1989 Ford Via [zapomniane koncepty]

W 1989 roku Ford, idąc z duchem czasu, postanowił zaprezentować koncepcyjny model 4-drzwiowego samochodu sportowego o nazwie Via. Samochód poza sportową sylwetką cechował się także wieloma interesującymi rozwiązaniami.

1989 Ford Via1989 Ford Via
Arkadiusz Gabrysiak

W 1989 roku Ford, idąc z duchem czasu, postanowił zaprezentować koncepcyjny model 4-drzwiowego samochodu sportowego o nazwie Via. Samochód poza sportową sylwetką cechował się także wieloma interesującymi rozwiązaniami.

Pojazd został zaprojektowany przez studio Ghia, a podczas premiery na salonie samochodowym w Genewie reklamowano go słowami: "Ford Sierra Cosworth następnej dekady". Opływowy przód nie został nawet zakłócony światłami - zdecydowano się tutaj na niecodzienne rozwiązanie reflektorów wykonanych w technologii światłowodowej, które umieszczono tuż pod przednią szybą.

1989 Ford Via
1989 Ford Via

Linia pojazdu opada delikatni ku tyłowi, co prezentuje się bardzo efektownie, jednak zapewne pasażerowie z tyłu nie mieli zbyt wiele miejsca nad głową. Koncept Via wyposażono także w szklany dach ze zdejmowalnymi panelami typu targa. Z ówczesnych nowinek technologicznych warto także wspomnieć o spoilerze tylnym, którego ułożenie zależało od prędkości samochodu.

Nadzowie prezentowanego prototypu wykonano w większości z włókna szklanego, co miało na celu oczywiście obniżenie masy pojazdu. W koncepcie inżynierowie zdecydowali się na turbodoładowany silnik w układzie V8, który za pośrednictwem 6-biegowej przekładni przekazywał moc na wszystkie 4 koła. Niestety nie znamy dokładnej wartości mocy jaką motor ten generował.

1989 Ford Via
1989 Ford Via

Trzeba przyznać, że samochód prezentuje się bardzo przyzwoicie. Ford niestety nie zdecydował się na jego produkcję, jednak niektóre akcenty stylistyczne konceptu Via możemy zaobserwować w produkcyjnej odsłonie Forda Probe.

  • 1989 Ford Via
  • 1989 Ford Via
  • 1989 Ford Via
  • 1989 Ford Via
  • 1989 Ford Via
  • 1989 Ford Via
  • 1989 Ford Via
[1/7] 1989 Ford Via Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił