1985 MG EX‑E [zapomniane koncepty]

Obecnie marka MG pod chińskim przewodnictwem próbuje odzyskać swoją świetność, jednak my dziś przyjrzymy się konceptowi z przeszłości. Konkretnie z 1985 roku, kiedy to grupa Austin Rover na salonie samochodowym we Frankfurcie zaprezentowała koncepcyjny pojazd MG EX-E.

1985 MG EX-E
1985 MG EX-E
Arkadiusz Gabrysiak

04.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:51

Obecnie marka MG pod chińskim przewodnictwem próbuje odzyskać swoją świetność, jednak my dziś przyjrzymy się konceptowi z przeszłości. Konkretnie z 1985 roku, kiedy to grupa Austin Rover na salonie samochodowym we Frankfurcie zaprezentowała koncepcyjny pojazd MG EX-E.

Projekt nadzorował szef designu Rovera - Roy Axe, który zlecił pracę swoim podwładnym - Gordonowi Skedowi i Gerry'emu McGovernowi. Główną inspiracją było tutaj Ferrari 308. Stylistycznie sportowe MG prezentuje się bardzo dobrze, a w 1985 roku musiało robić jeszcze większe wrażenie.

1985 MG EX-E
1985 MG EX-E

MG EX-E charakteryzuje się smukłym i niskim nadwoziem, otwieranymi światłami oraz przeszklonym kokpitem - posiada więc wszystkie cechy rasowego samochodu sportowego tamtych czasów. Dzięki odpowiednio dobranym kształtom i proporcjom, pojazd posiadał niski współczynnik oporu powietrza - 0,24 Cd.

Jednak futurystyczne nadwozie to tylko preludium do tego konceptu. Najciekawiej prezentowała się mechanika tego pojazdu. MG EX-E zostało bowiem zbudowane na bazie prawdziwego potwora kultowej, rajdowej grupy B - MG Metro 6R4. Pod pięknym nadwoziem z tworzyw sztucznych, kryła się aluminiowa, zmodyfikowana konstrukcja samochodu rajdowego. Jej sercem był umiejscowiony centralnie 3,0-litrowy silnik V6, którego moc obniżono do około 250 KM. Prototyp MG EX-E posiadał także napęd na wszystkie 4 koła, wentylowane tarcze hamulcowe, niezależne zawieszenie i system ABS.

1985 MG EX-E
1985 MG EX-E

Niestety na potrzeby salonów motoryzacyjnych i wystaw samochodowych zbudowano jedynie model MG EX-E, który nie został wyposażony w jednostkę napędową. Jednak z przeprowadzonych symulacji wynika, iż MG EX-E powinno z łatwością osiągnąć pierwsze 100 km/h w niecałe 5 sekund, a prędkość maksymalną oszacowano na około 273 km/h.

Dwuosobowe wnętrze zaprojektowano z rozmachem. Siedzący w skórzanym siedzeniu kierowca widział przed sobą zestaw futurystycznych wskaźników cyfrowych, a na przedniej szybie miały być wyświetlane najważniejsze informacje potrzebne w danej chwili kierowcy. Na papierze samochód wyposażono także w czujnik deszczu oraz automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne. Koncept miał być także wyposażony w telefon, system nawigacji i odtwarzacz CD.

1985 MG EX-E
1985 MG EX-E

Niestety MG nigdy nie zdecydowało się na produkcję podobnego samochodu. Jednak niektóre elementy konceptu EX-E wykorzystano w modelu MG F. Niektórzy mówią, że brytyjski koncept wpłynął także na japońskich projektantów, czego wyrazem jest Honda NSX i jeżeli przyjrzymy się obu pojazdom, to faktycznie możemy znaleźć kilka podobieństw.

  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
[1/14] 1985 MG EX-E
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)