Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii

Koreański koncern, na który składa się Hyundai i Kia, oferuje do swoich najmniejszych modeli fabryczną instalację gazową, choć na dwa różne sposoby. Przyglądamy się tym ofertom, sprawdzamy czy to się opłaca i czy nie lepiej wybrać instalację niefabryczną.

Ten artykuł ma 2 strony:

Co jest w ofercie?

Tylko dwa modele

Hyundai i Kia oferują instalacje gazowe tylko do dwóch swoich modeli. W przypadku Hyundaia są to i10 oraz większy i20, natomiast w Kii dotyczy to Picanto i Rio. Mniejszy model ma tylko jeden silnik 1.0 LPGi o mocy 67 KM (o 1 KM więcej niż na benzynie). Choć i20 oraz Rio mogą być wyposażone w różne jednostki, to tylko motor 1.2 MPI można wyposażyć w LPG. W Hyundaiu dotyczy to wersji 75- i 84-konnej, natomiast w Kii tylko 84-konnej.

Dwa rodzaje instalacji

Koreański koncern montuje dwa rodzaje systemów zasilania LPG i również to robi na dwa sposoby. Robi się więc spore zamieszanie. Jakie rozwiązanie znajdziemy w jakim modelu?

Produkowane na jednej linii Hyundai i10 oraz Kia Picanto w wersji LPGi, są wyposażane w instalację już w fabryce. Można więc mówić o fabrycznej instalacji gazowej, choć komponenty dostarcza znany producent, firma BRC. Można przypuszczać, że, jak w przypadku wielu innych marek, które działają w taki sposób, silniki 1.0 MPI są dostosowane do pracy na gazie poprzez modyfikację głowicy.

Hyundai i10 oraz Kia Picanto mają jako jedyne fabryczne instalacje gazowe.

Przypuszczenie to nie jest przypadkowe, ponieważ w modelach i20 oraz Rio, instalacje gazowe montowane już w serwisie, są tak zaprogramowane, by wykonywać dotrysk benzyny chroniący gniazda zaworowe. Mowa tu również o instalacji firmy BRC, przygotowanej jako system do łatwego montażu dla autoryzowanych stacji obsługi.

Oferta producentów

Najtańszą ofertę daje Hyundai do modelu i20. Instalacja LPG kosztuje niezależnie od wersji silnikowej i wyposażenia 4100 zł. Trzeba przyznać, że jest to uczciwa cena, zważywszy na fakt, że producent daje na system LPG 5 lat gwarancji. Ponadto, firma BRC ma dobrze rozbudowaną sieć dilerów i nawet po utracie gwarancji, nie ma żadnego problemu z serwisem. Warto też dodać, że są to instalacje bardzo wysokiej jakości.

Hyundaie i Kie z fabrycznymi instalacjami gazowymi
Model wersja silnikowa

Cena

instalacji

fabrycznej

Cena

instalacji

niefabrycznej

Hyundai i10  1.0 LPGi (67 KM) 5000 zł

3450 zł

2800 zł*

Hyundai i20  1.2 MPI (75 lub 84 KM) 4100 zł

3450 zł

2800 zł*

Kia Picanto 1.0 LPGi (67 KM) 4500 zł

3450 zł

2800 zł*

Kia Rio 1.2 DOHC (84 KM) 4200 zł

3450 zł

2800 zł*

*3450 zł to cena instalacji BRC Sequent 32 i systemu lubryfikacji gniazd zaworowych.

Cena 2800 zł dotyczy instalacji gazowej z dotryskiem benzyny. 

Minimalnie droższy jest system LPG do bliźniaczego modelu Kia Rio. Różnica wynosi 100 zł, więc można ją uznać za nieistotną. Jednak w przypadku tego auta, mamy zupełnie inne warunki gwarancji. Daje ją nie producent samochodu, lecz instalacji. Okres jej trwania to 3 lata, z możliwością przedłużenia na 4 lata. Ma to swoje zalety, ponieważ nie trzeba jeździć do ASO na przeglądy*, a w przypadku awarii, ratuje nas wspomniana sieć dilerów BRC.

Zobacz również: Nowy Hyundai i20 - test Autokult.pl

Więcej, bo 4500 zł zapłacimy za system LPG w mniejszym modelu Picanto. Wynika to oczywiście z faktu przystosowania silnika, ale nie tylko. System fabryczny w teorii będzie oszczędniejszy, ponieważ nie potrzebuje dotrysku benzyny. Nie uwzględniamy tego w tabelach, ponieważ nie jesteśmy w stanie wyliczyć ile benzyny w dotrysku zużywa auto podczas jazdy na gazie. Można jednak przyjąć, że różnice pomiędzy mniejszym a większym modelem są niższe, niż wykazują to tabele.

Kia Rio oraz Hyundai i20 można wyposażyć w instalacje gazowe montowane w serwisie autoryzowanym.

Najdroższy system LPG – taki sam jak w Picanto – oferowany jest do Hyundaia i10. Kosztuje 5000 zł, ale znów zaletą tej oferty jest 5-letnia gwarancja producenta. Naszym zdaniem jest nieco za drogo, ale jeszcze w granicach rozsądku.

*dotyczy wyłącznie przeglądów instalacji gazowej

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak nie można parkować samochodu? Co to jest numer VIN? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Awarie systemu ABS Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje? Test fotelików ADAC 2017