1962 Ford Mustang I [zapomniane koncepty]

Z dzisiejszego odcinka cyklu Zapomniane koncepty dowiecie się, jak narodziła się legenda - Ford Mustang. Pierwszy prototyp tego pojazdu nie miał zbyt wiele wspólnego z właściwym Mustangiem...

1962 Ford Mustang I1962 Ford Mustang I
Arkadiusz Gabrysiak

Z dzisiejszego odcinka cyklu Zapomniane koncepty dowiecie się, jak narodziła się legenda - Ford Mustang. Pierwszy prototyp tego pojazdu nie miał zbyt wiele wspólnego z właściwym Mustangiem...

W prezentowanym modelu koncepcyjnym można natomiast dopatrzyć się pierwszych zarysów innej ikony motoryzacji - Forda GT40. Mustang, jakiego znamy i kochamy, zadebiutował rok później (w 1963 roku) pod postacią prototypu numer II.

1962 Ford Mustang I
1962 Ford Mustang I

Prezentowany samochód oprócz nazwy miał jednak wiele wspólnego z ideą Mustanga. Lee Iacocca - ówczesny dyrektor Forda - chciał stworzyć samochód dla młodych buntowników. W swojej mechanicznej formie miał on łączyć trzy cechy: sportową stylistykę, dobre osiągi i przystępną cenę, czyli to wszystko, co zadecydowało o ogromnym sukcesie produkcyjnej odsłony Mustanga.

Słowa dyrektora Forda szybko przerodziły się w czyny. Szef designu marki - Gene Bordinat - zorganizował pewnego rodzaju konkurs dla swoich projektantów, dzięki czemu po dwóch tygodniach prac przed szefostwem Forda stało 7 glinianych modeli Mustanga numer 1. Wybór padł na projekt Joe Orosa, na którego podstawie skonstruowano działający prototyp.

1962 Ford Mustang I
1962 Ford Mustang I

Pod względem stylistycznym prezentowany samochód przypomina raczej torową rakietę niż pojazd drogowy. Wydawać by się mogło, że pod długą maską z wysuwanymi reflektorami zainstalowano ogromny silnik. Jednak inżynierowie Forda zdecydowali się na niewielki motor w układzie V4, który umieszczono centralnie. Była to 2,0-litrowa jednostka generująca około 110 KM. Masa Mustanga I oscylowała w granicach 700 kg.

Dwuosobową kabinę pasażerską przed wiatrem chroniła jedynie niewielka owiewka, a kierowca miał do dyspozycji najpotrzebniejsze instrumenty i 4-biegową przekładnie manualną, która przekazywała napęd na tylną oś.

1962 Ford Mustang I
1962 Ford Mustang I

Wstępnie rozważano różne nazwy dla tego samochodu - m.in. Special Falcon, Torino czy Cougar - jednak na całe szczęście po kilku spotkaniach zdecydowano się na nazwę, która do dziś elektryzuje fanów motoryzacji - Mustang. W 1963 roku światło dzienne ujrzał prototyp Mustanga numer II, który już o wiele bardziej przypominał model produkcyjny. O tym koncepcie będzie mogli poczytać już niebawem.

1962 The Ford Mustang Concept Car

  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
[1/22] 1962 Ford Mustang I Źródło zdjęć: |

Źródło: Car StylingShnackSupercars

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są