PIM i Pawlak uratują polski rynek?

PIM i Pawlak uratują polski rynek?

PIM i Pawlak uratują polski rynek?
Michal Grygier
21.01.2010 18:55, aktualizacja: 21.01.2010 19:55

Polski rynek motoryzacyjny trzeba uzdrowić. Właśnie z tego powodu w Ministerstwie Gospodarki odbyło się spotkanie przedstawiciela branży z Waldemarem Pawlakiem. Ze strony sektora motoryzacyjnego w spotkaniu udział wzięli: przedstawiciele Polskiej Izby Motoryzacji z prezesem Romanem Kantorskim, Tadeusz Szewczyk (wiceprezes Stowarzyszenia Dealerów VW i Audi w Polsce) oraz Jakub Faryś (prezes Polskiego Związku  Przemysłu Motoryzacyjnego). Co uzgodnili?

Na prośbę premiera przedstawiona została aktualna sytuacja szeroko pojętego przemysłu motoryzacyjnego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem działań, które mogą spowodować znaczne zwiększenie sprzedaży samochodów nowych podkreślając, że polska sieć dealerska jest w stanie w chwili obecnej  sprzedawać około 400-500 tys. samochodów.

W opinii Polskiej Izby Motoryzacji tymi działaniami powinny być:

  • pełny odpis podatku VAT od samochodów kupowanych przez przedsiębiorców,
  • zastąpienie akcyzy tzw. podatkiem ekologicznym związanym z "czystością spalin",
  • wprowadzenie leasingu konsumenckiego.

W drugiej części spotkania dyskutowano, w jaki sposób można ograniczyć import używanych samochodów, zwłaszcza tych starszych niż 10 lat. Jednym z rozwiązań jest m.in. bardziej rygorystyczne przestrzeganie reżimu okresowych badań diagnostycznych, tak aby tzw. badania technicznego nie można było "załatwić" (można to osiągnąć np. przez powierzenie sprawowania kontroli SKP Transportowemu Dozorowi Technicznemu).

Przedstawiciele Polskiej Izby Motoryzacji poruszyli problemy związane z wygasającym rozporządzeniem Komisji Europejskiej tzw. GVO, określającym zasady sprzedaży i serwisowania samochodów. W tym aspekcie podniesiono problem równoprawności umów dealerskich tak, aby nawet najmniejszy dealer miał poczucie "bezpieczeństwa biznesowego" i nie musiał bezwarunkowo akceptować wymagań  producenta zwłaszcza tzw. standardów budowlanych i wyposażeniowych oraz systemu marż.

Podczas prawie półtoragodzinnej rozmowy uzgodniono, że przedstawiciele PIM i PZPM będą cyklicznie informowali premiera o powstających problemach, jakie wystąpią w zakresie sprzedaży samochodów, co na pewno ułatwi i przyśpieszy reakcję i działania Ministerstwa Gospodarki.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)