jest na -10 stopni.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zasięg topnieje jak lód. Cała prawda o elektrykach zimą

Czy jest to problem dla kierowców? Niekoniecznie. Po pierwsze, prognozy pogody dla większości kraju nie przewidują w najbliższym czasie srogich mrozów. Po drugie, dostawcy paliw lokalnie dobierają wskaźnik CFPP w zależności od sytuacji atmosferycznej. Jeśli więc w jakiejś części kraju przewiduje się duże mrozy, na stacje niemal na pewno trafi takie paliwo, które będzie w stanie im sprostać.

Problem może pojawić się jednak wówczas, gdy kierowca z ciepłej części kraju zatankuje paliwo przejściowe, a następnie wybierze się w znacznie zimniejszy rejon – na przykład w góry. W takim przypadku paliwo może nie być przystosowane do znoszenia bardzo niskich temperatur i spowodować unieruchomienie pojazdu.

W razie wątpliwości przed tankowaniem można spytać na stacji o wartość parametru CFPP. To uchroni nas przed przykrą niespodzianką.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟