BMW Serii 7 E32 [awarie i problemy]

Zastanawialiście się kiedyś, który z producentów po raz pierwszy upchał silnik V12 pod maską sedana. Mercedes? Audi? A może BMW? Żadna z tych odpowiedzi nie jest poprawna, bo prekursorem takiego pomysłu był Jaguar. Dopiero w następnej dekadzie, czyli w latach 80. na rynku pojawił się pierwszy konkurent brytyjskiego modelu XJ12, było nim BMW 750i E32. W jakiej kondycji jest obecnie ta niemiecka limuzyna?

Historia modelu

II generacja BMW Serii 7 oznaczona symbolem E32 na rynku zadebiutowała w 1986 roku. Sylwetka auta została zaprojektowana przez Włocha Ercole Spada, tego samego który dwa lata później naszkicował BMW Serii 5 E34. Bryła limuzyny przez niemieckiego producenta opisywana była wówczas jako klasyczna, progresywna i zarazem postmodernistyczna. Nie zagłębiając się w interpretację tych określeń można stwierdzić, że nadwozie jest proste, eleganckie i z pazurem.

BMW Serii 3 E36 [awarie i problemy]

Jak na swoje lata auto było bardzo bogato wyposażone, na liście opcjonalnych dodatków widniały takie pozycje jak: regulacja twardości zawieszenia – EDC, system wspomagania parkowania – PDC, dwustrefowa klimatyzacja, telefon, podgrzewane zamki, system kontroli trakcji, tempomat, elektrycznie ustawiany fotel kierowcy i kolumna kierownicy z pamięcią ustawień, a także elektrycznie rozwijane rolety szyb i podgrzewanie postojowe Webasto. Warto wspomnieć jeszcze o topowej wersji Highline z: czteroma miejscami na pokładzie, 4-strefową klimatyzacją, stolikami dla siedzących z tyłu, multimedialnym podłokietnikiem, lodówką i innymi ciekawymi gadżetami.

W roku 1987 BMW rozpoczęło pracę nad silnikiem Goldfisch V16 o pojemności 6,7 l, z którego wykrzesano moc około 400 KM. Rok później ten muskularny motor wpakowano pod maskę Serii 7 E32 w połączeniu z 6-stopniową skrzynią manualną pochodzącą z Serii 8 E31. Niestety samochód w takiej formie nigdy nie trafił do produkcji seryjnej, a klienci musieli zadowolić się jednostką V12.

BMW Serii 7 E32 produkowano od 1986 do 1994 roku w niemieckim Dingolfing, w tym czasie fabrykę opuściło ponad 300 000 egzemplarzy tej luksusowej limuzyny. Przez ten cały okres Bawarczycy przeprowadzili tylko jeden dyskretny facelifting, zmieniono między innymi klamki na chromowane, we wnętrzu pojawiło się więcej drewna, a do oferty trafiły motory V8. Poszczególne modele nieco różnią się od siebie wizualnie na przykład wielkością nerek. Te z węższymi mają pod maską motor R6, a te z szerszymi V8 lub V12. Specjalnie dla bardziej wymagających BMW przewidziało w swojej ofercie jeszcze wydłużoną wersję L.

Silniki

Benzynowe:

R6 3,0 (188 KM) 730i
R6 3,4 (211 KM) 735i
V8 3,0 (218 KM) 730i
V8 4,0 (286 KM) 740i
V12 5,0 (300 KM) 750i

Wybór odpowiedniej jednostki napędowej w przypadku BMW Serii 7 E32 nie jest zbyt łatwym zadaniem, bo każdy z silników ma swoje przypadłości. W motorach R6 zdarzają się problemy z przegrzewaniem w wyniku czego może dojść do uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub nawet samej głowicy. A jak jest z osiągami i spalaniem? Wersja podstawowa M30B30 (730i R6) rozpędza się do 100 km/h w 9,3 s (automat robi to o około 1 s wolniej) nie jest to więc demon prędkości. Z kolei w BMW Serii 7 z motorem M30B35 (735i) 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 8,3 s lub 9,1 s jeśli zdecydujecie się na przekładnię automatyczną. Słabsza wersja R6 spali w mieście od 13 do 15 l/100 km, mocniejsza natomiast już około 18 l/100 km.

BMW Serii 5 E60/E61 [awarie i problemy]

Jednostki V8 również nie są wolne od wad. Tu najczęściej dochodzi do odkręcania się pompy oleju, dlatego dla własnego bezpieczeństwa zaraz po zakupie M60B30 (730i V8) lub M60B40 (740i) powinniście niezwłocznie sprawdzić czy pompa jest dobrze przykręcona. Zarówno osiągi jak i spalanie 3-litrowego V8 są bardzo zbliżone do tych w 735i. Odmiana 740i jest już nieco szybsza, bo pierwszą setkę osiąga w nieco ponad 7 s zużywając przy tym 18-20 l/100 km w ruchu miejskim.

Zdecydowanie odradzam wybór silnika V12. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że osiągi 750i są niemal identyczne jak 740i, a po drugie spalanie motoru V12 w terenie zabudowanym potrafi przekroczyć ponad 20 l/100 km. Zdarzają się także problemy z układem paliwowym i elektroniką. Topowa jednostka podobnie jak silniki R6 miewa problemy z przegrzewaniem, a wszelkie naprawy osprzętu są znacznie droższe niż w przypadku słabszych wersji. Wiele jednak zależy od tego na jaki egzemplarz trafimy. Odradzam zakup auta z instalacją gazową, lepiej ją zamontować na własną rękę. Uwaga! Silnik V12 kiepsko znosi zasilanie LPG.

BMW Serii 3 E90/E91/E92/E93 [awarie i problemy]

Dane techniczne

Jak na limuzynę segmentu aut luksusowych przystało w BMW Serii 7 E32 silnik umieszczono wzdłużnie z przodu, a napęd niezależnie od wersji zawsze przekazywany jest na koła tylnej osi. Moment obrotowy przekazywany jest za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej, bądź przy pomocy 4- lub 5-stopniowego automatu. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. Niektóre wersje zostały wyposażone jeszcze w system zmiennej siły tłumienia amortyzatorów EBC (Electronic Damper Control) oraz samopoziomujące się tylne zawieszenie, co dodatkowo podnosi komfort i koszty eksploatacji.

Awaryjność

Co się psuje? Najszybciej poddają się elementy zawieszenia począwszy od łączników stabilizatora, a skończywszy na amortyzatorach. Przed zakupem klasycznego BMW Serii 7 warto sprawdzić stan podpory wału napędowego i poduszek skrzyni biegów. W większości przypadków zawieszenie wymaga już generalnego remontu – trudno się dziwić większość egzemplarzy ma na swoim koncie naprawę spore przebiegi. Końcówki drążków kierowniczych również po zakupie E32 najprawdopodobniej będą wymagały wymiany. Musicie być też przygotowani na ewentualną konieczność regeneracji całej przekładni kierowniczej. Coraz częściej zdarzają się problemy z rdzą, która pojawia się na wewnętrznej części drzwi oraz na progach.

BMW Serii 5 E39 [awarie i problemy]

Niezależnie od wybranej wersji silnikowej zawsze może zawieść jeden lub kilka elementów osprzętu. Szwankują między innymi alternator, przepustnica oraz przepływomierz. Usterkowa jest także elektronika i elektryka. Uszkodzony sterownik klimatyzacji, defekt regulatora napięcia, niedziałający centralny zamek, zacinające się elektrycznie otwierane szyby czy awarie nagrzewnicy to w BMW Serii 7 E32 norma. Przed zakupem radzę jeszcze skontrolować czy z wspomagania układu kierowniczego nie wycieka płyn. W autach z takim stażem często dochodzi też do nieszczelności układu chłodzenia. Uwaga! Skrzynie automatyczne lubią czasem przeciekać i szwankować. Najczęściej przyczyną awarii są zużyte tarczki lub uszczelniacze, a naprawy do tanich nie należą. Koniecznie trzeba sprawdzić też poziom oleju przekładniowego, a najlepiej go od razu wymienić.

Naszym zdaniem

BMW Serii 7 E32 na przełomie lat 80. i 90. było bardzo innowacyjną uzbrojoną po zęby w różnego rodzaju elektroniczne wspomagacze limuzyną. Skok technologiczny pomiędzy poprzednikiem E23, a E32 był znacznie większy niż między współczesnymi modelami E65/E66/E67 i F01. Oprócz bogatego wyposażenia auto przyciągało klientów rewelacyjnym prowadzeniem, ciekawą ofertą silnikową oraz rasowym charakterem. BMW Serii 7 to w swoim segmencie bez wątpienia najbardziej nacechowane sportowym charakterem auto. Decydując się na ten samochód trzeba liczyć się jednak nie tylko z dużym zużyciem paliwa, ale i z wysokimi kosztami niektórych napraw. Ceny model E32 na rynku aut używanych wahają się od około 3000 do ponad 12 000 zł.

Regulamin komentowania

  • BRX

    R6 3,4 (211 KM) 735i miałem kiedyś przez krótki okres czasu takie auto, jak odzyskam dane z dysku pokaże wam fotki. niezapomniane chwile w tym samochodzie :)

    • 750 i

      Ja mam 750i z 88 roku w dobrej opcji i jak dla mnie to jest oczywiste że to auto nie służy na dojazdy do pracy na budowę czy do sklepu po bułki.Jest u mnie jako 3 auto i jak jest dobry humor i ładna pogoda to się wsiada i delektuje jazdą słuchając V 12 a spalanie w takiej opcji jest mało ważne jak dla mnie.

  • http://profile.yahoo.com/IXEBYGMDVAKK7EH55XK7S2CZ2Q Damian

    Marzenie a nie samochód. Ehh bunia, jedyna lima co trzeba dawać po pi*dzie by naprawdę poczuć sens tego auta /wujek handlował z tatą taki starymi BMW kilkanaście lat wstecz/.

    • Beciarz łysy pusty łeb
      • http://profile.yahoo.com/IXEBYGMDVAKK7EH55XK7S2CZ2Q Damian

        Że niby wiocha ta nuta? Lubię metal, disco czy dub, więc mnie tam się podoba :) PS.W nowym motorze w polecanych autach do 10tysięcy jako nr.1 jest BMW 3 E36 ;]

  • gosc

    Super auto. I ta klimatyzacja w lato jak w prosektorium rewelacja. Juz się takich aut nie robi

  • Klarksyn

    Kupil staszek bete siedem
    Lat miala dwadziescia siedem
    Przebieg kilkaset tysiecy
    Handlarz tu zacieral rece

    Najpierw jezdzil niemiec, turek
    Az trafila do podworek
    I choc beta byla zacna
    To nie spisal sie nasz wacpan

    Pesja sobie wolno kapie
    Kasy malo, glowe drapie
    Wiec zalozyl lpg
    Auto jedzie taniej jest

    Gdy zepsute – do sasiada
    Na becie mucha nie siada
    Ale staszek ma juz plan
    Bedzie tuning – straszny chlam

    No i tak z tej serii siedem
    Zrobil wiejski numer jeden
    Z dwustu koni jest tu sto
    Zaprawkami straszy w noc

    MORAL TEJ HISTORII TAKI
    MIAL BYC KLASYK – BRAKLO KASY
    MIERZ WIEC SILY NA ZAMIARY
    ZANIM KUPISZ WOZEK STARY

    • kkk

      MIERZ WIEC SILY NA ZAMIARY ZANIM KUPISZ WOZEK STARY – w przypadku BMW, nowych i starych jakże prawdziwe te słowa….

    • JAR

      niestety to jest smutna prawda w przypadku 80% starych BMW. Dobrze że jest jeszcze te 20%

  • Zulik

    Już to widze, jak ktoś np. wymieniał te amorki z EBC w takim 20 letnim BMW :D Pomijając to samopoziomujące się tylne zawieszenie… 

  • JAR

    “Przez ten cały okres Bawarczycy nie przeprowadzili żadnego faceliftingu”
    Bzdura, facelifting byl przeprowadzony wraz z wprowadzeniem do oferty silnikow V8 w 1992 roku, wizualne roznice mozna bylo zauwazyc wewnatrz pojazdu, np inne przyciski podgrzewania foteli, drewniana obudowa popielniczki, airbag pasazera, chromowane klamki, inne listwy drewniane w srodku i zapewne kilka innych pierdółek o ktorych zapomniałem.
    Szkoda też że nie napisaliscie nic o bardzo ciekawej i rzadkiej wersji Highline

    • Artur Kuśmierzak

      Podaj źródło potwierdzające, że był lifting. A co do highline to większość opcji wyposażenia tej wersji wymieniłem w tekście.

      • JAR

         http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_E32
        “Im April 1992 wurde die Baureihe überarbeitet. Es gab mehr Holz im Innenraum, verchromte Türgriffe, sowie neue V8-Motoren vom Typ M60 und ein Fünfgang-Automatikgetriebe im 730i und 740i”

        To tyle co do liftu,
        Co do Highline’a:

        Wyposazenie wymienione w artykule dostepne bylo w zwyklych wersjach, highline wyroznial sie przedewszystkim tym ze byl 4-osobowy i posiadal 4 strefowa klimatyzajce (dodatkowe 2 strefy na tyl), stoliki w fotelach, multimedialny podlokietnik z tylu (sterowanie radiem i fotelem pasazera przód) i wymieniona w artykule lodowke. Wyposazenie Highline mozna bylo zamowic tylko do wersji 750iL

        • Artur Kuśmierzak

          Ok, dopisałem te informacje.:)

      • Pietrek SOR

        A ty co Arturze sądzisz o tym aucie, kupiłbyś je?

        • Artur Kuśmierzak

          Jak dla mnie auto trochę za duże, jeśli już miałbym wybierać to zdecydowałbym się raczej na E34. Jest na pewno dużo tańsze w utrzymaniu.

    • Gosciu

       standardowo niekompletny tekst tego autora. dlaczego on tu dalej robi teksty?

  • Cychu

    Dosyć ciekawym posunięciem było też ograniczenie Vmaxa w 740 do 240km/h a przy 750 do 250km/h. Tak aby rozróżnić trochę osiągi tych aut xD

  • Pietrek SOR

    Świetny artykuł. Teraz już takich samochodów nie robią.I od siebie parę ciekawych fotek.

    • Julio

       No i dobrze, że już takiej tandety jak ta na zdjęciach nie robią…

    • ZDECHŁ

       Część tych aut ze zdjęć to własne przeróbki, te z niebieską skórą i wieśniacka drewniana kierownica

      • JAR

         ta kierownica to RAID 10D, jak dla mnie zadna wiocha…

  • Sjhikfdh

    O ile wiem pierwsze samochody z silnikami v12 były już przed II wojną światową :-))))))

  • Norbi_1221

    Witam znawców . Jestem Kolekcjonerem i Pasjonatem BMW, w garażu mam e32 750i, Jak to redakcja piszę ”stare auto, monotonna stylistyka , koszt utrzymiania itp” Ja wam powiem tak: Ktoś się godzi na takie auto, to go stać.
    Takie auta kupujemy, dla przyjemności , luksusu, nie zważająć na koszty.
    E32 to samochód sam w sobie wyjątkowy, każda jego linia, to szczyt klasy i luksusu, a pod maską ? W 750i E32, jest system EML, wszystko w nim jest elektryczne, beż żadnych linek.
    E32 750i To dzieło, do którego nie zalicza się Mercedesa, Audi … Zalicza Się Bentleya, lub Jagura. Mercedes Nigdy nic nie wniósł.
    BMW e32 750i Samochód , rządowy z wersją HighSecurity, sama nazwa E32 750i Robi ciary , na plecach . Jestem starszy mam, 58 lat znam się na tych maszynach.
    Młody chłopaku , Chcesz kupić E32 750i , lub E32 730i ? Proszę bardzo, ale pod jednym warunkiem, że będziesz dbał i serwisował, nie pałował na zimnym. Jeżeli chcesz tiuning, to tylko Lampy Black hella, duża felga i starczy :)
    Pozdrawiam fanów, i zapraszam na forum, fanatyków 7er.
    Z poważaniem , 7er redakcja.

    • Facepalm

      Zgadzam się, Mercedes nigdy nic nie wniósł. Zwłaszcza klasa S nigdy nie miała żadnych innowacji.

  • Norbi_1221

    A bym zapomniał, żaden redaktor, NIGDY NIE BĘDZIE WIEDZIAŁ NIC O E32 , ten samochód miał około 450 rzeczy dodatkowych.
    A Pan nawet nie napisał o Wersi B6 HighSecurity , więć Po co pisać głupoty ?

  • Qba

    Hej.
    Ja mam, E32 750i jest to praktycznie nowe E32, zapraszam na forum.
    W Google wpiszcie, BMW E32 750i Qba, jeżeli chcecie widzieć nowe E32.
    Pozdrawiam Pasjonatów.

    • jacek

      witam bardzo chetnie zobacze pana e 32 pozdrawiam jacek z lublina