Przyczyny awarii turbosprężarek – część 4

Dziś zajmiemy się dość delikatnym tematem jeśli chodzi o przyczyny awarii turbosprężarek. Chodzi o ich przeciążenia.

Turbosprężarki ze stałą geometrią turbiny są urządzeniami prostymi lub bardziej skomplikowanymi jeśli turbina ma zmienną geometrię. Pierwsze, stosowane głównie w silnikach benzynowych i starszych dieslach są generalnie bardzo trwałe, odporne na przeciążenia oraz posiadają spory zapas jeśli chodzi o możliwości tuningu. Tymczasem turbosprężarki o zmiennej geometrii, zwłaszcza w najnowszych samochodach są bardzo małe, co w połączeniu z ich konstrukcją pozytywnie wpływa na rozwijanie momentu obrotowego w dolnej partii obrotów (maksimum już od 1500 obr./min), ale jednocześnie pracują pod dużym dla nich obciążeniem, nierzadko na granicy ustalonych limitów maksymalnej prędkości obrotowej dla konkretnej turbosprężarki. W związku z tym, nowoczesne turbosprężarki są bardzo czułe na nadmierne przeciążenia i niezbyt podatne na zwiększanie ciśnienia doładowania, więc jednocześnie na podnoszenie ich prędkości obrotowej. Podniesienie ciśnienia doładowania o 0,2 bara skutkuje nierzadko zwiększeniem prędkości turbosprężarki nawet o 20 procent.

Przyczyny awarii turbosprężarek – część 1

W artykule o prawidłowej technologii wymiany turbosprężarek pisałem, że bez ustalenia przyczyny nie ma sensu wymieniać tego podzespołu na nowy. Bez…

Nawet jeśli tuner oferuje program podnoszący osiągi silnika i zapewnia o jego nieszkodliwości, to turbosprężarki często pracują na limicie lub już poza nim. Często mówi się o nieszkodliwości chiptuningu i o jego cudownych efektach, ale kwestie związane z jego skutkami ubocznymi są już tematem przemilczanym na forach dyskusyjnych. Nikt nie chce się chwalić tym, że niedługo po chiptuningu samochodu z przebiegiem kilkudziesięciu tysięcy kilometrów padła mu turbosprężarka. Prawidłowe podnoszenie ciśnienia doładowania w silnikach z turbosprężarką powinno rozpocząć się od jej wymiany na odpowiednią do planowanych zmian, ale to droga operacja i niewielu przeciętnych klientów hamowni byłoby tym zainteresowanych. Tymczasem producenci turbosprężarek mają w ofercie odpowiednie zamienniki i modele do motorsportu.

Przyczyny awarii turbosprężarek – część 2

W poprzednim artykule opisałem przyczyny i skutki niedostatecznego smarowania turbosprężarki. Pozostaniemy jeszcze przy oleju i dziś zajmiemy się…

Skutkami nadmiernej prędkości obrotowej turbosprężarki są odkształcenia wirnika, uderzenia wirnika o korpus lub pęknięcia osi. Jednak nie zawsze winny jest wspomniany tuning. Dochodzi na przykład do awarii układu sterowania turbosprężarką lub nieszczelności przewodu ciśnieniowego, co powoduje anomalie w postaci przekroczenia dopuszczalnej prędkości.

Innym rodzajem przeciążenia turbosprężarki jest przeciążenie termiczne, mówiąc prościej – przegrzanie. To również może być skutkiem ubocznym tuningu, ale nie tylko. Podobnie jak do prędkości obrotowej, tak i do określonego zakresu temperatury pracy producent dobiera turbosprężarkę do konkretnego silnika. Jeśli zakres ten zostanie zmieniony, turbosprężarka będzie przeciążona.

Przyczyny awarii turbosprężarek – część 3

O przyczynach awarii turbosprężarek pisałem w dwóch poprzednich artykułach i obie części były ściśle związane z olejem silnikowym. Zamykając…

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Powodem przeciążenia termicznego turbosprężarki może być zbyt wysoka temperatura spalin, która jest m. in. efektem chiptuningu. Jednak wystarczy nieprawidłowość w procesie podawania i spalania mieszanki, a nawet niezmodyfikowany silnik będzie miał zbyt gorące spaliny, co również przeciąży turbosprężarkę. Najczęstszą, choć trwającą dłuższy czas przyczyną przeciążenia termicznego jest niestudzenie turbosprężarki po dynamicznej jeździe. To powoduje z kolei problemy, o których czytaliście we wcześniejszych artykułach, czyli zanieczyszczenie nagarem przewodów olejowych, co w dalszej konsekwencji prowadzi do problemów ze smarowaniem i wycieków.

Najpoważniejszym skutkiem przeciążenia termicznego turbosprężarki są pęknięcia korpusu, powstawanie nagarów, uszkodzenie łożysk i osi wirników.

Jeśli posiadasz silnik, w którym przeprowadzono zmiany w oprogramowaniu sterownika, mające na celu podniesienie ciśnienia doładowania, powinieneś pamiętać, że seryjna turbosprężarka będzie przeciążana tylko wtedy, gdy korzystasz z pełnej mocy. Dlatego też, zwłaszcza w silnikach Diesla, korzystanie z pełnej mocy silnika powinno odbywać się rzadko i jedynie na krótkich dystansach oraz w krótkim czasie (dynamiczne wyprzedzanie lub sporadyczne, szybie ruszanie i rozpędzanie). Powinieneś też unikać wysokich obrotów silnika. Pamiętaj również o najwyższej klasie oleju i jego wymianie nie rzadziej niż co 10 tys. km.

Zobacz więcej artykułów z serii: Doładowanie silników

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Utrata wartości samochodu po 3 latach – sprawdź ile stracisz Jak dobrać oświetlenie do auta? Przyczyny awarii turbosprężarek – część 3 Przyczyny awarii turbosprężarek – część 2 Niewyważenie kół cz.2 - więcej o procesie wyważania Przyczyny awarii turbosprężarek – część 1 Wymiana turbosprężarki – prawidłowa technologia naprawy Niewyważenie kół cz.1 - rodzaje i przyczyny występowania Samochód szybki kontra ekonomiczny – porównanie Duże koła – plusy i minusy ich posiadania Awarie cewek zapłonowych i ich objawy Jak gasić pożar samochodu? Kolor spalin - co oznacza? Aluminiowe czy stalowe - jakie felgi lepsze na zimę? Cewka zapłonowa jednoiskrowa – budowa i zasada działania Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania Test akumulatorów GTÜ – które są najlepsze? Torque Vectoring – więcej niż ESP Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania Subaru Symmetrical AWD – o co w tym chodzi?

Popularne w tym tygodniu:

Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem