Volvo XC70 1 generacji

Generacja
Volvo XC70 1 generacji Zobacz 6 zdjęć

Volvo XC70 pierwszej generacji to crossover o nadwoziu kombi, a prościej rzecz ujmując, jest to terenowa wersja Volvo V70. Nazwa XC70 została wprowadzona, aby odróżnić wersję off-roadową szwedzkiego kombi, wszakże modele różniły się jedynie rodzajem i rozmiarem nadwozia. Sportowe wersje V70 otrzymały oznaczenia T5 i R. Produkcję XC70 I rozpoczęto w 1997 roku, ostatni zaś model wyjechał z fabryki w 2000 roku. Na samym początku, XC70 oraz jego bazowy model V70, korzystał z technologi Volvo 850, jednocześnie zastępując go, ale różnił się od niego opływową sylwetką. Volvo XC70 pierwszej generacji znane było również pod nazwą V70 XC lub V70 Cross Country.

Volvo XC70 I – krótki opis

Volvo XC70 I charakteryzował się pudełkowym nadwoziem, ale w tym modelu wszystkie krawędzie zaokrąglono, przez co samochód wygląda na nowocześniejszy. Z tyłu pozostano przy wyróżniających się, pionowych światłach. Wnętrze odznaczało się dużą przestronnością, bagażnik zaś, po złożeniu tylnych siedzeń, posiadał 1610 litrów pojemności.

Volvo XC70 I - silnik

W modelu XC70 pierwszej generacji występuje szeroka paleta silników (wszystkie są pięciocylindrowe). Wśród motorów benzynowych, najmniejszy miał 2 litry pojemności i osiągał moc rzędu 126-226 KM (moc zależała od występowaniu turbosprężarki). Kolejny silnik, o pojemności 2,3 litra, posiadał moc 240 KM albo 250 KM, motor z pojemnością 2,4 litra osiągał moc 144 KM albo 170 KM.

Największa zaś jednostka napędowa, o pojemności 2,5 litra, osiągała moc rzędu 144-265 KM. Turbodoładowanie dostępne było tylko w jednym silniku XC70 I, w turbodieslu wziętym od Volkswagena, o pojemności 2,5 litra, osiągającym moc 140 KM. Napęd w XC70 pierwszej generacji poruszał przednią oś albo obie, przy pomocy pięciobiegowej skrzyni ręcznej, a także czterostopniowego lub pięciostopniowego automatu.

Volvo XC70 I – wymiary, masa

Długość XC70 I : 473 cm, szerokość: 176,1 cm, rozstaw osi 266,4 cm, wysokość: 148 cm. Dosyć szeroki rozstaw osi zapewnia nam w kabinie dużo wolnej przestrzeni.

Masa własna XC70 I wynosi 1735 kg, a masa całkowita XC70 I wynosi 2140 kg.

Volvo XC70 I – dwadzieścia lat po debiucie

Chociaż od debiutu Volvo XC70 I minęło dwadzieścia lat, poważne usterki nawet po tylu latach nie dotyczą tego modelu. Silnik i jego podzespoły oraz skrzynia biegów bezawaryjnie przemierzają kolejne setki kilometrów, a elektryka, słaby punkt Volvo, nie sprawia większych kłopotów (najczęściej dotykają one ogrzewania tylnej szyby, czujnika otwierania drzwi, modułu i czujników ABS, a także centralnego zamka).

Szczególną uwagę przy diagnozowaniu XC70 I zwróćmy na modele wyposażone w napęd na obie osie. Dosyć awaryjnym elementem jest przekładnia kątowa, przekazująca moment obrotowy na wał i tylny most (do jej uszkodzenia może przyczynić się nawet użycie nieadekwatnego ogumienia). Zamienniki są bardzo trudno dostępne, cena zaś nowego podzespołu może okazać się wyższa niż wartość samochodu. Gdy nie będziemy w stanie naprawić przekładni kątowej, możemy po prostu odpiąć wał i korzystać z auta z napędem jedynie na przednią oś.

Mocne i porządnie wykonane zawieszenie „szweda” pozwala bez obaw jeździć po polskich drogach, na których często mamy do czynienia z nierównościami i dziurami (po tysiącach przejechanych kilometrów, może zdarzyć się wybicie tulei wahaczy albo drążków kierowniczych).

4.50
Ocena na postawie 34 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaVolvo
ModelVolvo XC70
Produkcja od1998
Produkcja do2000

Wybrane wersje Volvo XC70 1 generacji

Inne generacje Volvo XC70

Inne modele Volvo

Volvo XC70 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie