CB Catfish – odchudzona Mazda MX-5 z nadwoziem inspirowanym rybą [wideo]

Czy samochód nawiązujący wyglądem i nazwą do suma może być ekscytujący? Tak, jeśli waży 680 kg i może być napędzany silnikiem V8 z Corvette.

Mazda zaprezentowała w 2009 r. prototyp modelu MX-5 Superlight. Odchudzona wersja japońskiego roadstera nie trafiła do produkcji. Jednak ci, którym studium przypadło do gustu, będą mogli kupić CB Catfish (po ang. sum), speedstera bazującego na podzespołach MX-5.

Nad autem pracuje amerykańska firma Bauer Limited Production. Z powodów prawnych, za podstawę będą służyły modele 1. i 2. generacji, z lat 1989–2005. Konstruktorzy podają kilka powodów wyboru japońskiego pojazdu jako "dawcy".

Przede wszystkim, Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie, który rozszedł się już w liczbie przekraczającej 900 000 sztuk. Egzemplarzy w dobrym stanie na rynku wtórnym jest naprawdę sporo, pojazd jest też relatywnie tani w utrzymaniu. Prototyp Catfisha powstał w oparciu o używaną MX-5 kupioną za 800 dol. Ponadto, Mazda ma prostą konstrukcję, jest lekka i ma znakomity rozkład masy 50:50.

Cytując szefa Bauer Limited Production, czyli Corda Bauera, Mazda została pozbawiona "wszystkiego, co zbędne". Ingerencje są bardzo duże. Catfish ma całkowicie nową karoserię, opartą o ramę przestrzenną zaprojektowaną przez Rona Hemphilla, który ma na swoim koncie wyczynowe terenówki startujące w Rajdzie Dakar i zawodach Baja.

Za wygląd nadwozia odpowiada Greg Tada, który pracował m.in. dla Suzuki America. CB Catfish faktycznie przypomina wyglądem suma. Wlot powietrza wygląda jak paszcza. Speedster ma też charakterystyczną, wybrzuszoną maskę przypominającą grzbiet ryby. Auto nie ma drzwi, co pozwoliło zwiększyć sztywność konstrukcji. Zajmowanie miejsca w fotelu kierowcy jest możliwe dzięki patentowi rodem z pojazdów wyścigowych, czyli wyjmowaniu kierownicy.

W stosunku do Mazdy MX-5, siedzisko zostało przesunięte do tyłu i do środka. Pojazd jest jednak tak zaprojektowany, żeby można w nim było zamontować standardowe fotele z japońskiego roadstera lub fotele kubełkowe.

Zobacz również: Mazda MX-5 (ND) - jak składa się dach?

Największym atutem Catfisha jest niska masa. Auto waży zaledwie 680 kg. Żeby poprawić trakcję i rozkład masy, akumulator przeniesiono bliżej tylnej części foteli. Zmieniono też ustawienie wydechu i zamontowano dyfuzor.

Mazda MX-5 2,0 MZR — nieuprzejma sympatia [galeria i test]

Za każdym razem, kiedy przygotowuję artykuł z cyklu “Z drugiej ręki”, staram się znaleźć interesującego bohatera. W sierpniu wybór padł na Mazdę MX-5, a kiedy dowiedziałem się więcej o niezwykłej historii tego modelu i poczytałem recenzje kolegów po fachu, doszedłem do wniosku, że muszę się nią przejechać. Centrum Prasowe Mazdy miało akurat pod ręką wściekle czerwoną wersję z dwulitrowym silnikiem o mocy 160 KM.

Do napędu CB Catfish mają służyć silniki 1,6 i 1,8 z Mazd MX-5. Chociaż najmocniejsza jednostka z modeli 1. i 2. generacji generowała tylko 146 KM (nie licząc limitowanej do 100. sztuk MX-5 SP dysponującej motorem o mocy ponad 200 KM), to jednak taka wartość w połączeniu z rewelacyjnie niską wagą będzie zapewne skutkowała znakomitymi osiągami.

Co więcej, Bauer Limited Production twierdzi, że CB Catfish będzie mógł zostać wyposażony nawet w dużo większy silnik, w tym pochodzący z magazynów General Motors LS2 V8. Jednostka ta jest znana chociażby z modelu Corvette. Motor 6,0 l może rozwijać 400 KM.

CB Catfish zadebiutuje podczas SEMA Show 2012 na przełomie października i listopada. Nie wiadomo jeszcze ile będzie kosztował kit umożliwiający przeróbkę MX-5 w bardzo szybkiego suma.

Źródło: CarscoopAuto News World

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo! LARTE Design Range Rover Sport Winner - SUV po rosyjsku Tak Jay Leno dziękuje za milion subskrypcji na YouTube Znamy europejską cenę Corvette C7 Z06! Carlos Sainz Jr dołączył do Toro Rosso

Popularne w tym tygodniu:

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet to powrót do przeszłości. Najpiękniejszy samochód roku Haniebnie ubrany jednoślad – ciekawy sprzęt sfotografowany w centrum Warszawy Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Masz pierwszą MX-5 do restauracji? Mazda ci w tym pomoże Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy Chcesz kupić nieużywanego LFA? W salonach jest 12 sztuk Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba?