Co to jest hybryda plug-in?

Samochody z napędem hybrydowym plug-in to półelektryczne auta, których baterie można ładować przy użyciu prądu z sieci elektrycznej.

fot. Volvo

Plug to z języka angielskiego wtyczka, natomiast plug-in to podłączać wtyczkę. W zasadzie wszystko staje się jasne, ale warto nieco lepiej poznać temat. Podłączyć do sieci można również auto w pełni elektryczne, a jednak nie określa się go mianem plug-in. Dlaczego? Ponieważ jest to oczywiste, natomiast w hybrydzie niekoniecznie.

Ekojazda hybrydą — jak jeździć oszczędnie? [auta hybrydowe cz.1]

Samochody hybrydowe coraz częściej stanowią realny odsetek sprzedaży nowych pojazdów. Jedni patrzą na nie z obrzydzeniem i obawą, drudzy z pewnym…

Określenie to zostało zarezerwowane dla aut z napędem hybrydowym, czyli konwencjonalnym silnikiem spalinowym połączonym z motorem elektrycznym. Klasyczna hybryda umożliwia ładowanie baterii tylko i wyłącznie podczas jazdy. Jest to realizowane na dwa sposoby: korzystając z energii kinetycznej lub z pracy silnika spalinowego. Napęd hybrydowy plug-in pozwala ładować baterię na trzeci sposób, czyli przy użyciu wtyczki podłączonej do sieci. Akumulator można regenerować używając sieci typowo domowej o napięciu 230V, co trwa kilka godzin lub przy pomocy stacji szybkiego ładowania o dużej mocy. Wówczas naładowanie baterii zajmuje najwyżej kilkadziesiąt minut.

Czym jeszcze różni się hybryda plug-in od klasycznej? Przede wszystkim tym, że samochód wyposażony w taki napęd może poruszać się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej przez dłuższy czas, na dłuższym dystansie i na żądanie kierowcy. Klasyczne hybrydy również są skonstruowane tak, by auto napędzał tylko motor elektryczny, ale dzieje się tak niemal wyłącznie wtedy, gdy praca silnika spalinowego jest nieefektywna i bardzo krótko. Hybrydy plug-in mają tę zaletę, że można przejść na napęd elektryczny wtedy, gdy jest to konieczne. Dlatego też użyłem na początku tekstu określenia auto półelektryczne, ponieważ na żądanie staje się ono samochodem elektrycznym.

W jakim celu mielibyśmy wybierać rodzaj napędu samodzielnie, zamiast ufać elektronice? Otóż w niektórych miastach europejskich, w pewnych lokalizacjach, wjazd jest możliwy tylko dla samochodów elektrycznych (bezemisyjnych), a po przejściu na taki właśnie rodzaj napędu, hybryda plug-in jest w ten sposób klasyfikowana. Dzięki zasięgowi 40–50 km, możliwe jest poruszanie się nawet po centrum miasta wyłącznie bezemisyjnie.

Hybrydy plug-in zwykle są wyposażone w kilka trybów jazdy pozwalające kierowcy decydować czy auto ma być napędzane silnikiem elektrycznym czy spalinowym, co ma się dziać z napędem i akumulatorem.

Cechą typową dla hybryd plug-in są różne tryby pracy napędu. Oto najczęściej występujące z nich (nazwy przykładowe):

  • Auto – tryb całkowicie automatyczny (hybrydowy), czyli elektronika pokładowa decyduje kiedy i jaki silnik ma napędzać samochód,
  • EV – w tym trybie samochód porusza się tylko i wyłącznie przy pomocy napędu elektrycznego. Jeżeli bateria się wyczerpie, automatycznie przechodzi w tryb automatyczny,
  • Charge – ten tryb pozwalający naładować akumulator przy użyciu silnika spalinowego, np. przed wjazdem w strefę bezemisyjną. Wówczas silnik spalinowy odpowiada jednocześnie za napędzanie samochodu jak i za ładowanie akumulatora, a więc zużywa dużo paliwa,
  • Save – pozwala zachować określony poziom naładowania baterii, zwykle taki, jaki był w momencie włączenia tego trybu. Samochód porusza się nadal w pełni automatycznie, ale energia jest zarządzana w taki sposób, by poziom naładowania baterii nie spadał. Jest to przydatne tuż przed wjazdem w strefę bezemisyjną, gdy nie ma możliwości doładowania akumulatora,
  • Power – tryb maksymalnego wykorzystania mocy obu silników — spalinowego i elektrycznego. W tym trybie auto jest najbardziej dynamiczne, a motor elektryczny zawsze wspomaga stale pracujący silnik spalinowy.
  • AWD – tryb dla samochodów z napędem 4×4, w których za napęd jednej z osi odpowiada tylko silnik elektryczny. Pracuje on stale, realizując tzw. wirtualny napęd na cztery koła.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochody hybrydowe i elektryczne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Co to jest ISOFIX w samochodzie? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Jak zmniejszyć turbodziurę? Tak radzą sobie producenci silników Co to jest i jak działa tempomat? Jak działa i do czego służy ESP? Do czego służy zawór 80% LPG i jak go sprawdzić? Co to jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu? Czym się różni doładowanie bi-turbo od twinturbo? Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie? Co to jest belka skrętna? Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę?

Popularne w tym tygodniu:

Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.1] O czym musisz przypomnieć mechanikowi podczas przeglądu poza ASO? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy?