Czyszczenie i pielęgnacja felg aluminiowych [poradnik]

fot. zadbane-auto.pl

fot. zadbane-auto.pl

Odpowiedni wzór alufelg znacznie poprawia wygląd samochodu. Dobrze wykonane i polakierowane felgi są trwałe, jednak aby zachować ich dobry wygląd, należy o nie odpowiednio dbać. Jak to robić?

Na rynku dostępne są różnego rodzaju środki chemiczne do felg. Należy jednak pamiętać, że są to środki agresywne. W zależności od jakości powłoki lakierniczej mogą mieć na nią destrukcyjny wpływ.

Alkohol, benzyna czy inne chemiczne rozpuszczalniki lub substancje myjące na bazie kwasów, zwłaszcza w dużym stężeniu, mogą spowodować uszkodzenie lub odbarwienie zewnętrznej warstwy lakieru. Umycie silnym preparatem na bazie kwasów nielakierowanej felgi z polerowanego aluminium, felgi anodyzowanej czy chromowanej może ją nieodwracalnie zniszczyć.

Uważajmy na automatyczne myjnie samochodowe — w niektórych stosowane są agresywne środki czyszczące do usunięcia brudu i osadu. W innych można spotkać twarde szczotki do mycia felg i opon. Środki chemiczne i twarde szczotki mogą spowodować uszkodzenie wykończenia felg i samego lakieru. Przed skorzystaniem z myjni warto zapytać obsługę, jakich używają środków chemicznych, oraz zobaczyć, jak wygląda sprzęt myjący.

Do czyszczenia drobin smoły, które przylegają do aluminiowych kół, należy użyć specjalistycznych środków oczyszczających. Dzięki temu można zapobiec powstaniu trwałych plam. Niektórzy używają w tym celu rozcieńczonego płynu do czyszczenia silnika bądź benzyny ekstrakcyjnej, jednak może to powodować matowienie felg.

Felgi polerowane wymagają użycia specjlanych środków fot. http://forum.kosmetykaaut.pl

Dlatego lepszym rozwiązaniem okazuje się zwykły, neutralny szampon samochodowy odpowiednio rozcieńczony z wodą. Regularne mycie wodą z szamponem może z powodzeniem zastąpić mocny środek chemiczny.

Częste mycie zapobiega osadzaniu się warstwy pyłu z klocków hamulcowych, która później jest trudna do usunięcia. Zaniedbana felga może wymagać nawet zeszlifowania warstwy lakieru oraz jej powtórnego polakierowania.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Felgi najlepiej myć gąbką, ewentualnie szczotką z miękkim włosiem. Twarde włosie może głęboko zarysować lakier.

Myjka ciśnieniowa znacznie przyspiesza mycie samochodu i samych felg. Odpowiednio używana nie wpływa negatywnie na felgi aluminiowe. Duże ciśnienie pozwala na dokładne umycie całej felgi.

Należy być ostrożnym przy myciu starszych felg z odpryskami lakieru czy ogniskami korozji. Duże ciśnienie może powodować odrywanie się płatów lakieru w tych miejscach.

Wosk nie tylko poprawia wygląd felgi, ale ją również zabezpiecza

Warto okresowo, np. co miesiąc, nawoskować koła. Warstwa wosku zabezpiecza felgi przed działaniem czynników atmosferycznych oraz przyleganiem brudu. Przed nawoskowaniem należy dokładnie umyć i wysuszyć felgi. Dopiero wtedy można je nawoskować. Dostępne są specjalne woski przeznaczone do felg aluminiowych, wystarczy jednak użyć zwykłego wosku do karoserii, który jest powszechnie  dostępny i po prostu tańszy.

Specjalnej troski wymagają felgi polerowane czy chromowane. Trzeba je woskować znacznie częściej – nawet raz w tygodniu. Takie felgi łatwo się rysują, więc trzeba je również co jakiś czas spolerować pastą lekko ścierną, po czym nawoskować.

Nie należy myć felg bezpośrednio po jeździe samochodem. Felgi szybko i dość mocno się nagrzewają. Myjąc chłodne koła, unikniemy zniszczenia lakieru i przezroczystej powłoki na felgach. Ponadto woda z szamponem wysychająca na gorącej powierzchni zostawia plamy.

Prawidłowa eksploatacja alufelg polega na ich systematycznym myciu i konserwowaniu. Częste mycie felg zapobiega osadzaniu się pyłów z klocków hamulcowych, a woskowanie chroni lakier przed czynnikami atmosferycznymi. Woskowanie oraz polerowanie felg chromowanych i polerowanych przedłuża ich dobry stan i wygląd.

Odnawiałeś felgi w swoim samochodzie? Wypowiedz się na forum.

Zobacz także:

Lakierowanie felg, czyli sposób na ich renowację [poradnik]

Polerowanie felg aluminiowych [poradnik]

Co warto wiedzieć o naprawianiu felg? [poradnik]

Zobacz więcej artykułów z serii: Koła i ogumienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?