1982 Sbarro Super Twelve [zapomniane koncepty]

Franco Sbarro to postać z całą pewnością intrygująca. Twórca replik, projektant i wizjoner słynął z oryginalnych i niespotykanych pomysłów motoryzacyjnych. Jednym z nich jest zaprezentowany na salonie samochodowym w Genewie w 1982 roku pojazd o nazwie Sbarro Super Twelve, który wyposażono w 12-cylindrową jednostkę napędową, składającą się z dwóch silników Kawasaki.

1982 Sbarro Super Twelve
1982 Sbarro Super Twelve
Arkadiusz Gabrysiak

28.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:05

Franco Sbarro to postać z całą pewnością intrygująca. Twórca replik, projektant i wizjoner słynął z oryginalnych i niespotykanych pomysłów motoryzacyjnych. Jednym z nich jest zaprezentowany na salonie samochodowym w Genewie w 1982 roku pojazd o nazwie Sbarro Super Twelve, który wyposażono w 12-cylindrową jednostkę napędową, składającą się z dwóch silników Kawasaki.

Zanim jednak przejdziemy do najciekawszej części, zapoznajmy się krótko ze stylistyką tego samochodu. Jest to typowa bryła niewielkiego hatchbacka z lat 80. Kanciate nadwozie mierzące jedynie 315 centymetrów długości wyróżnia się natomiast muskularnymi nadkolami i dużymi wlotami powietrza po bokach.

Z przodu jest charakterystyczny dla Sbarro z lat 80. grill przebiegający przez całą szerokość pasa przedniego, który zakrywa nawet po części reflektory. Z tyłu natomiast są lampy w kolorze nadwozia i dwie podwójne końcówki wydechu. Oczywiście samochodu nie sposób było nie zauważyć, gdyż jego kolorystyka z całą pewnością rzuca się w oczy.

1982 Sbarro Super Twelve
1982 Sbarro Super Twelve

Otwierając tylną szybę modelu Super Twelve, oczom widza tego niecodziennego widowiska ukazywał się 12-cylindrowy, rzędowy silnik, który tak naprawdę składał się z dwóch 6-cylindrowych motorów Kawasaki o pojemności 1,3 litra. Łączna moc 240 KM przekazywana była na tylne koła, a pojazd ważył jedynie 800 kilogramów, co pozwalało na osiągnięcie pierwszych 100 km/h w około 5 sekund. Mały hatchback mógł poruszać się z maksymalną prędkością 200 km/h.

Co ciekawe, każdy z tych silników napędzał jedno koło tylne i posiadał własną 5-biegową skrzynię biegów, jednak kierowca miał do dyspozycji oczywiście jeden lewarek, który synchronicznie zmieniał biegi w obu przekładniach. Oba silniki były natomiast połączone ze sobą przekładnią pasową. W razie problemów z jednym z motorów Sbarro Super Twelve mógł poruszać się tylko na jednym silniku.

1982 Sbarro Super Twelve
1982 Sbarro Super Twelve

W środku Sbarro zdecydował się na beżową skórę, sportowe siedzenia Recaro oraz wysokiej klasy system audio wbudowany w... sufit pojazdu. Każda z kontrolek silnika była natomiast zdublowana - osobna dla każdego z motorów. Jedynie cyferblat prędkościomierza z oczywistych względów nie miał swojej pary.

1982 Sbarro Super Twelve
1982 Sbarro Super Twelve

Trzeba przyznać, że jest to niespotykany i bardzo oryginalny pojazd - szczególnie od strony mechanicznej. Dwa lata po premierze Super Twelve, Sbarro zaprezentował podobny samochód z bardziej konwencjonalnym silnikiem V8, a nazwał go analogicznie - Super Eight.

  • 1982 Sbarro Super Twelve
  • 1982 Sbarro Super Twelve
  • 1982 Sbarro Super Twelve
  • 1982 Sbarro Super Twelve
  • 1982 Sbarro Super Twelve
[1/5] 1982 Sbarro Super Twelve

Źródło: CarstylingSbarro

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)