Błędy popełniane podczas montażu samochodowej instalacji gazowej

Błędy popełniane przez warsztaty montujące instalacje gazowe są najczęstszą przyczyną niezadowolenia użytkowników samochodów na gaz. Sprawdźcie czego nie powinien robić instalator LPG oraz na co zwrócić uwagę w takim warsztacie.

Instalacja gazowa firmy Prins zamontowana bardzo starannie

Instalacja gazowa firmy Prins zamontowana bardzo starannie (fot. Marcin Łobodziński)

Ten artykuł ma 3 strony:

Wybór instalacji gazowej

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak ważne jest przygotowanie samochodu do montażu instalacji gazowej
  • Co należy sprawdzić przed montażem instalacji gazowej
  • Czy lubryfikacja głowicy to dobre rozwiązanie
  • Czym kierować się podczas wyboru instalacji gazowej
  • Jakie błędy popełnia się podczas montażu instalacji gazowej
  • Jak wybrać dobry warsztat montujący LPG?

Choć zasilanie gazowe jest coraz bardziej doceniane, to wciąż powszechne są opinie o tym, że instalacje LPG psują samochody, a auta na gazie to nic innego niż jeden wielki kłopot. Krążą mity, które wydają się wyssane z palca, ale wiele z nich nie powstaje bez powodu. Są bowiem dwie najważniejsze przyczyny niezadowolenia użytkowników samochodów na gaz: oni sami oraz niefachowe warsztaty zajmujące się tym tematem. Dziś przyjrzymy się tym drugim i największym błędom jakie są popełniane podczas montażu systemu LPG. Poniższe uwagi dotyczą głównie nowoczesnych instalacji wtryskowych.

Przygotowanie samochodu do montażu instalacji LPG

Karygodnym błędem, bardzo często popełnianym przez instalatorów LPG jest zupełny brak przygotowania samochodu do pracy na nowym paliwie. Nie chodzi o to, by wprowadzać jakiekolwiek modyfikacje, ale przegląd elementów odpowiedzialnych bezpośrednio za spalanie mieszanki to podstawa. Minimum jakie powinno się wykonać to sprawdzenie układu zapłonowego i czujników, zwłaszcza sond lambda. Wszystko co niesprawne, należy wymienić, a każdą nieprawidłowość bezwzględnie wyeliminować. Ponadto bezwzględnie konieczna jest regulacja zaworów, a jeżeli są one regulowane hydraulicznie, to warto ocenić stan faktyczny hydraulicznych popychaczy w starszych autach.

Instalacje gazowe do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny – dwa sposoby na obniżenie kosztów eksploatacji

Niedawno prezentowaliśmy rynek nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wtryskiem pośrednim, z których znaczna część nadaje się do montażu…

Oczywiście wszystkie te kwestie teoretycznie leżą w obowiązkach użytkownika, a nie warsztatu, ale montaż LPG do niesprawnego auta – często tak bywa w starszych samochodach – to po prostu absurd i naciąganie klienta na późniejsze wizyty w celu „regulacji instalacji”.

Ważną sprawą jest również poinformowanie klienta o tym, jak silnik znosi zasilanie gazowe. Są bowiem motory, którym w ogóle to nie przeszkadza (np. MPI Volkswagena i Hyundaia), są takie, które wymagają większej uwagi i lepszej instalacji (np. Subaru i Hondy), a są również niepolecane do LPG (np. VVTi Toyoty i Duratec Forda). Te ostatnie też mogą jeździć na gazie, ale użytkownik musi mieć świadomość, że częściej należy regulować zawory (to główna przyczyna problemów z głowicą) i sprawdzać instalację oraz wymieniać filtry. Niektórzy odpowiedzialni instalatorzy odsyłają klientów z takim silnikiem z przysłowiowym kwitkiem. Inni udają, że wszystko będzie dobrze i liczą na to, że klient nie wróci. Są też tacy, którzy montują gaz na życzenie, ale informują klienta o potencjalnych skutkach ubocznych i środkach zapobiegawczych, jakie powinni podjąć. Niekiedy ratunkiem jest lubryfikacja gniazd zaworowych.

Samochody z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG

Niedawno mogliście przeczytać na łamach Autokult.pl o negatywnych skutkach eksploatacji samochodów na krótkich dystansach. Wniosek z artykułu był…

Lubryfikacja gniazd zaworowych: działa czy to tylko mit?

W tej kwestii panuje podział zdań nawet u specjalistów z branży LPG. Są różne stanowiska na ten temat. Jedni twierdzą, że nie jest konieczne lubryfikowanie gniazd jeżeli dobrze dobierze się instalację i odpowiednio dba o samochód. Inni twierdzą, że lubryfikacja się opłaca. Jedni i drudzy mają rację. Nawet tacy, którzy twierdzą, że jest to naciąganie klienta, bo w rzeczywistości w wielu przypadkach tak jest. Wyniki niezależnych badań na ten temat i obserwacje samochodów z lubryfikacja potwierdzają, że jest to skuteczna metoda ochrony silnika przez negatywnymi skutkami jazdy na gazie.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Lubryfikacja to dobre rozwiązanie w dwóch przypadkach: w samochodach ze słabą głowicą i w autach, w których regulacja luzów zaworowych jest droga (m. in. Subaru, Toyota). W pierwszym przypadku wydłuża życie silnika, ale też okresy, pomiędzy którymi są konieczne korekty luzów zaworowych (np. silniki Hondy). W drugim przypadku chodzi tylko o to, by rzadziej zaglądać do zaworów ponieważ jest to dość trudne (Subaru) lub regulacja bywa kosztowna (regulacja szklankami).

Dobór komponentów instalacji LPG

Wybór dobrej jakości komponentów to gwarancja bezproblemowej eksploatacji

Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z kompletną instalacją gazową jednego producenta, czy będzie to komplet składający się z podzespołów różnych firm, zawsze powinny być one dobrane dobrze. Należy przy tym uwzględnić trzy podstawowe rzeczy: jakość komponentów, moc silnika oraz jego wrażliwość na zasilanie gazem. Można umownie przyjąć, że są trzy typy komponentów instalacji gazowej dla trzech grup klientów: tania instalacja gazowa, dobra i w miarę tania instalacja gazowa, droga i dobra instalacja gazowa. W domyśle jest to odpowiednio: nic nie warty śmieć, przyzwoita instalacja, która poradzi sobie z silnikiem oraz instalacja gazowa, o której istnieniu przypomnicie sobie tylko wtedy, gdy podjedziecie na stację paliw.

Oczywiście warsztaty zawsze chcą sprzedać produkt możliwie najdroższy, ale rynek jest tak wyklarowany, że wciąż liczy się przede wszystkim cena. Dlatego też częstą praktyką jest informowanie klientów o najtańszych produktach, by ten się nie zniechęcił lub by przebić poprzednią ofertę, którą być może już klientowi zaproponowano. Zanim podejmiecie jakąkolwiek decyzję porównując ceny instalacji, poproście o spis elementów, które mają być zamontowane w waszym samochodzie. Często bywa tak, że warsztat obniży cenę o 200–500 zł, ale nie bez waszej straty.

Parownik zamontowany w Oplu Astra z fabryczną instalacją gazową. Na pierwszy rzut oka zupełnie niewidoczny.

Montaż tańszych (czyt. gorszych) wtryskiwaczy może w praktyce kosztować was więcej niż różnica w cenie. Ponadto sam montaż może być wyceniony różnie, co oczywiście może przełożyć się na jakość. Wybierając instalację gazową zawsze wybierzcie najlepszą, na jaką was stać i zapomnijcie o tych za mniej niż 2500 zł. Nie ma dobrych instalacji w tej cenie (wraz z montażem). Minimum jakie trzeba zapłacić za naprawdę dobrą instalację wtrysku gazu to 3000 zł.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Co to jest dołączany napęd na cztery koła? Co to są zwolnice i po co się je stosuje? Świadczenie kulancyjne, a regres ubezpieczeniowy Wartość rezydualna, czyli za ile sprzedamy auto [cz. 1] Serwisy autoryzowane ASO – czy są lepsze od sieci nieautoryzowanych? Co to jest stały napęd 4x4? Brud w silniku – dlaczego powstaje i jak z nim walczyć? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Test zużycia paliwa w warunkach rzeczywistych - test specjalny Co to jest i do czego służy sprzęgło? Zakup samochodu do firmy: Fiat Tipo Co to jest i jak działa ABS?

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017) Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK