1987 Mazda MX-04 [zapomniane koncepty]

Dwa lata po powstaniu koncepcyjnej Mazdy MX-03, japoński producent zaprezentował kolejny model studyjny o nazwie MX-04. Japończycy tym samym stworzyli idealny pojazd, w którym radość z jazdy wychodziła na pierwszy plan. Osiągnięto to m.in. dzięki modułowej budowie pojazdu, który w łatwy sposób można było przekształcić w ekstremalnego roadstera bez szyb, drzwi i dachu.

1987 Mazda MX-041987 Mazda MX-04
Arkadiusz Gabrysiak

Dwa lata po powstaniu koncepcyjnej Mazdy MX-03, japoński producent zaprezentował kolejny model studyjny o nazwie MX-04. Japończycy tym samym stworzyli idealny pojazd, w którym radość z jazdy wychodziła na pierwszy plan. Osiągnięto to m.in. dzięki modułowej budowie pojazdu, który w łatwy sposób można było przekształcić w ekstremalnego roadstera bez szyb, drzwi i dachu.

Zaintrygowani w jaki sposób? Otóż koncept MX-04 zbudowany był z modułów, które można było konfigurować w odpowiedni dla siebie sposób. Stałe moduły takie jak podwozie i główne elementy konstrukcyjne wykonane były z aluminium i wzmacnianego włóknem węglowym tworzywa sztucznego (CFRP), a zdejmowalne panele karoserii wykonane były z tworzywa sztucznego. Dzięki takiej budowie, użytkownik mógł konfigurować nadwozie samochodu w sposób odpowiadający własnemu nastrojowi i pogodzie w danym dniu.

Podstawową wersją nadwoziową było klasyczne coupe, które można było przekształcić w ekstremalnego roadstera (widocznego na zdjęciu poniżej) lub też w bazującego na srebrnej wersji coupe - kabrioleta.

1987 Mazda MX-04
1987 Mazda MX-04

Mazda pozostała tutaj wierna silnikowi Wankla - pod maską znalazł się 1,0-litrowy, 2-wirnikowy silnik, którego moc niestety nie została podana do wiadomości. Napęd mógł być przekazywany tylko na tylną oś lub na wszystkie 4 koła, w zależności od wyboru kierowcy. Zmiana przełożeń odbywała się przy pomocy 5-biegowej przekładni manualnej.

Masa samochodu wynosiła jedynie 850 kilogramów, a więc nawet średni poziom mocy pochodzącej z niewielkiego silnika Wankla wystarczał, aby wywołać uśmiech na twarzy kierowcy. Dodatkowym atutem była możliwość konfigurowania nadwozia.

1987 Mazda MX-04
1987 Mazda MX-04

Czytając wszystkie te fakty powinniście od razu skojarzyć Mazdę MX-5. Niewielki i lekki samochód z napędem na tylną oś, który pomimo umiarkowanego poziomu mocy przysparza ogromną frajdę z jazdy. Prezentowany koncept można więc uznać, za przedsmak modelu MX-5, który został wprowadzony na rynek w 1989 roku.

  • 1987 Mazda MX-04
  • 1987 Mazda MX-04
  • 1987 Mazda MX-04
[1/3] 1987 Mazda MX-04 Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa