Lexus RX

Model
Lexus RX Zobacz 15 zdjęć

Lexus RX I
Prototyp pierwszego Lexusa RX ujrzał światło dzienne w 1997 roku. Nazwano go SLV (Sport Luxury Vehicle). Z założenia RX miał być SUV-em, jednak faktycznie pierwszy RX był czymś na pograniczu SUV-a i kombi.

W Japonii sprzedawano go pod nazwą Toyota Harrier od grudnia 1997 roku. Zdobył tam sporą popularność i praktycznie już od początku można było spodziewać się kontynuacji tej serii. Harrier dostępny był z jedną z dwóch jednostek napędowych. Mniejsza o pojemności 2,2 rozwijała 139 KM, a większy motor 219 KM (silnik 3,0). Lexus RX jako Toyota Harrier występował z napędem na przednią oś lub wszystkie koła. Ciekawe jest to, że żadna wersja silnikowa, nawet w opcji, nie była łączona z manualną przekładnią. Występował wyłącznie czterostopniowy automat.

Samochód już pod marką Lexus zadebiutował w marcu 1998 roku w USA jako rocznik modelowy 1999. Dostępna była wyłącznie wersja RX 300 z silnikiem V6 o pojemności 3,0 i mocy 219 KM. Podobnie jak w przypadku występującego w Japonii Harriera łączono go wyłącznie z automatem. Klient mógł wybrać jedynie napęd na dwa lub cztery koła. Również jako RX 300 ten model niemal od razu stał się hitem sprzedaży. Toyota strzeliła w dziesiątkę.

Wyposażenie było bogate już w standardzie, co nie dziwi w przypadku Lexusa. Standardowo montowano chociażby 7-głośnikowy system nagłośnienia marki Pioneer. W opcji można było wybrać system ESP czy jeszcze lepszy system nagłośnienia przygotowany przez japońską firmę Nakamichi.

W 2000 roku, przy okazji faceliftingu, RX 300 został wprowadzony na rynek europejski i azjatycki. Chętni klienci z tych kontynentów naczekali się na premierę tego modelu. Czekanie się opłaciło, bo lifting uatrakcyjnił ten samochód. Przede wszystkim wprowadzono tylne lampy Lexus look. Na wymienionych rynkach niedostępna była wersja z napędem na przednią oś. Występował jedynie czteronapędowy model.

Toyota Harrier doczekała się modyfikacji dopiero pod koniec 2000 roku. Najważniejsza to zastąpienie silnika 2,2 silnikiem 2,4 l, który rozwijał 159 KM, czyli o 20 więcej niż poprzednik.

Rok po faceliftingu do listy opcji Lexusa RX pierwszej generacji dodano wiele ciekawych pozycji, takich jak system nawigacji satelitarnej. W tym samym czasie ESP znalazło się w wyposażeniu standardowym wszystkich wersji wyposażenia.

Dostępne były dwie edycje limitowane Lexusa RX. Pierwszą - Silversport, oferowano w 2001 roku. Charakteryzowała się jednym z dwóch specjalnie dobranych lakierów (Millenium Silver lub Millenium Black) z całkowicie czarnym wnętrzem, w którym były skórzane obicia foteli. Druga to oferowana w kolejnym roku edycja Coach Edition również ze skórzanymi siedzeniami, grillem w kształcie plastra miodu oraz kompletem eleganckich bagaży.

Design Lexusa RX pierwszej generacji nie porywa, żeby nie powiedzieć - jest zwyczajnie pudełkowaty. Brak tu finezyjnych linii. Wszystko oparte jest na prostocie i uzyskaniu maksymalnej funkcjonalności we wnętrzu. I to chyba dzięki temu zdobył on tak dużą popularność. Po prostu jego zalety tkwiły nie w kształcie nadwozia. Przestrzeń w środku pozwalała na komfortowe podróżowanie, jednak głównie pasażerom zasiadającym z przodu. Bogactwo elektroniki i wygodne fotele w połączniu z dość miękkim zawieszeniem zapewniały niebywałą wygodę i komfort podróżowania. Wygląd wnętrza, mimo że mało nowoczesny, również nastrajał pozytywnie.

Z opinii właścicieli tych Lexusów wynika, nie ma żadnych problemów przy zakładaniu instalacji gazowej do modelu RX 300. Podobno zbiornik idealnie mieści się pod podłogą bagażnika. Pytanie tylko, czy do auta nastawionego na luksus, jakim jest każdy, nawet stary Lexus, wypada tankować gaz.

Ta generacja RX-a bazowała na Toyocie RAV4, ale kolejne dwie będą już zupełnie samodzielnymi konstrukcjami. Drugą pokazano w 2003 roku, co oznaczało jednocześnie koniec produkcji opisywanej wersji.

Lexus RX II

Druga generacja hitu sprzedażowego luksusowej japońskiej marki została zaprezentowana w 2003 roku na salonie NAIAS (North American International Auto Show). Do produkcji weszła niedługo potem.

W Japonii, również od 2003 roku, brylowała nowa Toyota Harrier, będąca RX-em z innym znaczkiem na grillu. Przebrany Lexus dostępny był z silnikiem 2,4 lub 3,0 w opcji z napędem na wszystkie koła. Obie wersje miały za to nowe, 5-stopniowe automaty. W wersji z większym silnikiem montowano pneumatyczne zawieszenie. Na pozostałych rynkach azjatyckich i w Europie nowa generacja dostępna była z niezmienionym oznaczeniem, jako Lexus RX 300. Miała silnik 3,0 V6 i występowała wyłącznie z napędem na cztery koła. Pneumatyczne zawieszenie było opcją.

Dopiero, można powiedzieć, prawdziwie nowy Lexus RX był dostępny w Ameryce Północnej oraz na Środkowym Wschodzie. Tam występowała wersja RX 330 z 231-konnym silnikiem 3,3 litra. Montowano do niej pięciobiegowy automat, a klient mógł wybierać między dwoma rodzajami napędu, na przód lub obie osie. Zawieszenie pneumatyczne również na tych rynkach można było nabyć.

Jednak to, co najciekawsze pod względem technologicznym w tej generacji japońskiego SUV-a, miało dopiero nadejść. W 2004, rok po premierze, na tych samych targach motoryzacyjnych, Lexus pokazał wersję RX 400h. Litera „h” w tej nazwie oznacza oczywiście ‘hybrid’. Lexus RX w tej wersji był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem hybrydowym klasy premium. W 2005 roku mogli go nabyć klienci mieszkający na kontynencie amerykańskim oraz Japończycy (jako Toyotę Harrier Hybrid). Rok później hybrydowym RX-em mogli poruszać się też Europejczycy i mieszkańcy reszty Azji.

RX 400h był w rzeczywistości wersją 330 z dołączonymi silnikami elektrycznymi wspomagającymi 3,3-litrową jednostkę benzynową. Jedna jednostka elektryczna napędzała oś przednią, druga, co logiczne, tylną. W normalnych warunkach pracowała jednostka benzynowa i większy silnik elektryczny odpowiedzialny za napędzanie przednich kół. Druga jednostka włączała się do gry jedynie przy maksymalnym wciśnięciu pedału gazu przez kierowcę lub w przypadku utraty przyczepności kół pojazdu (o rozdziale napędu decydował komputer).

Lexus Hybrid Drive, czy też Hybrid Synergy Drive, bo tak Toyota nazwała swój system, generował w RX-ie 400h dodatkową moc, dając łącznie z silnikiem spalinowym 272 KM. Duży i ciężki SUV w tej specyfikacji osiągał 100 km/h w zadziwiające 7,6 s. Lexus RX400h może niejednego zaskoczyć zrywnym startem spod świateł. Jednak celem napędu hybrydowego miało być przede wszystkim obniżenie spalania. Również na tym polu japońska marka odniosła sukces. Co ciekawe, wersja 400h dzięki wyłączaniu silnika spalinowego przy niższych prędkościach spalała mniej paliwa w jeździe miejskiej niż w trasie, co kłóci się z logiką klasycznego napędu.

W 2006 drugi Lexus RX 330 przeszedł transplantację serca, zamieniając się w wersję RX 350 z nowym, 3,5-litrowym silnikiem. Na liście opcji pojawiło się kilka nowych gadżetów, takich jak nowy system nawigacji satelitarnej. Rok później przeprowadzono lifting RX-a obejmujący zmianę grilla, dodanie nowych chromowanych klamek i nowych wersji lakierów czy wykończenia wnętrza.

Drugi Lexus RX doczekał się dwóch edycji limitowanych. Pierwsza to Thundercloud (USA, styczeń 2005) w liczbie 6500 egzemplarzy. Charakteryzowała się jednym z dwóch specjalnych lakierów, wnętrzem z elementami drewnianymi, specjalnymi 18-calowymi felgami i chromowanym grillem. Druga, nazwana Pebble Beach (6000 egzemplarzy), miała również chromowany grill, dedykowane felgi, a także spojler w kolorze nadwozia. Pojawiło się też kilka nowych gadżetów dla tej wersji.

Kilka słów o sylwetce drugiej generacji RX-a. Jest ona dużo nowocześniejsza niż w przypadku poprzednika, co widać już na pierwszy rzut oka. Linie są dużo bardziej płynne i harmonijne. Jednak projekt, mimo że niebrzydki, wydaje się niedokończony. Brakuje ostatniego szlifu, który nadałby sylwetce drugiego RX-a wyrazisty charakter. Wnętrze za to zdecydowanie nawiązuje do poprzednika. Jest luksusowo, nowocześnie i wygodnie. Lexus po raz kolejny jest klasą samą dla siebie. Drugi RX z pewnością należy do aut, z których po prostu nie chce się wysiadać.

Lexus RX III

Trzecia generacja SUV-a sygnowanego znakiem Lexusa została zaprezentowana w 2008 roku, a w salonach można było ją zamawiać od 2009 roku. Oferta japońskiej marki wraz z tą generacją nieco się ujednoliciła. Zrezygnowano bowiem z przeznaczonej na rynek japoński Toyoty Harrier i po raz pierwszy mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni mogli kupić Lexusa RX.

Jest on dostępny w dwóch wersjach. Pierwsza to klasyczna wersja RX 350 napędzana silnikiem benzynowym o pojemności 3,5 i mocy 279 KM, druga - wariant hybrydowy RX 450h, w którym 249-konny silnik 3,5 połączono z jednostkami elektrycznymi, co łącznie daje niebagatelną moc prawie 300 KM (dokładnie 299 KM).

Do obu wersji można zamówić napęd na wszystkie koła z aktywną kontrolą rozdziału momentu obrotowego na każdą oś. Zawieszenie tylne od tej generacji jest wielowahaczowe, co nie tylko poprawiło właściwości jezdne, ale też powiększyło przestrzeń bagażową. W opcji można zamówić usportowione zawieszenie, co w przypadku tego SUV-a nie jest raczej koniecznością.

W systemie hybrydowym montowanym w wersji RX 450h mogą znajdować się aż trzy silniki elektryczne. Jeśli klient wybierze trzeciego RX-a z napędem na cztery koła, dwa silniki będą zajmowały się napędem przednich kół, a trzeci, sprzężony z osią tylną, będzie interweniować w przypadku utraty przyczepności i uślizgów oraz przy maksymalnym przyspieszaniu.

Lexus w swoim nowym SUV-ie zamontował kilka sprytnych systemów. Przykładowo, system odzyskiwania ciepła z wydechu pozwala szybciej rozgrzać silnik po ponownym jego uruchomieniu przy ruszaniu (wspomaga to działanie systemu Start-Stop). Z kolei chłodzony wodą system recyrkulacji spalin (Exhaust Gas Recirculation) wpływa na zmniejszenie ilości zanieczyszczeń w spalinach.

Ta generacja hybrydowego napędu jest oszczędniejsza od wersji poprzedniej (RX 400h) od 8 do 12% i znów zapewnia mniejsze spalanie w mieście niż w trasie (przy niskich, miejskich prędkościach silnik benzynowy nie pracuje przy wybraniu trybu EV). Według EPA (Environmental Protection Agency – Agencja Ochrony Środowiska) RX 450h pozwoli średnio przejechać 30 mil na każdy galon wypalonego paliwa. To wynik lepszy niż hybrydowego poprzednika i zdecydowanie lepszy od wersji RX 350, która na galonie przejedzie o 10 mil mniej. Wszystkie dane na temat spalania i działania napędu hybrydowego w SUV-ie Lexusa można oczywiście monitorować na ekranie w kabinie pasażerskiej.

Wnętrze RX-a trzeciej generacji, jak przystało na Lexusy, nie zawodzi. Deska rozdzielcza nie jest rozwinięciem tej z poprzedniego modelu - widać powiew świeżości. Mógł on być jednak jeszcze intensywniejszy. Za to materiały i ich spasowanie stoją na wysokim poziomie, tak samo jak komfort podróżowania. Fotele są wygodne i nie męczą podczas dłuższych tras.

Trzeci RX zrelaksuje kierowcę nawet podczas stania w korku. Z przyjemnością będzie on mógł posłuchać ulubionej muzyki płynącej ze świetnego systemu audio marki Mark Levinson. Inne gadżety umilające podróżowanie tym wehikułem to HUD (Heads-up Display), dzięki któremu nie trzeba odrywać wzroku od jezdni, żeby zobaczyć, z jaką prędkością się poruszamy, czy system nawigacji satelitarnej z bieżącymi informacjami o pogodzie i ruchu drogowym.

Wygląd sylwetki Lexusa RX trzeciej generacji to rozwinięcie linii poprzednika. W tym przypadku jednak oglądający ma pewność, że stoi przed nim w pełni dopracowany projekt. Nie brakuje mu, w odróżnieniu od poprzednika, tego ostatniego szlifu. Jest dynamicznie, muskularnie i po prostu ładnie. Brawa dla projektantów tego nadwozia.

Od sierpnia 2010 roku w Japonii, Rosji i Chinach można spotkać RX-a trzeciej generacji o oznaczeniu modelowym RX 270 (silnik 2,7). To ukłon w stronę klientów z rynku chińskiego, na którym samochody z silnikami powyżej 3,0 l są dodatkowo opodatkowane. Ta wersja jest też oczywiście tańsza od oferowanych standardowo.

Trzeci RX zdobył m.in. nagrodę Auto Pacific 2010 dla luksusowych crossoverów i SUV-ów czy Top Safety Pick, przyznaną RX 350 przez IIHS (Insurance Institute for Highway Safety).

Szybkie fakty
MarkaLexus
TypSamochód osobowy

Generacje Lexus RX

Inne modele Lexus

Lexus RX: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie