AM-RB 001 (2016) - nowy hipersamochód Astona Martina i Red Bull Racing

Aston Martin podjął współpracę z Red Bull Racing, której efektem jest nowy hipersamochód: AM-RB 001. Brytyjczycy nie straszą jednak konkurencji samym konceptem. Ten wóz ma faktycznie trafić do produkcji.

AM-RB 001

AM-RB 001

McLaren, Porsche i Ferrari — ci trzej producenci stworzyli w ostatnich latach trio hipersamochodów, które od początku były ze sobą porównywane jako kamienie milowe aktualnej epoki w motoryzacji. Obok nich swoich mocarzy do walki wystawiali także mniejsi gracze, tacy jak Koenigsegg czy Pagani. Mogło się wydawać, że tytuł najbardziej rewolucyjnego samochodu tego roku przypadnie Bugatti za znakomitego Chirona. Okazuje się jednak, że wystawiając taką ocenę już w marcu, moglibyśmy się pośpieszyć.

Aston Martin podjął współpracę z Red Bull Racing, o czym wiadomo było już od jakiegoś czasu. Teraz wreszcie doczekaliśmy się. Owa współpraca zaowocowała i przyniosła nam samochód, który ma być najlepszym wozem świata.

AM-RB 001

Skąd wiadomo, że faktycznie stoi przed nami najlepszy z najlepszych, model, który przebije wszystko, co do tej pory widzieliśmy, król absolutny? Może o tym świadczyć chociażby pewność siebie, z jaką twórcy tej maszyny o niej mówią. Zazwyczaj prezentując swoje samochody, producenci nie stronią od opisywania ich wyłącznie w superlatywach. Jednak tym razem Aston Martin i Red Bull Racing prezentują prawdziwą eksplozję zapewnień, że przed nami stoi niekwestionowany numer jeden.

Do tego, że AM-RB 001 to przyszły król drogowych wozów sportowych, stara się przekonać nas kilka osób, które raczej wiedzą, co mówią, jeśli chodzi o samochody. Ojcami tego projektu są Adrian Newey, dyrektor techniczny Red Bull Racing, Marek Reichman, który odpowiadał dotychczas za stylistykę najnowszych modeli Astona Martina oraz David King — dyrektor działu zadań specjalnych Astona Martina.

AM-RB 001

Cała trójka podkreśla, że współpraca zespołu wyścigowego najwyższej klasy oraz producenta najbardziej rasowych gran turismo świata jest gwarancją sukcesu absolutnego. Tutaj wielkie dokonania we współczesnej Formule 1, historia, tradycja, jak również surowa technika i dusza prawdziwego wozu sportowego mają połączyć się w jedno.

AM-RB 001 ma w idealny sposób scalić formę i funkcję. To wóz, który ma nadawać się do jazdy na co dzień w komfortowych warunkach, ale przy tym zapewni osiągi i jakość prowadzenia, które przewyższą na torze absolutnie wszystkie wozy drogowe. To odważna deklaracja, nieprawdaż?

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

AM-RB 001

Czym Brytyjczycy chcą walczyć o tytuł najlepszego samochodu sportowego świata? Konstrukcja AM-RB 001 została oczywiście zbudowana z włókna węglowego. Lekka karoseria ma mieć doskonałe właściwości aerodynamiczne, które Adrian Newey wywalczył przede wszystkim pod spodem wozu. Bardzo duży docisk aerodynamiczny generowany jest dzięki efektowi przysysania się pojazdu do drogi. To pozwoliło Markowi Reichmanowi swobodnie tworzyć bryłę nadwozia.

AM-RB 001

Pełne dane techniczne AM-RB 001 poznamy za pewien, nieokreślony na razie czas. Już teraz wiadomo jednak, że inżynierowie Astona Marina i Red Bull Racing na serce tego hipersamochodu wybrali nowy silnik V12. Co ciekawe, nie zdecydowali się oni na zastosowanie turbodoładoawnia, co może być zaskoczeniem, jeśli weźmiemy pod uwagę, że to właśnie w tym roku brytyjski producent gran turismo zdecydował się na wprowadzenie silnika z turbo.

Wolnossące V12 ma być wysokoobrotową konstrukcją, o potencjale do uzyskania w tym wozie stosunku mocy do masy, wynoszącego 1:1. Moc będzie z niego trafiać na koła przez opracowaną specjalnie dla tego samochodu skrzynię biegów. Jej autorami są Adrian Newey i jego zespół z Red Bull Advanced Technologies. Ci sami specjaliści odpowiadają za stworzenie doskonałego zawieszenia, które ma zapewnić komfort na wysokim poziomie, ale także absolutnie idealne właściwości jezdne, wymagane na torze.

Aston Martin i Red Bull podkreślają także, że samochód ma być kompaktowy w formie. Podobno mocną stroną tego projektu jest także packaging na niezrównanym poziomie. Ewidentnie w tej kwestii inżynierowie obu firm dokonali czegoś niesamowitego, jeśli przyjrzymy się dobrze pierwszym ilustracjom, przedstawiającym AM-RB 001. Widać na nich, że między przednim nadkolem a kabiną, znalazł się bardzo szeroki przelot, niespotykany dotychczas w tego typu hipersamochodach.

Od dawna żywiłem wielką chęć, by zaprojektować samochód drogowy. Stworzenie Red Bull Advanced Technologies zbliżyło mnie o jeden krok bliżej do zrealizowania tego zamiaru, jednak wiedziałem również, że musimy współpracować przy tym z producentem samochodów. Aston Martin był numerem jeden na mojej liście. Synergiczne połączenie Red Bull Racing i Astona Martina jest oczywiste. Wiedziałem, że Red Bull Racing było w stanie podołać wyzwaniu od strony osiągów, ale doświadczenie Astona Martina w tworzeniu pięknych, szybkich i komfortowych GT jest wielkim wkładem w projekt.

Adrian Newey

Za stworzenie wozu odpowiada zbudowany przez Astona Martina i Red Bulla związek Innovation Partnership. Przygotowanie auta spocznie na wspólnych barkach Q by Aston Martin Advanced oraz Red Bull Advanced Technologies. Sama produkcja ma odbywać się w zakładach Gaydon, w których wcześniej powstawał One-77.

W sumie powstanie między 99 a 150 samochodów drogowych. W tej puli znajdują się także prototypy, które będą potrzebne do dopracowania wozu.

Aston Martin i Red Bull planują także zbudować 25 pojazdów przeznaczonych wyłącznie na tor. Według jego twórców, ma on dysponować osiągami identycznymi z obecnymi prototypami, startującymi w wyścigach długodystansowych w kategorii LMP1. Znów — odważna deklaracja, nieprawdaż?

AM-RB 001

Pierwsze egzemplarze AM-RB 001 zostaną dostarczone do klientów w 2018 roku. Czy do tego czasu któryś z konkurentów zdoła przygotować stosowną odpowiedź? Tego raczej nie należy się spodziewać. Aston Martin i Red Bull to duet, który ewidentnie jest pewny swego i niewykluczone, że za dwa lata nie zobaczymy niczego nowego, co będzie w stanie konkurować z tą maszyną. Producenci tacy jak Porsche, McLaren i Ferrari nie tak dawno przedstawili swoje flagowe wozy sportowe i obecnie o żadnej marce nie mówi się, nawet w plotkach, jako o potencjalnym twórcy tego typu maszyny.

Czy zdetronizowany zostanie nawet król króli — McLaren F1? Do tej pory pozostaje najszybszym, produkcyjnym samochodem z wolnossącym silnikiem. Być może to wcale nie P1 ani 918 Spyder były prawdziwymi kamieniami milowymi ostatnich lat w motoryzacji. Być może najbardziej ekscytujące dopiero przed nami.

AM-RB 001 (2016) - zdjęcia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Obwodnica Łodzi nie istnieje w Google Maps Chris Evans odchodzi z Top Gear! NHTSA zbada śmiertelny wypadek z udziałem Tesli na autopilocie Buick Super Riviera Bombshell Betty na sprzedaż Grand Prix Austrii 2016 - kontrowersyjne zwycięstwo Hamiltona Rajd Polski 2016 - Andreas Mikkelsen wygrywa rzutem na taśmę Komisja Europejska żąda od Volkswagena odszkodowań dla Europejczyków Nowy Volkswagen Crafter (2017) na wizualizacjach Obwodnica Łodzi otwarta, autostrada A1 powoli nabiera kształtu Renault Alaskan (2016) - pierwszy duży pick-up z Francji Pagani Zonda MD (2016) - powrót legendy Nowy Citroën C3 (2016) - premiera Nowe Porsche Panamera (2016) - premiera Toyota pokazała wnętrze produkcyjnego modelu C-HR Matt LeBlanc czy Chris Evans - który odejdzie z Top Gear? Mercedes-AMG GT R (2016) - premiera Wadliwe poduszki powietrzne w Jeepie Wranglerze, ale tylko za Oceanem Pierwsze zdjęcia nowego Porsche Panamera przed premierą Arrinera Hussarya GT na testach przed Festiwalem Prędkości w Goodwood Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca i Volkswagen Tiguan w testach Euro NCAP Pięć specjalnych wersji Dodge’a Vipera na pożegnanie modelu Śledztwo prokuratorskie przeciwko Martinowi Winterkornowi i przyszłość Volkswagena Grand Prix Europy 2016 - Rosberg bez konkurencji 84. wyścig 24h Le Mans - Porsche zwycięża po raz drugi od powrotu

Popularne w tym tygodniu:

Haniebnie ubrany jednoślad – ciekawy sprzęt sfotografowany w centrum Warszawy Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord Toyota odwleka powszechne zastosowanie turbo w silnikach benzynowych Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Masz pierwszą MX-5 do restauracji? Mazda ci w tym pomoże Chcesz kupić nieużywanego LFA? W salonach jest 12 sztuk Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba? ABT TT RS-R Roadster: szybszy i dużo tańszy od R8 Spyder