1991 Pontiac Protosport 4 [zapomniane koncepty]

Porsche Panamera, Aston Martin Rapide - te nazwy dzisiaj jako pierwsze przychodzą do głowy, kiedy myślimy o ekskluzywnym, sportowym samochodzie, zdolnym przewieźć w komfortowych warunkach 4 osoby. Jednak podobne projekty nieśmiało zaczęły wkraczać w świat motoryzacji znacznie wcześniej pod postacią modeli koncepcyjnych. Dzisiaj przyjrzę się jednemu z nich - oto Pontiac Protosport 4.

1991 Pontiac Protosport 41991 Pontiac Protosport 4
Arkadiusz Gabrysiak

Porsche Panamera, Aston Martin Rapide - te nazwy dzisiaj jako pierwsze przychodzą do głowy, kiedy myślimy o ekskluzywnym, sportowym samochodzie, zdolnym przewieźć w komfortowych warunkach 4 osoby. Jednak podobne projekty nieśmiało zaczęły wkraczać w świat motoryzacji znacznie wcześniej pod postacią modeli koncepcyjnych. Dzisiaj przyjrzę się jednemu z nich - oto Pontiac Protosport 4.

Pontiac oficjalnie już nie istnieje, jednak jego projekty, jak i samochody jeszcze długo pozostaną w pamięci fanów motoryzacji. Zapewne każdy z nas czasem marzył o kultowym modelu Firebird, który był produkowany przez Pontiaca od 1967 aż do 2002 roku. Model ten tak spodobał się amerykańskiej klienteli, że Pontiac postanowił spróbować stworzyć 4-osobową wariację tego modelu - w taki właśnie sposób narodziła się idea prezentowanego modelu Protosport 4.

1991 Pontiac Protosport 4
1991 Pontiac Protosport 4

Pojazd miał być pewnego rodzaju kompromisem - miał dawać niesamowitą radość z jazdy samochodem sportowym i zapewnić komfortowe warunki podróżowania dla maksymalnie 4 osób.

Trzeba przyznać, że stylistycznie Protosport 4 tak właśnie wygląda. Ostry i agresywny pas przedni z wąskimi reflektorami oraz otwierane do góry drzwi to elementy charakterystycznego tego samochodu. W oczy rzuca się także ciekawie zaaranżowany dach, który przechodząc ku tyłowi zwęża się diametralnie i w postaci cienkiego paska kończy dopiero na klapie bagażnika. Warto wspomnieć, że nadwozie prezentowanego Pontiaca wykonano z włókien węglowych.

1991 Pontiac Protosport 4
1991 Pontiac Protosport 4

Środek pojazdu, a szczególnie układ kokpitu kierowcy bardzo przypomina wnętrze koncepcyjnego Chrylsera 300, gdzie wszystkie instrumenty zostały tak umiejscowione, aby kierowca miał do nich jak najlepszy dostęp. Reszta pasażerów mogła rozkoszować się podróżą w wygodnych, skórzanych fotelach.

Sportowe emocje miał dostarczyć umiejscowiony z przodu, 4,0-litrowy silnik w układzie V8, który generował 250 KM. Napęd na tylną oś przekazywała 4-biegowa przekładnia automatyczna. Protosport 4 miał także bardzo dobrze się prowadzić. Aby to osiągnąć amerykańscy inżynierowie wyposażyli samochód w system 4 kół skrętnych.

  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
  • 1991 Pontiac Protosport 4
[1/16] 1991 Pontiac Protosport 4 Źródło zdjęć: |

Źródło: Car StylingConceptCarzGM

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił