Jak odpowietrzyć układ hamulcowy - poradnik

Hamulce to jeden z najważniejszych układów w samochodzie, ponieważ odpowiadają za bezpieczeństwo. Niestety, nie wszyscy właściciele pojazdów wiedzą, jak prawidłowo o nie dbać.

Zacisk hamulcowy

Zacisk hamulcowy

Przede wszystkim trzeba okresowo sprawdzać stan klocków i tarcz hamulcowych. Najlepiej nie doprowadzać do ich całkowitego zużycia bądź powstania zbyt dużego rantu. Jeśli konieczna jest wymiana klocków albo tarcz i chcemy ją wykonać samodzielnie, należy pamiętać o tym, aby odpowietrzyć układ hamulcowy. Powietrze w tym układzie jest potencjalnym zagrożeniem dla kierowcy, pasażerów i innych użytkowników dróg czy chodników.

VW Golf GTI zaciski

Powietrze może dostać się do układu wieloma drogami. Może się tak stać na przykład wtedy, gdy zagotuje się przestarzały układ hamulcowy. Taki płyn ma dużą zawartość wody, w związku z czym gotuje się podczas intensywnej eksploatacji. Kolejnym powodem może być nieszczelność lub uszkodzenie któregoś z podzespołów całego układu. Ponieważ przyczyn przeniknięcia powietrza do układu może być wiele, powinniśmy zacząć pracę od sprawdzenia podzespołów, które mogły się zepsuć.

Trzeba też pamiętać o płynie. Powinno się go wymieniać mniej więcej raz na dwa lata. Ważne jest, aby nie mieszać płynów. Jeżeli w naszym pojeździe znajduje się DOT-3, to taki wlewamy, a nie DOT-4 czy DOT-5. Jeżeli pomieszamy płyny, może dojść do rozpuszczenia uszczelek cylinderków i zacisków.

Odpowietrzanie układu hamulcowego jest niezbyt skomplikowaną czynnością, ale bardzo istotną. Jeżeli ktoś nie jest pewny swoich umiejętności, lepiej zlecić ją wyspecjalizowanemu zakładowi. Jeśli chcemy zrobić to samodzielnie, musimy trzymać się zasad. Przede wszystkim zbiorniczek zasobnikowy musi być zalany płynem hamulcowym. Po drugie obowiązuje określona kolejność wykonywania poszczególnych czynności — to bardzo ważne!

Schemat układu hamulcowego

Praktycznie wszystkie współczesne samochody są wyposażone w system ABS. Musimy wiedzieć, czy nasze auto ma taki system czy nie, ponieważ od tego zależy procedura odpowietrzania układu hamulcowego. Aby sprawnie odpowietrzyć układ, należy poprosić o pomoc drugą osobę.

Odpowietrzanie układu hamulcowego w samochodzie bez układu ABS

Odpowietrzanie zaczynamy od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulcowej, czyli od prawego tylnego koła. Następne w kolejce są: lewe tylne koło, prawe przednie i na końcu lewe przednie.
Musimy uważać na zawory odpowietrzające. Są one bowiem narażone na zmieniające się warunki eksploatacyjne, co prowadzi do korozji i zabrudzeń. W związku z tym przed otwarciem należy oczyścić je szczotką drucianą i spryskać odrdzewiaczem. Po otwarciu zaworu zacznie płynąć płyn. Należy go zlewać do momentu, aż przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza lub aż stanie się przejrzysty.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Kolejność odpowietrzania układu hamulcowego

1. Cylinderek hamulcowy lub zacisk prawego tylnego koła.
2. Cylinder hamulcowy lub zacisk lewego tylnego koła.
3. Zacisk prawego przedniego koła.
4. Zacisk lewego przedniego koła.

Odpowietrzanie układu hamulcowego

1. Zdejmujemy kapturek z zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego. Następnie oczyszczamy zawór i nakładamy czysty przezroczysty przewód. Drugi koniec przewodu wkładamy do naczynia (na przykład słoika) napełnionego do połowy płynem hamulcowym.
2. Pompujemy pedałem hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Świadczy o tym wzrost oporu na pedale hamulca.
3. Po wytworzeniu ciśnienia maksymalnie wciskamy pedał hamulca i przytrzymujemy go.
4. Odkręcamy mniej więcej o pół obrotu zawór odpowietrzający. W tym momencie do naczynia zacznie płynąć płyn. Ważne jest, aby koniec przewodu był cały czas zanurzony w płynie.
5. W momencie wyczuwalnego spadku ciśnienia na pedale hamulca należy zakręcić zawór.
6. Powtarzamy czynności 2, 3, 4, 5 do momentu, aż przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
7. Zdejmujemy przewód z zaworu odpowietrzającego i zakładamy na zawór kapturek ochronny.
Opisane czynności wykonujemy dla pozostałych kół.

Odpowietrzanie układu hamulcowego w samochodzie z układem ABS

W autach z ABS-em procedura wygląda nieco inaczej. Odpowietrzanie układu hamulcowego zaczynamy od odpowietrzenia pompy hamulcowej.

Ikona systemu ABS

Jeżeli podczas wykonywania tej czynności poziom płynu w zbiorniku za bardzo spadnie, to do układu hamulcowego dostanie się zassane powietrze, które w dalszej kolejności może trafić do pompy. Jeśli tak się stanie, należy przerwać odpowietrzanie i udać się z autem do serwisu.

Odpowietrzanie układu hamulcowego dla kół przednich

1. Wyłączamy zapłon i wciskamy pedał hamulca kilkadziesiąt razy, pozbywając się w ten sposób ciśnienia regulacji układu ABS.
2. Napełniamy zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego do pełna.
3. Nakładamy przezroczysty przewód na zawór odpowietrzający. Drugi koniec przewodu zanurzamy w naczyniu z płynem hamulcowym.
2. Pompujemy pedałem hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Świadczy o tym wzrost oporu na pedale hamulca.
3. Po wytworzeniu ciśnienia maksymalnie wciskamy pedał hamulca i przytrzymujemy go.
4. Odkręcamy mniej więcej o pół obrotu zawór odpowietrzający. W tym momencie do naczynia zacznie płynąć płyn. Ważne jest, aby koniec przewodu był cały czas zanurzony w płynie.
5. W momencie wyczuwalnego spadku ciśnienia na pedale hamulca zakręcamy zawór.
6. Powtarzamy operacje 2, 3, 4, 5 do momentu, aż przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
7. Zakręcamy zawór i napełniamy zbiornik płynem.
Powtarzamy te czynności dla drugiego koła przedniego.

Odpowietrzanie układu hamulcowego dla kół tylnych

1. Wyłączamy zapłon i naciskamy pedał hamulca kilkadziesiąt razy, pozbywając się w ten sposób ciśnienia regulacji układu ABS.
2. Przytrzymujemy wciśnięty pedał hamulca.
3. Włączamy zapłon, zakładamy przewód i odkręcamy zawór odpowietrzający. Zamykamy zawór dopiero wtedy, gdy w przewodzie przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
4. Wyłączamy zapłon i przygotowujemy drugi hamulec do odpowietrzenia.
5. Odpowietrzamy drugie koło, powtarzając czynności 1–5.
6. Włączamy zapłon i czekamy, aż pompa ABS sama się wyłączy.
7. Uzupełniamy płyn hamulcowy do maksymalnej wskazanej wartości.

uzupełnianie płynu hamulcowego

Pompa układu ABS nie może pracować dłużej niż dwie minuty. W związku z tym najlepiej robić dziesięciominutowe przerwy, aby ją schłodzić.

Źródło: materiały własne

Zobacz więcej artykułów z serii: Hamulce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak ustawić światła w samochodzie - poradnik Łożyska - jakie rodzaje i gdzie występują w samochodzie? Jak działa przepływomierz powietrza - poradnik Jaka będzie przyszłość motoryzacji? System OBD - transfer danych, kody błędów, podłączenie [cz.2] Jak działa ogrzewanie postojowe webasto? Jak wymienić wkład lusterka samochodowego – poradnik Jak polerować karoserię? Polerowanie Nissana 350Z System OBD - wprowadzenie [cz.1] Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy - poradnik Jak wymienić filtr powietrza – poradnik Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 16]. Praca nad felgami Diesel na gaz? Tak, to możliwe! Jak dobrać wycieraczki? - poradnik Jak wybrać i zamontować hak holowniczy – poradnik Usterki w silniku ZS, które mogą się zdarzyć zimą... Opony z kolcami – budowa, przeznaczenie, gdzie można ich używać Jak holować przyczepę – poradnik Zimowe wyjazdy autem na narty - kompendium wiedzy [poradnik] Jak wybrać łańcuchy śniegowe - poradnik Jak przewozić zwierzęta w samochodzie - poradnik Jak wymienić klocki hamulcowe - poradnik Paliwa zimowe dla silników ZS od strony technicznej Zestaw naprawczy czy koło zapasowe? - poradnik

Popularne w tym tygodniu:

Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód?