Daewoo Nubira I [awarie i problemy]

Daewoo Nubira

Daewoo Nubira

Pod koniec lat 90. Polacy potrzebowali przestronnego auta klasy średniej za rozsądne pieniądze. Fiaty 126p i Polonezy były już dość przestarzałe i za ciasne, a modele z zachodniej Europy dla większości Polaków jeszcze za drogie i właśnie wtedy pojawili się Koreańczycy ze swoją tajną bronią, którą wielu kierowców do dziś wspomina z sentymentem. Co to takiego? Oczywiście Daewoo Nubira.

Historia modelu

Pierwsza generacja Daewoo Nubira oznaczona fabrycznym kodem J100 zadebiutowała w 1997 roku. Rok później rozpoczęto produkcję samochodu w zakładzie FSO na warszawskim Żeraniu. Oprócz Korei Południowej i Polski samochód montowany był jeszcze: na Ukrainie, w Egipcie, w Wietnamie, a nawet w Rumunii.

W 1999 roku Nubira przeszła drobną modernizację i otrzymała nowy symbol J150. Co ciekawe, na rodzimym rynku oferowana była już jako kolejna generacja. Wraz z liftingiem z powodu słabego zainteresowania z produkcji wycofano odmianę hatchback.

Daewoo Nubira

W 2003 roku z fabryk wyjechały ostatnie egzemplarze koreańskiego przedstawiciela klasy średniej, a na rynki trafiła jego kolejna odmiana, oferowana w Polsce jako Chevrolet Lacetti. Obecnie Daewoo jako marka motoryzacyjna już nie istnieje — jej miejsce zajął koreański oddział marki Chevrolet.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,6 (106 KM)
R4 2,0 (136 KM)

Oferta silnikowa nawet jak na auto, które swoje korzenie ma w latach 90., jest bardzo uboga. Na szczęście zarówno silnik 1,6 l, jak i 2,0 l to stosunkowo trwałe i solidne konstrukcje. Nie jest to jednak reguła, bo zdarzają się egzemplarze, w których pęka uszczelka pod głowicą, obracają się panewki czy odmawiają współpracy wtryskiwacze.

Zobacz również: Polonez FSO - co wiesz o legendzie polskiej motoryzacji?

Daewoo Lanos [awarie i problemy]

Daewoo Lanos to samochód, który w latach 90. zmotoryzował całą Polskę. Dlaczego nasi obywatele tak stadnie garnęli się do salonów po to auto? Ponieważ chcieli kupić możliwie jak najnowszy i najtańszy samochód z pewnego źródła nie martwiąc się przy tym wysokimi kosztami utrzymania.

Dość poważnym mankamentem jest również duży apetyt na paliwo. Przy agresywnej jeździe jego zużycie sięga nawet ponad 15 l/100 km. Na szczęście w Nubirze spokojnie można zamontować instalację LPG, którą motory w tym aucie całkiem dobrze znoszą. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że w egzemplarzach z takim rozwiązaniem szwankuje pompa paliwa.

Moim zdaniem zdecydowanie lepszym wyborem będzie ten mocniejszy motor, niewiele więcej pali, a charakteryzuje się całkiem przyzwoitą dynamiką. 9,0 s od zera do 100 km/h to niezły wynik. Słabszej wersji zajmuje to aż 11,0 s, a to dość spora różnica. Zarówno w przypadku odmiany bazowej, jak i tej nieco mocniejszej mechanicy zalecają obniżenie interwału wymiany paska rozrządu wraz z całym osprzętem z 90 000 km do 60 000 km.

Daewoo Nubira Hatchback

Dane techniczne

Ze względu na niską cenę zakupu i budżetowy charakter Daewoo Nubiry próżno tu szukać skomplikowanych rozwiązań. Silnik umieszczony poprzecznie napędza koła przedniej osi – typowe rozwiązanie. W przednim zawieszeniu zastosowano tradycyjny układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu oś wielowahaczową.

Daewoo Matiz M100/M150 [awarie i problemy]

Samochodu, który widzicie na zdjęciu, nie trzeba nikomu przedstawiać. Jego bryła przypominająca ziemniaka jest niemal tak samo rozpoznawalna jak nadwozie Porsche 911. Niestety, większość fanów motoryzacji nie darzy tego modelu szczególną sympatią. Dlaczego nie jest lubiany?

W ofercie były dwie przekładnie: 5-biegowa skrzynia ręczna i 4-stopniowy automat. Samochód nie uczestniczył w testach zderzeniowych Euro NCAP. Trochę to dziwne, zważywszy że na modelach Lanos i Matiz takie próby przeprowadzono. Auta te uzyskały wówczas po 3 gwiazdki.

Daewoo Nubira Wnętrze

Awaryjność

Jeśli wydaje się Wam, że Daewoo Nubira to samochód ponadprzeciętnie awaryjny, to jesteście w błędzie. Z drugiej strony nie można tego koreańczyka zaliczyć do najtrwalszych konstrukcji, bo ma on też swoje przypadłości. Zdarzają się jednak egzemplarze, które przejeżdżają ogromne dystanse bez poważnych usterek.

Co psuje się najczęściej? Przede wszystkim bardzo szybko wybijają się tuleje wahaczy i łączniki stabilizatora, nie są one jednak zbyt drogie. Polskich warunków drogowych często nie wytrzymują także amortyzatory. Nietrwały jest wałek pośredni kolumny kierownicy – jego cena to około 300 zł.

Daewoo Nubira

W autach po liftingu zdarzają się wycieki oleju spod pokrywy zaworów. Zawodny bywa też osprzęt silnika, a zwłaszcza rozrusznik i alternator. Trudno się dziwić, że po tylu latach eksploatacji w końcu się poddają. Przed zakupem koniecznie trzeba obejrzeć zarówno nadwozie, jak i podwozie Nubiry, w wielu egzemplarzach pojawiła się już korozja.

Daewoo Tico [z drugiej ręki]

Ideą samochodu jest to, by przewozić ludzi z punktu A do punktu B. Pomimo że automobile mają już grubo ponad 100 lat, a w międzyczasie pojawiło się mnóstwo wariacji, pomysłów na udoskonalenie oraz nowoczesnych rozwiązań, nadal można kupić samochody, które są stworzone wyłącznie do tej prostej czynności. Jednym z nich jest właśnie Daewoo Tico.

Wersje z klimatyzacją wyposażono w nietrwały skraplacz. Odmiany z silnikiem 2,0 l cierpią na drobną przypadłość — często zacina się w nich linka hamulca ręcznego. Z drobiazgów warto wymienić takie usterki, jak: szwankujący silniczek tylnej wycieraczki, blokujące się elektrycznie otwierane szyby czy samoistnie pękająca przednia szyba.

Daewoo Nubira Kombi

Naszym zdaniem

Daewoo Nubira I to bardzo pojemne auto za rozsądną cenę. Najtańsze egzemplarze znajdziemy na rynku wtórnym już za około 2000 zł, najdroższe kosztują nawet ponad 8000 zł. Na zadbane auto spokojnie powinno wystarczyć 6000 zł.

Oprócz niskiego kosztu zakupu i przestronności wnętrza na uwagę zasługują również śmiesznie niskie koszty serwisu. Większość części do tego modelu kosztuje grosze. Największe wady tej konstrukcji to brak oszczędnych silników Diesla, niska jakość materiałów użytych we wnętrzu oraz duża podatność na rdzę.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Najbardziej niedoceniane samochody, czyli okazje rynku wtórnego Kupujemy klasyka: Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus [1997-2002] Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1] Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km