Urlop: przygotuj auto na wakacyjne wojaże...

Urlop: przygotuj auto na wakacyjne wojaże...

waka
waka
Michal Grygier
21.07.2009 11:45, aktualizacja: 02.10.2022 18:02

DEKRA przygotowała ciekawy poradnik dla tych, którzy wybierają się na wakacje swoim autem. Warto przeczytać. Najczęstsze usterki samochodowe występują w przypadku systemów ratujących życie - donosi firma Fahrzeugsystemdaten z Drezna.

W oparciu o badania okresowe pojazdów, niemieckie statystyki mówią o 60 tys. usterek poduszek powietrznych. A co powie diagnosta o Twoim aucie? Odwiedź zaufaną stację kontroli pojazdów przed wakacyjnym wyjazdem.

Elektronika pojazdu najbardziej zawodna

Badanie przeprowadzone na całym terytorium Niemiec wykazało, iż oprócz najbardziej awaryjnych poduszek powietrznych, częstym usterkom ulegają również systemy: ABS (zapobiegający zablokowaniu kół) oraz ESP (chroniący przed poślizgiem). Zakwestionowano elementy konstrukcyjne służące bezpośrednio bezpieczeństwu kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego.

„Dlatego tak ważne jest sprawdzanie elektroniki podczas wykonywania badania głównego pojazdu - mówią rzeczoznawcy z firmy DEKRA. „Sprawna elektronika w samochodzie gwarantuje bezpieczeństwo i komfort podróży”.

Badanie przeprowadzono w grupie pojazdów młodych, które nie przekroczyły jeszcze trzech lat. Na podstawie wyciągniętych wniosków zaleca się przeprowadzanie kompleksowego badania istotnych ze względów bezpieczeństwa systemów elektronicznych w pojazdach dopuszczonych do ruchu od 1 kwietnia 2006. Pojazdy te przeprowadzają badania okresowe w większych ilościach po raz pierwszy od kwietnia 2009.

Aby badanie systemów było efektywniejsze, DEKRA wraz z firmą FSD GmbH przygotowują wprowadzenie przystawki stosowanej podczas wykonywania badań okresowych pojazdu umożliwiającej (według przewidywań) od roku 2011 przeprowadzanie zautomatyzowanego badania systemów elektronicznych zamontowanych w pojeździe za pośrednictwem interfejsu pojazdu.

Klimatyzacja a wypadki związane z przegrzaniem

Wzrost temperatury za kółkiem nie powoduje tylko większego wytwarzania potu u kierowcy, ale zwiększa także zagrożenie powstania wypadku - ostrzegają rzeczoznawcy z firmy DEKRA. Przy temperaturach panujących we wnętrzu pojazdu przekraczających 24 stopnie powstaje stres związany z przegrzaniem, który jak pokazują badania zwiększa liczbę popełnianych przez kierowcę błędów i tym samym podwyższa ryzyko wystąpienia wypadku.

Temperatury wykraczające poza tę granicę mogą poważnie wpłynąć na efektywność kierowcy i doprowadzić do trudności z utrzymaniem się na pasie ruchu, częstszego zignorowania sygnałów lub spóźnionych reakcji.

Aby podróżowanie w temperaturze 22 stopnie było możliwe, rzeczoznawcy z firmy DEKRA zalecają przed wyjazdem na urlop wykonanie kontroli klimatyzacji oraz filtra wewnętrznego. Jeśli te elementy nie są regularnie serwisowane, tworzą się pożywki dla bakterii i grzybów powodujące nieprzyjemne zapachy, alergie i inne choroby. Kierowcy winni zwrócić uwagę na to, aby nie kierować zimnego prądu powietrza bezpośrednio na organizm, w przeciwnym razie grozi to przeziębieniem. Wyłączając klimatyzację kilka kilometrów przed dotarciem do celu, podczas wysiadania unika się szoku temperatur.

wak
wak

Rzeczoznawcy z firmy DEKRA apelują do kierowców, aby przy zakupie opon nie zwracali uwagi tylko na cenę, ale również na czynniki wpływające na bezpieczeństwo tj. zachowanie się na mokrej nawierzchni i drogę hamowania. W stosunku do opon klasy Premium, te tańsze, importowane stwarzają często wysoki poziom zagrożenia.

Wyniki testów zderzeniowych i jazd testowych pokazały, że w kwestii bezpieczeństwa jazdy i zużycia opony tańsze nie dotrzymują kroku oponom uznanych marek. Zdaniem rzeczoznawców z firmy DEKRA, widoczne są znaczne luki w bezpieczeństwie opon letnich jak i zimowych, zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. W porównaniu do opon segmentu premium, tanie opony z importu wykazują sprawność na poziomie tylko 76%. Do tego dochodzi dłuższa droga hamowania, mniejsza stabilność podczas pokonywania zakrętów i zmiany pasa ruchu. W nagłych sytuacjach może to powodować zagrożenie życia własnego oraz innych osób.

Podróż w kasku motocyklowym

Rzeczoznawcy z firmy DEKRA ostrzegają przed oklejaniem lub lakierowaniem kasków motocyklowych, ponieważ z reguły zawarte tam rozpuszczalniki uszkadzają powierzchnię kasku i mogą naruszyć jego stabilność. Wyjątek tworzą stworzone przez Instytut dla Bezpieczeństwa Pojazdów Dwuśladowych (ifz) nalepki przeznaczone do umieszczania ich na kaskach. Informują one osoby udzielające pierwszej pomocy, w jaki sposób należy właściwie zdjąć kask rowerzyście, który brał udział w wypadku.

Według informacji uzyskanych z Instytutu (ifz) etykiety zawierają specjalny klej nie posiadający w swym składzie rozpuszczalników, który nie uszkadza zewnętrznej powłoki kasku. Ponadto firma DEKRA zwraca uwagę na fakt, że powłoka kasków motocyklowych podlega starzeniu się, co jest związane z promieniowaniem UV. Kask motocyklowy należy więc wymienić na nowy po upływie 5-7 lat.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)