Opel Frontera A

Generacja
Opel Frontera A Zobacz 5 zdjęć

Opel Frontera A to terenowo-szosowe auto uniwersalne stworzone we współpracy Opla z Isuzu. Struktura nadwozia oraz podwozia Frontery A oparta jest na autach japońskiego Isuzu (jest to Amigo i Rodeo), jednostka napędowa i kabina pochodzi od Opla (Niemcy), produkcja zaś ma miejsce na Wyspach Brytyjskich. Połączonymi siłami stworzono auto, gotowe sprostać niejednej przygodzie, które podbiło serca europejskich kierowców.

Opel Frontera A – opis

Gdy Frontera A (w Wielkiej Brytanii znana pod nazwą Vauxhall) debiutowała w 1991 roku nie porwała swoim wyglądem mieszkańców Europy. Jednak proste i masywne kształty Opla Frontery A przetrwały próbę czasu i trafiły w gusta kierowców, nawet po wielu latach, gdy zaczęła wkraczać moda na auta typu SUV (a przecież Opel Frontera jest ojcem wszystkich europejskich SUV-ów).

Najkorzystniej przedstawia się wersja trzydrzwiowa z hardtopem albo miękką plandeką. Frontera A 5d z kolei, to nieco podniesione, porządnie prezentujące się kombi. Fakt, że za opcję z kołem zapasowym umieszczonym na tylnej klapie trzeba było sporo dopłacić, irytował wielu kierowców. Oburzenie jest zrozumiałe, bo przecież koło umieszczone w środku zajmuje sporą przestrzeń bagażnika , a co więcej terenówka z kołem na tyle to świetne rozwiązanie, dlaczego więc trzeba za nie słono dopłacać?

Gdy zajrzymy do środka Frontery A, ujrzymy staroświecką deskę rozdzielczą, która posiada jednak duży atut – jest bardzo praktyczna i ergonomiczna, a wygodne i obszerne fotele zwiększają komfort podróżowania. Tylna kanapa w trzydrzwiowej wersji Frotery A nie dysponuje dużą przestrzenią, ale jest to wynagrodzone możliwością zdjęcia dachu, co pozwoli pasażerom z tyłu poczuć się jak w kabrio.

Wspomniana już wersja 5d gwarantuje z kolei bardzo dużą ilość miejsca, tak dla podróżujących w drugim rzędzie, jak i w bagażniku. W tym przypadku pojemność bagażnika wzrasta z 300 litrów do 420-540 litrów (w zależności od umiejscowienia koła zapasowego). Jest to duża różnica i dobra wiadomość dla kierowców szukających rodzinnego samochodu. Co więcej, Frontera A jest w stanie pociągnąć przyczepę ważąca dwie tony (W Niemczech nierzadko samochód ten był wykorzystywany do pracy w gospodarstwie).

Opel Frontera A – silnik

Na początku, Opel Frontera A był wyposażony w następujące benzynowe silniki: 2.0 z mocą 115 KM (odmiana trzydrzwiowa), 2,4 z mocą 125 KM (wersja 5d) oraz w diesla 2.3 TD z mocą 100 KM (wersja 5d). W 1995 roku zastąpiono silnik o pojemności 2,4 litra szesnastozaworowym motorem 2.2, natomiast diesla 2.3 TD jednostką napędową od Isuzu o pojemności 2,8 litra, z mocą 113 KM. Rok później, ostatni z wyżej wymienionych silników, został zastąpiony motorem diesla 2.5 TD VM o mocy 115 KM.

Najpopularniejszymi silnikami Opla Frontery A, jest motor o pojemności 2 litrów (w miarę dobre przyspieszenie – do „setki” rozpędzimy się w 14,5 sekundy oraz duże spalanie – 11 litrów benzyny na 100 kilometrów) i jednostka 2.4 (aby osiągnąć prędkość 100 km/h potrzebuje aż 17 sekund. Spala zaś 13 litrów paliwa na 100 kilometrów).

Jednak najrozsądniej będzie wybrać turbo diesla o pojemności 2,8 litra (do „setki” przyspiesza również w 17 sekund, ale za to spala tylko 8,5 litra paliwa na 100 kilometrów). Niestety, jednostki napędowe Opla Frontera A nie gwarantują odpowiedniej kultury pracy silnika, co czasami może być dokuczliwe.

Opel Frontera A – możliwości terenowe

Frontera A skonstruowana jest na ramie, zawieszenie zaś posiada osobną konstrukcję z przodu, a z tyłu sztywny most. W trakcie szybkiej jazdy na asfaltowych drogach, samochód ten topornie pokonuje zakręty. Frontera A to wszakże samochód terenowy, rodzinny, więc wysokie prędkości i dobra trakcja zostały zastąpione sporym komfortem podróżowania (od 1996 roku w tylnym zawieszeniu nie montowano już resorów, a sprężyny). Frontera A nie jest przystosowany do pokonywania nieznanych bezdroży.

Jednak warto tutaj zauważyć, że napęd na cztery koła z tradycyjnym rozdziałem (przód dołącza się do stałego tyłu), wyekwipowany niekiedy w tylny dyferencjał, zapewni nam łatwe pokonywanie średniej trudności przeszkód. Komu marzy się przerobić Frontera A na prawdziwego off-roadera, może tego spokojnie dokonać ze względu na szeroka ofertę tunningową.

3.57
Ocena na postawie 55 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaOpel
ModelOpel Frontera
Produkcja od1992
Produkcja do1998

Wybrane wersje Opel Frontera A

Inne generacje Opel Frontera

Inne modele Opel

Oceny użytkowników (8)

Opel Frontera A: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie