Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą?

Kontrolki na tablicy wskaźników nie interesują szczególnie kierowców, dopóki któraś z nich się nie zaświeci. Są takie, które zna każdy użytkownik auta, ponieważ widzi je na co dzień czy poznał je choćby na kursie na prawo jazdy. Są jednak takie, których możecie nie znać. Nie zawsze też wiecie, jak się zachować, gdy jedna z kontrolek nagle się zapali. Oto kilka naszych porad.

Ten artykuł ma 3 strony:

Kontrolki w samochodzie

Na tablicy wskaźników może być nawet kilkanaście kontrolek w trzech podstawowych kolorach, ale nie każdą widzicie codziennie. Zielone mają charakter czysto informacyjny, mówią o tym, że coś jest włączone. Mogą to być na przykład światła. Większą czujność powinny budzić kontrolki koloru pomarańczowego, które ostrzegają o nieprawidłowościach. Najgorzej jest w przypadku kontrolek koloru czerwonego, które zwykle zmuszają do natychmiastowego przerwania jazdy.

Warto wiedzieć, które kontrolki powinny się zaświecić po włączeniu zapłonu, a przed uruchomieniem silnika. Szczególnie te pomarańczowe lub nawet czerwone pełnią tak samo funkcję ostrzegawczą, jak i diagnostyczną. Przykładem mogą być na przykład kontrolki pomarańczowe check engine (z ikonką silnika) i poduszek powietrznych czy też czerwone ładowania i niskiego ciśnienia w układzie smarowania. Jeżeli się nie świecą w ogóle, trzeba sprawdzić, czy nie przepaliły się lampki. Brak kontrolek może być niebezpieczny tak dla was, jak i dla samochodu, ponieważ nie dostaniecie w porę informacji o nieprawidłowościach.

Bardzo często handlarze, chcąc ukryć wadę auta, wyłączają kontrolki informujące o awarii. Wówczas na pierwszy rzut oka wydaje się, że wszystko jest w porządku, a w rzeczywistości istnieje problem i to zwykle poważny. Pamiętajcie o tym, żeby od czasu do czasu zwrócić uwagę na to, czy właściwe kontrolki przed uruchomieniem auta w ogóle się zapalają.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Dzięki tym elementom wyposażenia twoje auto będzie technicznie lepsze Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Jazda samochodem po zamarzniętym jeziorze - kary, konsekwencje finansowe, gdzie wolno? Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Jakie wyposażenie rzeczywiście poprawi komfort w twoim aucie? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Samochód nie odpala – co można zrobić samodzielnie, a czego unikać? Awarie systemu ABS Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne

Popularne w tym tygodniu:

Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.1] O czym musisz przypomnieć mechanikowi podczas przeglądu poza ASO? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł samochodu?