1985 Mazda MX-03 [zapomniane koncepty]

W 1985 roku Mazda zaprezentowała światu czteroosobowe coupe, które przepełnione było wieloma nowinkami technicznymi. Co więcej, był to w pełni działający koncept zaprezentowany w 1985 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie i w Tokio.

1985 Mazda MX-031985 Mazda MX-03
Arkadiusz Gabrysiak

W 1985 roku Mazda zaprezentowała światu czteroosobowe coupe, które przepełnione było wieloma nowinkami technicznymi. Co więcej, był to w pełni działający koncept zaprezentowany w 1985 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie i w Tokio.

MX-03 to klasyczne, dwudrzwiowe coupe z rozkładem siedzeń 2+2. Japońscy projektanci i konstruktorzy postawili w tym przypadku na dobre osiągi i nowe rozwiązania techniczne, a nie na szokujący wygląd. Jednak mimo to samochód o wielu ostrych krawędziach nadal prezentuje się całkiem przyzwoicie.

1985 Mazda MX-03
1985 Mazda MX-03

Pod maską znalazł się 3-wirnikowy, turbodoładowany silnik Wankla o pojemności 1962 cm[sup]3[/sup] (3 komory x 654 cm[sup]3[/sup]), który generował 320 KM i 390 Nm momentu obrotowego. Masa modelu studyjnego nie przekraczała 1200 kilogramów, a więc MX-03 rozpędzał się do pierwszych 100 km/h w niecałe 5 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła magiczne 300 km/h.

Dobre właściwości jezdne zapewniał napęd na wszystkie 4 koła oraz system 4 kół skrętnych, który pomagał w manewrowaniu w ciasnych przestrzeniach i poprawiał stabilność podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Koncept wyposażono także w hamulce tarczowe, system ABS oraz 4-stopniową przekładnię automatyczną.

1985 Mazda MX-03
1985 Mazda MX-03

Wnętrze MX-03 jest za to bardzo futurystyczne i przypomina raczej kokpit samolotu, a nie samochodu. W oczy rzuca się kierownica na wzór wolanta, a wszystkie wskaźniki zostały przedstawione w formie cyfrowej. Co więcej, w 1985 roku Mazda zastosowała tutaj w pełni działający system wyświetlający najważniejsze informacje na przedniej szybie, bezpośrednio przed oczami kierowcy (tzw. Head-up display).

Samochód niestety nie wszedł do produkcji seryjnej, jednak wiele elementów technicznych jak i stylistycznych znalazło swoje miejsce w luksusowej marce Mazdy tamtych czasów - konkretnie w modelu Eunos Cosmo, który możecie zobaczyć poniżej. Co więcej, wiele rozwiązań technicznych z konceptu MX-03 znalazło także zastosowanie w przyszłych modelach Mazdy.

Eunos Cosmo
Eunos Cosmo
  • 1985 Mazda MX-03
  • 1985 Mazda MX-03
  • 1985 Mazda MX-03
  • 1985 Mazda MX-03
  • 1985 Mazda MX-03
  • 1985 Mazda MX-03
  • 1985 Mazda MX-03
  • 1985 Mazda MX-03
  • 1985 Mazda MX-03
  • Eunos Cosmo
[1/10] 1985 Mazda MX-03 Źródło zdjęć: |

Źródło: Car StylingSamochody Świata • Oficjalna broszura Mazdy

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa