Jak działa ogrzewanie postojowe webasto?

W zimie każdy marzy o tym, żeby wstać rano, napić się kawy i wsiąść do nagrzanego samochodu. Niestety, rzeczywistość jest o wiele bardziej brutalna. Również w lecie, gdy już o 8 rano z nieba leje się żar, pragniemy schłodzonego auta. Rozwiązaniem tych problemów jest ogrzewanie postojowe.

Układ wodny firmy Webasto

Układ wodny firmy Webasto

Jak działa ogrzewanie postojowe?

Działanie systemu ogrzewania postojowego polega na wykorzystaniu układu chłodzenia silnika oraz układu wentylacji. Nieduży agregat grzewczy jest sercem całego systemu. Pracuje on niezależnie od silnika, a paliwo potrzebne do jego zasilania jest pobierane ze zbiornika paliwa. Do agregatu zasysane jest powietrze, niezbędne do przeprowadzenia reakcji spalania. Następnie uruchamiany jest obieg płynu chłodniczego silnika samochodu.

Po jego rozgrzaniu wprowadza się go w obieg, podczas którego płyn oddaje ciepło. Krąży pomiędzy agregatem, wymiennikiem ciepła a silnikiem i wraca do agregatu, gdzie jest ponownie podgrzewany. Dzięki układowi wentylacji całe ciepło jest przekazywane do kabiny pasażerskiej. Tego typu system jest w stanie rozgrzać wnętrze auta do optymalnej temperatury w około 20 minut od jego włączenia. Kolejną zaletą ogrzewania postojowego jest rozgrzewanie jednostki napędowej. Ma to znaczący wpływ na zużycie paliwa oraz emisję substancji szkodliwych. Liczne badania wykazały, że największe zapotrzebowanie na paliwo i największa emisja są tuż po rozruchu zimnego silnika.

Dzięki ogrzewaniu postojowemu zimą nie trzeba skrobać szyb, nie ma też problemów z rozruchem przy bardzo niskich temperaturach. System może nie tylko ogrzewać kabinę, ale również ją chłodzić. W upalne dni, gdy zostawiamy samochód na słońcu, wystarczy go włączyć i po około 15–20 min można ruszać bez konieczności męczenia się w rozgrzanym samochodzie.

Układ wodny

Rodzaje sterowania

Układ może być zasilany na parę sposobów. Pierwszym z nich jest zwykły timer, ustawiany na przykład przy wysiadaniu z samochodu. Jest to najprostsze rozwiązanie, ale i najbardziej uciążliwe. Wymaga bowiem od kierowcy ustawienia go zawczasu bądź wyjścia rano do auta w celu jego włączenia.

Zegar preselekcyjny Webasto

Alternatywą jest sterowanie za pośrednictwem bezprzewodowego pilota. W zależności od firmy i wersji może on być wyposażony wyłącznie w przyciski on oraz off lub w wyświetlacz informujący między innymi o temperaturze w pojeździe (zamontowany czujnik w kabinie) czy stopniu nadmuchu. Umożliwia on także ustawienie godziny włączenia ogrzewania oraz czasu jego pracy.

Bezprzewodowy pilot sterowania ogrzewaniem postojowym

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Trzecią możliwością jest zarządzenie całym systemem za pośrednictwem smartfona. Zaletą tego rozwiązania jest łatwa komunikacja przez SMS albo specjalną aplikację i bezproblemowe ustawianie wszystkich parametrów. Ma ono jednak pewną wadę. Otóż konieczne jest wyposażenie systemu w kartę SIM, niezbędną do komunikacji na linii kierowca-pojazd. Ponieważ wysyłane są informacje zwrotne, generowane są comiesięczne koszty (poza opłatami abonamentowymi).

Obsług postojowego ogrzewania za pośrednictwem smartfona

Koszty

Wyposażenie samochodu w układ ogrzewania postojowego nie jest najtańsze. Za zestaw przeznaczony do małych pojazdów trzeba zapłacić już z montażem ponad 5000 zł. Im większy samochód, tym koszty będą wyższe. Największą zaletą tego układu jest możliwość dostosowania go do praktycznie każdego pojazdu: od miejskiego auta po samochody specjalne i budowlane.

Zobacz więcej artykułów z serii: Elektryka, oświetlenie i wyposażenie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak ustawić światła w samochodzie - poradnik Łożyska - jakie rodzaje i gdzie występują w samochodzie? Jak działa przepływomierz powietrza - poradnik Jaka będzie przyszłość motoryzacji? Jak wymienić wkład lusterka samochodowego – poradnik Jak polerować karoserię? Polerowanie Nissana 350Z System OBD - wprowadzenie [cz.1] Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy - poradnik Jak wymienić filtr powietrza – poradnik Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 16]. Praca nad felgami Diesel na gaz? Tak, to możliwe! Jak dobrać wycieraczki? - poradnik Jak wybrać i zamontować hak holowniczy – poradnik Usterki w silniku ZS, które mogą się zdarzyć zimą... Opony z kolcami – budowa, przeznaczenie, gdzie można ich używać Jak holować przyczepę – poradnik Zimowe wyjazdy autem na narty - kompendium wiedzy [poradnik] Jak wybrać łańcuchy śniegowe - poradnik Jak przewozić zwierzęta w samochodzie - poradnik Jak wymienić klocki hamulcowe - poradnik Paliwa zimowe dla silników ZS od strony technicznej Zestaw naprawczy czy koło zapasowe? - poradnik Lakierowanie na mokro - na czym polega? Silnik krokowy - budowa, zasada działania, funkcjonowanie

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie?