1996 Zagato Raptor [zapomniane koncepty]

Studio Zagato na salon samochodowy we Frankfurcie w 1996 roku przygotowało nie lada niespodziankę. Był to zbudowany na bazie Lamborghini Diablo VT prototyp pojazdu nazwanego Raptor.

1996 Zagato Raptor1996 Zagato Raptor
Arkadiusz Gabrysiak

Studio Zagato na salon samochodowy we Frankfurcie w 1996 roku przygotowało nie lada niespodziankę. Był to zbudowany na bazie Lamborghini Diablo VT prototyp pojazdu nazwanego Raptor.

Agresywna stylistyka nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z supersamochodem z prawdziwego zdarzenia. Nisko poprowadzona linia nadwozia ulega lekkiemu zaokrągleniu w górnej części, gdzie zobaczymy dach typu "double-bubble", czyli uwypuklenie po stronie kierowcy i pasażera.

Co ciekawe, Raptora stworzono w zaledwie 4 miesiące wykorzystując w dużym stopniu oprogramowanie CAD-CAM, co wyeliminowało potrzebę budowania modelu w skali. Projektanci zdecydowali się to na ciekawy kokpit - środkowa część z przednią szybą, dachem i drzwiami otwierała się do góry, a dach można było zdemontować, dzięki czemu w prosty sposób Raptor przekształcał się w kabrioleta.

1996 Zagato Raptor
1996 Zagato Raptor

Do takiego wyglądu pasuje mocny silnik umieszczony centralnie i na całe szczęście na taki zdecydowali się inżynierowie Zagato. Była to 5,7-litrowa jednostka V12 generująca niecałe 500 KM (620 KM z kompresorem) i 580 Nm momentu obrotowego.

Dzięki wykorzystaniu włókna węglowego, Raptor był lżejszy od standardowego Diablo VT i z masą 1350 kg osiągał pierwsze 100 km/h w około 4 sekundy, a rozpędzał się aż do 330 km/h. Napęd przekazywany był na wszystkie 4, 18-calowe koła, jednak żadnego z nich nie wyposażono w system ABS, gdyż według twórców Raptora, prawdziwym kierowcom wyścigowym (do których kierowany był ten pojazd) nie był on potrzebny.

1996 Zagato Raptor
1996 Zagato Raptor

Twórcy samochodu początkowo planowali produkcję 50 egzemplarzy Raptora, a sam pojazd był nawet na testach u Lamborghini, jednak ostatecznie historia prezentowanego konceptu zakończyła się na jednym, działającym prototypie, który aktualnie znajduje się w rękach prywatnego kolekcjonera.

  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
  • 1996 Zagato Raptor
[1/15] 1996 Zagato Raptor Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut