Toyota Verso
Verso to model samochodu typu minivan produkowanego od 2009 roku przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation. Auto zastąpiło jednocześnie Corollę Verso i Avensis Verso.
W 2009 roku firma Toyota pokazała na salonie samochodowym w Genewie minivana o nazwie Verso. Zastąpił on dwa inne auta, które plasowały się obok siebie. Dzięki takiemu posunięciu Japończycy znacznie oszczędzają na kosztach produkcji.
Stylistyka Verso (w Chinach nazywane E’Z) nawiązuje przede wszystkim do Toyoty Avensis trzeciej generacji, jednak można odnaleźć też elementy podobne do tych zastosowanych w Corolli i Auris. Producent ponownie postawił na jednobryłowe, dość masywne nadwozie. Tak jak to miało miejsce w przypadku Corolli Verso obu generacji, tak i w Verso Toyota zdecydowała się zastosować nie przesuwne, ale uchylane tradycyjnie drzwi.
Wnętrze samochodu mieści od pięciu do siedmiu osób. Dwa tylne siedzenia wstawione są oczywiście kosztem pojemności bagażnika, jednak można je złożyć w zasadzie jednym ruchem ręki. Gdy wszystkie fotele są rozłożone, bagażnik liczy tylko 63 l pojemności, a w wersji pięcioosobowej ma około 430 l. Jednak po złożeniu również środkowej kanapy przestrzeń bagażowa rośnie do ponad 1500 l.
Zarówno dla pasażerów na fotelach z przodu, jak i na środkowej kanapie miejsca jest wystarczająco dużo. Nad głowami przestrzeń zapewnia wysoko poprowadzony dach, a na nogi miejsce wygospodarowano, wyżej umieszczając siedziska foteli. Deska rozdzielcza wygląda atrakcyjnie, jednak nabywcy Verso skarżą się, że zarówno ona, jak i siedzenia nie są wykonane z dobrych materiałów. Nie najlepiej spasowane są też niektóre elementy wnętrza.
Verso w Polsce jest sprzedawana z pięcioma pakietami wyposażenia, ale już w podstawowym Sol producent oferuje sporo elementów z zakresu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Należą do nich dwie czołowe i dwie boczne poduszki dla kierowcy i pasażera, kolanowa poduszka gazowa dla kierowcy, ABS z EBD, ASR, ESP, klimatyzacja, elektrycznie sterowane przednie szyby czy radio.
Bezpieczna konstrukcja samochodu zagwarantowała mu maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w czołowym teście zderzeniowym wykonanym przez Euro NCAP.
Oparta na nowej Toyocie Avensis Verso ma przedni napęd i montowana jest w niej bezstopniowa zautomatyzowana skrzynia biegów. Do napędzania Toyoty Verso wykorzystywane są cztery silniki. Dwa z nich to urządzenia spalające benzynę, a dwa pozostałe to motory wysokoprężne.
Podstawowym silnikiem jest 1,6-litrowa jednostka Valvematic o zapłonie iskrowym, która osiąga moc 132 KM. O 15 KM mocy więcej ma większy, 1,8-litrowy silnik, który również należy do serii Valvematic.
Mniejszy z turbodiesli ma objętość skokową 2,0 l i rozwija moc wynoszącą 126 KM. Drugi z silników wysokoprężnych prezentuje się już bardzo okazale. Jest to 2,2-litrowa jednostka silnikowa D-CAT, która charakteryzuje się mocą 150 KM. Ten sam agregat jest dostępny w topowej wersji samochodu z mocą 177 KM.
Aby obniżyć koszty wytwarzania pojazdu, Toyota zdecydowała się rozpocząć produkcję europejskiej odmiany Verso w Turcji w tej samej fabryce, w której wcześniej wytwarzana była Corolla Verso. Mimo to Verso wcale nie należy do samochodów tanich. Za podstawową wersję Sol z 1,6-litrowym silnikiem trzeba zapłacić 73 990 zł (stan na 27.03.2012 r.).
Przez użytkowników Verso jest chwalona przede wszystkim za ilość miejsca w kabinie pasażerskiej, skrzynię biegów oraz komfort podróży. Krytykowane są materiały użyte do obicia wnętrza oraz stosunek jakości samochodu do jego ceny. Niektórzy nabywcy tego auta narzekają także na pojawiające się na karoserii wykwity rdzy.