Przyczyny ubywania oleju silnikowego

Olej to bez wątpienia krew silnika. Służy nie tylko do smarowania i zabezpieczenia przed tarciem jego elementów ruchomych, ale napełnia wiele innych, drobnych podzespołów wspomagających. Jego niewielki niedobór może być przyczyną zniszczenia jednostki napędowej, nierzadko pośrednio, co wcale nie wskazuje na olej.

Współczesne samochody są nierzadko wyposażone w elektroniczny wskaźnik poziomu oleju silnikowego, można go też sprawdzić wchodząc w odpowiednie funkcje komputera pokładowego. Generalnie użytkownicy coraz rzadziej przywiązują uwagę do oleju i nie kontrolują jego poziomu. Niestety jest to tragiczne w skutkach, ponieważ najnowocześniejsze silniki wymagają stałej kontroli bardziej niż 15–20 lat temu, a problemy związane z jego niedoborem to większość problemów w ogóle. Niewielkie niedobory mogą spowodować spustoszenie, niekoniecznie bezpośrednio, niekoniecznie od razu, ale skutki mogą być opłakane.

Normalne zużycie oleju silnikowego określa producent i jest to dość luźne pojęcie. Nawet 1 litr na 1000 km jest dopuszczalne z punktu widzenia producenta, ponieważ przy intensywnej eksploatacji samochodu rzeczywiście może do tak dużego zużycia dochodzić. Jednak dobry mechanik nie uzna tego za standard.

W nowoczesnych silnikach Diesla mamy jeszcze zupełnie nową, nieznaną wcześniej sytuację, że oleju może zarówno ubywać jak i przybywać, a to drugie nie musi być związane z problemami. Większa ilość oleju silnikowego to nic innego jak olej napędowy w misce olejowej, co zdarza się w silnikach z filtrem cząstek stałych. Większe skomplikowanie budowy silników powoduje też więcej sytuacji, w których oleju może ubywać. Sprawdźmy kiedy może do tego dochodzić i co robić, by tego uniknąć.

Przyczyny i skutki ubywania oleju silnikowego

Dziś znaczną część silników stanowią jednostki z turbodoładowaniem, bo diesle wolnossące dawno przeszły do historii, a doładowane benzyniaki to dziś minimum połowa silników. Dlatego też wiele usterek, w tym również ubywanie oleju należy wiązać z obecnością turbosprężarki. Jedną z przyczyn ubywania środka smarnego są nieszczelności w turbosprężarce lub zatkanie przewodu odprowadzającego z niej olej. Najczęściej trafia on bezpośrednio do układu dolotowego i komór spalania. Zdarza się, że szukanie wycieków spełznie na niczym.

Zużycie lub mechaniczne uszkodzenie tłoków i pierścieni tłokowych to znana od lat przyczyna znikania oleju silnikowego. Olej jest pompowany do komory spalania również wtedy, gdy dojdzie do delikatnego zniekształcenia korbowodu powodującego sytuację, że ruch tłoka nie jest do końca prostoliniowy. Poważniejsze zużycie elementów układu korbowo-tłokowego może powodować także silne przedmuchy gazów do skrzyni korbowej, a stamtąd część oleju przedostaje się przez odpowietrzenie do kanałów dolotowych silnika. Dokładnie ten sam proces wystąpi w przypadku zbyt dużego poziomu oleju w silniku. Silne zużycie powierzchni gładzi cylindrów powoduje usunięcie rys uzyskanych w procesie honowania. Wówczas olej będzie spływał po ściankach zamiast się na nich zatrzymać, co spowoduje silne zużycie gładzi i pierścieni, a po niedługim czasie poskutkuje przedostawaniem oleju do komór spalania.

Problem z nadmiernym ubywaniem oleju może się pojawić gdy po naprawie głowicy, śruby zostaną niewłaściwie dokręcone. To skutkuje zwichrowaniem głowicy i wyciekami oleju silnikowego.

Zużycie pompy wtryskowej lub jej usterka, gdy jest smarowana olejem silnikowym powoduje sytuację, gdy olej trafia do paliwa, a później do komór spalania. Natomiast na skutek zakłóceń w procesie spalania, paliwo może dostać się do oleju. To samo dzieje się wtedy, gdy układ zarządzający filtrem cząstek stałych nie może wykonać procesu wypalenia sadzy. Rozcieńczony paliwem olej będzie powodował szybsze zużywanie się silnika, co w konsekwencji przyspieszy zużycie oleju silnikowego.

Przekraczanie terminu wymiany oleju też może powodować duże kłopoty, czego najlepszym przykładem jest silnie zabrudzony filtr oleju. Jeżeli dojdzie do rozerwania jego wkładu, w konsekwencji spowoduje to przedostanie się zanieczyszczeń do silnika, jego szybsze zużycie i co za tym idzie również większe zużycie oleju.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Ostatnim, oczywistym powodem ubytków oleju są zużyte uszczelniacze w wielu miejscach silnika. Guma w wyniku starzenia przestaje skutecznie uszczelniać miejsca, w których ciśnienie oleju jest dość duże i przepuszcza na zewnątrz środek smarny.

Filtr oleju – budowa i zasada działania

Filtr oleju wymieniany zawsze wraz z olejem, z punktu widzenia użytkownika nie ma żadnego znaczenia. Jest częścią, o które w zasadzie się nie myśli,…

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ smarowania i chłodzenia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Chłodnica układu EGR – co warto o niej wiedzieć? System inteligentnego ładowania akumulatora – musisz wiedzieć o jego istnieniu przed wymianą baterii Czujniki obrotów kół – do czego służą, jak działają i jakie są objawy ich awarii? Rozwój napędu na cztery koła - od automatyki do napędów wirtualnych [część 2] Objawy i skutki awarii chłodnicy oleju Rozwój napędu na cztery koła – od klasyki do automatyki [część 1] Termostaty fazowe – po co komplikować proste urządzenie? Termostat – zadania termostatów i celowość ich stosowania Czy jazda na oponach całorocznych się opłaca? Opony całoroczne – czym się różnią od opon sezonowych? Świeca żarowa pełni więcej funkcji niż myślisz Przyczyny awarii turbosprężarek – część 5 Przyczyny awarii turbosprężarek – część 4 Utrata wartości samochodu po 3 latach – sprawdź ile stracisz Jak dobrać oświetlenie do auta? Przyczyny awarii turbosprężarek – część 3 Przyczyny awarii turbosprężarek – część 2 Niewyważenie kół cz.2 - więcej o procesie wyważania Przyczyny awarii turbosprężarek – część 1

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Klimatyzacja psuje się przez zaniedbania Znaki zakazu (typ B) z opisem Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem