Toyota Prius

Model
Toyota Prius Zobacz 10 zdjęć

Toyota Prius II

Prius to pierwszy masowo produkowany hybrydowy samochód osobowy sprzedawany na całym świecie. Jego wytwarzanie Toyota Motor Corporation rozpoczęła w 1997 roku i od tamtego momentu wypuściła już trzy generacje tego auta.

Przy wdrażaniu Priusa II do produkcji Toyota zgłosiła aż 50 patentów dotyczących konstrukcji samochodów hybrydowych.

Druga seria Priusa zewnętrznie znacznie różniła się od poprzednika. Oznaczony symbolem NHW20 pojazd miał jednobryłowe nadwozie zamiast trójbryłowego. Charakterystyczna dla tego samochodu karoseria nie była jednak ładna. Niektórzy dziennikarze naśmiewali się nieco, że chyba przy okazji projektowania Priusa II Toyota zapomniała skorzystać z usług działu designu. Auto rzeczywiście było dość pokraczne i kanciaste, tak jakby projektował je domorosły designer. Tyle że stylistyka w przypadku Priusa nie była najważniejsza. Udało się natomiast uzyskać dość niski, bo wynoszący 0,26 współczynnik oporu powietrza.

Warto jeszcze wspomnieć o wnętrzu, które wyglądało znacznie lepiej niż nadwozie. Zastosowano w nim elektroniczne wyświetlacze informujące kierowcę o zasięgu auta, trybie włączonego napędu i kilku innych parametrach. Materiały użyte do wykończenia kabiny pasażerskiej nie były najwyższej jakości. Do tego nie spasowano ich tak, jak można by się spodziewać po cenie Priusa. Fotele co prawda były duże i wygodne, ale z tyłu brakowało miejsca na nogi, co odczuwali przede wszystkim wysocy pasażerowie.

Na pokładzie tej Toyoty wyposażenie seryjne obejmowało dwie czołowe i boczne (na wybranych rynkach) poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, klimatyzację, ABS, ESP, elektrycznie sterowane szyby itd.

Nowoczesna konstrukcja Priusa i materiały wysokiej jakości, a także systemy bezpieczeństwa sprawiły, że w testach zderzeniowych auto wypadało dobrze. Zarówno Euro NCAP, jak i National Highway Traffic Safety Administration oraz Insurance Institute for Highway Safety oceniły poziom bezpieczeństwa Priusa na cztery z pięciu możliwych gwiazdek. Warto przy tym dodać, że według zasad Euro NCAP ta Toyota przeszła czołowy test zderzeniowy na piątkę.

Toyota Prius oczywiście wyróżnia się tym, że ma nietypowy i rozbudowany układ napędowy. Pierwszym źródłem zasilania jest normalny spalinowy benzynowy silnik pracujący według obiegu Atkinsona. Cykl ten polega na znacznym opóźnieniu zamknięcia zaworów podczas suwu sprężania, dzięki czemu suw ten jest krótszy. Co prawda odbija się to na mocy, która jest niższa niż w przypadku cyklu Otto (zwykłe silniki benzynowe), jednak w ten sposób udaje się zmniejszyć ilość zużywanego paliwa. Cieplna jednostka napędowa ma objętość skokową 1,5 l i osiąga moc 76 KM przy 5000 obr./min.

Do tego pod podłogą znajdowały się baterie niklowo-wodorkowe o mocy 21 kW, co odpowiadało 28 KM, silnik elektryczny o mocy 50 kW (67 KM) i momencie obrotowym 400 Nm, prądnica i bezstopniowa zautomatyzowana przekładnia. Napęd realizowany był przez koła przedniej osi. Łączna moc maksymalna wynosiła 111 KM.

Toyota szacowała, że trwałość baterii wynosi co najmniej 240 000 km, i dawała gwarancję na 160 000 km lub 8 lat użytkowania auta.

Prius miał kilka trybów pracy. Po uruchomieniu silnik spalinowy pozostawał wyłączony, a jednostka elektryczna była w gotowości do pracy. Przy niskich prędkościach i spokojnej jeździe pracował tylko motor elektryczny, który pobierał prąd z baterii. Przy jeździe z wyższymi prędkościami lub przy przyspieszaniu uruchamiał się też silnik spalinowy, który napędzał prądnicę. Ta z kolei oddawała energię do silnika elektrycznego.

Wóz nie był tani i często narzekano, że oferuje w codziennym użytkowaniu niewiele jak za takie pieniądze (chodziło głównie o komfort jazdy), ale trzeba podkreślić, że lwią część ceny stanowił napęd hybrydowy.

Prius II produkowany był przez siedem lat, do 2009 roku, kiedy zastąpił go nowszy model.

Toyota Prius III

Od 2009 roku w produkcji znajduje się trzecia seria Toyoty Prius.

Z zewnątrz wóz przypomina co prawda poprzedniczka, bo nadal ma nadwozie jednobryłowe typu liftback, ale ogólnie prezentuje się dużo ładniej. Tym razem więcej do powiedzenia mieli styliści Toyoty, którzy tu i ówdzie dodali kilka upiększających karoserię detali. Wreszcie przednie i tylne światła nie są nudne jak flaki z olejem. Poza tym dzięki różnym zabiegom designerskim Prius sprawia wrażenie samochodu lżejszego od poprzednika.

W porównaniu z Priusem II w nowym aucie zyskało także wnętrze. Fotele są większe i znacznie wygodniejsze, a z tyłu jest odrobinę więcej miejsca niż w starszym wozie. Na uwagę zasługuje też nowocześnie wyglądająca deska rozdzielcza, która płynnie przechodzi w tunel środkowy. Największy postęp poczyniono w dziedzinie materiałów i jakości wykończenia kabiny, która nie przypomina już pod tym względem tanich samochodów miejskich. Szkoda tylko, że wnętrzu dominuje kolor czarny.
Kierowca ze środka ma całkiem dobrą widoczność dookoła samochodu, jedynie do tyłu obserwację utrudnia belka umieszczona poziomo na tylnej szybie.

Toyota poprawiła też komfort podróży w swojej hybrydzie, przebudowując nieco podwozie. Obecnie auto nie tylko lepiej amortyzuje nierówności na drodze, ale także nie przechyla się tak mocno jak poprzednik na szybko pokonywanych zakrętach.

Oferowany w Polsce Prius dostępny jest w trzech poziomach wyposażenia wnętrza. Już w najniższym na pokładzie samochodu znajdują się przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny gazowe dla pasażerów z przodu i z tyłu oraz poduszka powietrzna kolanowa dla kierowcy. Ponadto standardem są: system ABS z EBD, HAC (układ wspomagający pokonywanie wzniesień), ESP, elektrycznie sterowana klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby itd. W opcji dostępny system ACC i PCS. Ten pierwszy to tempomat z systemem automatycznego hamowania w razie zbliżania się do wolniejszego pojazdu, a drugi to system ochrony przedzderzeniowej.

W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP Toyota Prius III osiągnęła maksymalny wynik pięciu gwiazdek.

Napęd w obecnie dostępnym Priusie realizowany jest tak samo jak w starszym wozie. Na pokładzie znajduje się spalinowy silnik, tym razem o objętości skokowej 1,8 l, który rozwija moc maksymalną 99 KM przy 5200 obr./min i moment obrotowy 142 Nm przy 4000 obr./min. Jednostka napędowa ma system zmiennych faz rozrządu i pracuje w cyklu Atkinsona, w którym kosztem niezbyt wysokiej mocy uzyskiwane jest niskie zużycie paliwa.

Do tego zainstalowano jednostkę elektryczną o mocy 59 kW (80 KM), która ma moment obrotowy o wartości 153 Nm. Maksymalna łączna moc układu wynosi 136 KM.

Jest jeszcze bezstopniowa przekładnia obiegowa, prądnica i zestaw baterii magazynujących energię. Energia odzyskiwana jest też w trakcie hamowania pojazdu oraz z zestawu ogniw słonecznych zamontowanych na dachu Toyoty Prius. Napęd w kilku różnych trybach realizowany jest przez koła przednie.

W 2009 roku została wypuszczona seria informacyjna 600 sztuk Priusa Pulg-in Hybrid z nowymi litowo-jonowymi akumulatorami o większej pojemności. Zasięg tego wozu przekracza 800 km na jednym zbiorniku paliwa i bez ładowania. Sprzedaż wersji produkcyjnej rozpocznie się wkrótce.

W 2011 roku przeszedł drobną modernizację, która objęła przede wszystkim listę wyposażeniową samochodu. Z kolei rok wcześniej przedstawiono Priusa v, czyli vana opracowanego na bazie normalnego auta. Ma on o 50% więcej przestrzeni w środku od zwykłej Toyoty Prius.

W Polsce najtańsza wersja Priusa jest przez Toyotę wyceniana na 111 000 zł (stan na 31.03.2012 r.).

Szybkie fakty
MarkaToyota
TypSamochód osobowy

Generacje Toyota Prius

Inne modele Toyota

Toyota Prius: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie