W co nie warto wierzyć producentom samochodów, czyli kłamstwa i mity, którymi nas karmią

Producenci karmią nas kłamstwami i mitami na temat samochodów. Robią wszystko, by sprzedać więcej i drożej, a przy tym wcisnąć technologie mające nam uprzyjemnić życie. Nie we wszystko warto wierzyć, a pełne zaufanie w niektórych przypadkach może być bardzo kosztowne. Przedstawiamy 10 mitów i kłamstw lub tzw. półprawd, które serwują nam sprzedawcy i producenci w katalogach.

Ten artykuł ma 10 stron:

Warto wybrać lepsze wyposażenie

Jeszcze przed zakupem samochodu jesteśmy namawiani do wybrania dodatkowych elementów wyposażenia, które podnoszą komfort podróżowania i bezpieczeństwo. Niektórzy producenci (np. koreańscy) nie dają dużego wyboru i oferują gotowe, przygotowane fabrycznie wersje wyposażenia, które można uzupełnić nielicznymi dodatkami mało lub bardzo znaczącymi. Są to drobiazgi takie jak czujniki parkowania (zwykle montowane już u dilera), skórzane obszycie kierownicy lub elementy, które znacząco wpływają na konstrukcję samochodu, jak szklany dach czy automatyczna skrzynia biegów. Inni producenci pozwalają niemal dowolnie konfigurować auto według własnych preferencji, wyposażając je w liczne dodatki od najtańszych siatek do bagażnika po dwustrefową klimatyzację czy systemy multimedialne. Tu dobrymi przykładami są Ford, Opel czy Škoda. Nieco inaczej wygląda to w markach premium, gdzie dostajemy gotowe auto z jedynym wyposażeniem podstawowym, które uzupełniamy o liczne dodatki.

To, co jest wspólne dla wszystkich przypadków, to fakt, że za wyposażenie płaci się dużo, a przy odsprzedaży otrzymuje się niewiele. Dlatego zamiast słuchać sprzedawcy wychwalającego takie rzeczy jak masaż w fotelu, system komunikacji między samochodem a serwisem czy systemy multimedialne rozbudowane o niepotrzebne nikomu aplikacje, warto pomyśleć, co rzeczywiście podniesie komfort, a także ogólną atrakcyjność modelu. W niektórych przypadkach można zamówić samochód w uboższej wersji wyposażenia, ale doposażony w liczne opcje lub bogatszą wersję, ale uboższą o niektóre dodatki. Finalnie zwykle opłaca się zamówić wyższy standard wyposażenia, gdyż opcje dokupowane pojedynczo kosztują więcej. Czym jednak realnie różnią się takie modele?

Przede wszystkim wyglądem – ten drugi będzie atrakcyjniejszy dzięki innym kształtom zderzaków czy lakierowanym elementom nadwozia. Po drugie, wnętrze może być mimo podobnego wyposażenia zdecydowanie ładniejsze dzięki lepszej tapicerce. To ma prawdziwą wartość przy odsprzedaży i przyjemniej się na taki samochód patrzy. Przykładem niech będzie Ford w specyfikacji Vignale czy Škoda w wersji Laurin & Klement. Można kupić wersje niższe – odpowiednio Titanium i Elegance — i je doposażyć prawie do wyższego standardu, a w niektórych obszarach nawet przewyższyć wyposażenie topowej wersji, ale samochód i tak nie będzie wyglądał tak dobrze. Czasami warto zakupić stosunkowo tani pakiet wizualny, np. OPC Line w Oplu czy AMG w Mercedesie, by samochód prezentował się lepiej od najbogatszej wersji wyposażenia bez tego pakietu.

Dlatego też warto przemyśleć temat przed konfiguracją auta i odpowiedzieć sobie na takie pytania: czy kupuje się auto dla siebie czy do odsprzedaży, czy rzeczywiście dany element ma wartość, czy jest tylko przereklamowanym dodatkiem, czy samochód dzięki takiemu wyposażeniu będzie wyglądał lepiej?

Jeżeli uwierzysz w ten mit, prawdopodobnie stracisz dużo przy odsprzedaży, ale nie zawsze. Najlepsze są wersje średnie, nigdy podstawowa i topowa. Wartość samochodu to jedno, a wartość wyposażenia to co innego. Możesz kupić auto za 80 tys. zł i doposażyć je za 50 tys. zł. To drugie szybciej traci na wartości.

Jak kupować samochód by jak najmniej stracił na wartości?

Wśród klientów samochodów zarówno nowych jak i używanych nie brakuje osób, które cenią sobie wyżej niską utratę wartości kupowanego auta niż…

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Co to jest przyczynienie się do wypadku drogowego? Wycieki płynów w samochodzie – objawy, przyczyny i zagrożenia Obsługa i ładowanie akumulatora – to możesz zrobić samodzielnie Na jakich zasadach przedłuża się polisę OC i jakie są kary za jej brak? Jak sprawdzić liczbę punktów karnych? Trzecia tablica rejestracyjna – do czego służy i jak ją zdobyć? Najczęstsze awarie samochodu będące skutkiem błędów kierowców Jak poprawnie i bezpiecznie uruchomić auto z kabli Jak sprawdzić płyn hamulcowy oraz dlaczego i kiedy go wymienić? Kolizja, wypadek, katastrofa drogowa – czym się różnią te zdarzenia i jakie są ich skutki? Ograniczenia prędkości na polskich drogach - czy na pewno je znasz? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Odcinkowy pomiar prędkości rusza w grudniu - jak działa i na co uważać? Uwaga na silnik 2.5 TDI – co się psuje w najgorszej jednostce napędowej koncernu Volkswagena? [część 2] Uwaga na silnik 2.5 TDI – to najgorsza jednostka napędowa w historii koncernu Volkswagena! [część 1] Wpływ obciążenia samochodu na zużycie paliwa - test specjalny [część 2] Płyny do układów wydechowych - czym się różni AdBlue od Eolys?

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie?