1982 Sbarro Super Twelve [zapomniane koncepty]

Franco Sbarro to postać z całą pewnością intrygująca. Twórca replik, projektant i wizjoner słynął z oryginalnych i niespotykanych pomysłów motoryzacyjnych. Jednym z nich jest zaprezentowany na salonie samochodowym w Genewie w 1982 roku pojazd o nazwie Sbarro Super Twelve, który wyposażono w 12-cylindrową jednostkę napędową, składającą się z dwóch silników Kawasaki.

1982 Sbarro Super Twelve1982 Sbarro Super Twelve
Arkadiusz Gabrysiak

Franco Sbarro to postać z całą pewnością intrygująca. Twórca replik, projektant i wizjoner słynął z oryginalnych i niespotykanych pomysłów motoryzacyjnych. Jednym z nich jest zaprezentowany na salonie samochodowym w Genewie w 1982 roku pojazd o nazwie Sbarro Super Twelve, który wyposażono w 12-cylindrową jednostkę napędową, składającą się z dwóch silników Kawasaki.

Zanim jednak przejdziemy do najciekawszej części, zapoznajmy się krótko ze stylistyką tego samochodu. Jest to typowa bryła niewielkiego hatchbacka z lat 80. Kanciate nadwozie mierzące jedynie 315 centymetrów długości wyróżnia się natomiast muskularnymi nadkolami i dużymi wlotami powietrza po bokach.

Z przodu jest charakterystyczny dla Sbarro z lat 80. grill przebiegający przez całą szerokość pasa przedniego, który zakrywa nawet po części reflektory. Z tyłu natomiast są lampy w kolorze nadwozia i dwie podwójne końcówki wydechu. Oczywiście samochodu nie sposób było nie zauważyć, gdyż jego kolorystyka z całą pewnością rzuca się w oczy.

1982 Sbarro Super Twelve
1982 Sbarro Super Twelve

Otwierając tylną szybę modelu Super Twelve, oczom widza tego niecodziennego widowiska ukazywał się 12-cylindrowy, rzędowy silnik, który tak naprawdę składał się z dwóch 6-cylindrowych motorów Kawasaki o pojemności 1,3 litra. Łączna moc 240 KM przekazywana była na tylne koła, a pojazd ważył jedynie 800 kilogramów, co pozwalało na osiągnięcie pierwszych 100 km/h w około 5 sekund. Mały hatchback mógł poruszać się z maksymalną prędkością 200 km/h.

Co ciekawe, każdy z tych silników napędzał jedno koło tylne i posiadał własną 5-biegową skrzynię biegów, jednak kierowca miał do dyspozycji oczywiście jeden lewarek, który synchronicznie zmieniał biegi w obu przekładniach. Oba silniki były natomiast połączone ze sobą przekładnią pasową. W razie problemów z jednym z motorów Sbarro Super Twelve mógł poruszać się tylko na jednym silniku.

1982 Sbarro Super Twelve
1982 Sbarro Super Twelve

W środku Sbarro zdecydował się na beżową skórę, sportowe siedzenia Recaro oraz wysokiej klasy system audio wbudowany w... sufit pojazdu. Każda z kontrolek silnika była natomiast zdublowana - osobna dla każdego z motorów. Jedynie cyferblat prędkościomierza z oczywistych względów nie miał swojej pary.

1982 Sbarro Super Twelve
1982 Sbarro Super Twelve

Trzeba przyznać, że jest to niespotykany i bardzo oryginalny pojazd - szczególnie od strony mechanicznej. Dwa lata po premierze Super Twelve, Sbarro zaprezentował podobny samochód z bardziej konwencjonalnym silnikiem V8, a nazwał go analogicznie - Super Eight.

  • 1982 Sbarro Super Twelve
  • 1982 Sbarro Super Twelve
  • 1982 Sbarro Super Twelve
  • 1982 Sbarro Super Twelve
  • 1982 Sbarro Super Twelve
[1/5] 1982 Sbarro Super Twelve Źródło zdjęć: |

Źródło: CarstylingSbarro

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇