Toyota FJ Cruiser
FJ Cruiser to model niewielkiego SUV-a produkowanego przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation. Samochód nie jest następcą żadnego innego modelu Toyoty.
Po raz pierwszy koncept zapowiadający FJ Cruiser został pokazany już w 2003 roku. Dwa lata później, w styczniu, na North American International Auto Show (NAIAS) Japończycy przedstawili finalną, produkcyjną wersję. Auto weszło do produkcji w następnym roku. Jest wytwarzane w Japonii i w Chinach.
Styl tego niezbyt urodziwego wozu nawiązuje do produkowanego w latach 1960-1984 (oraz 1959-2001 w Brazylii) modelu J40, który był protoplastą Toyoty Land Cruiser. FJ Cruiser dostępny jest tylko jako 5-drzwiowe kombi o dość kontrowersyjnej urodzie. Co ciekawe, tylne drzwi otwierają się nietypowo, bo w przeciwną stronę (pod wiatr) niż zwykle. Do tego samochód nie ma środkowego słupka.
Ma za to bardzo szerokie tylne słupki i zasłoniętą częściowo tylną szybę przez koło zapasowe zamontowane na drzwiach bagażnika. Przez to mocno ograniczona jest widoczność do tyłu. Również pod względem widoczności do przodu FJ Cruiser nie jest liderem w tej dziedzinie.
We wnętrzu znajdują się cztery oddzielne fotele. O ile na przednich siedzeniach miejsca jest pod dostatkiem nawet dla wysokich osób, o tyle z tyłu problem mogą mieć nawet osobnicy średniego wzrostu. Uwidoczni się to zwłaszcza wtedy, gdy kierowca przesunie swój fotel w tylne skrajne położenie, zabierając w ten sposób cenną przestrzeń na nogi pasażera tylnego fotela.
Deska rozdzielcza, podobnie jak nadwozie, jest kanciasta. Przyrządy są jednak rozmieszczone tam, gdzie mogą spodziewać się ich kierowcy. Większość elementów wnętrza pokryta jest gumowatym tworzywem sztucznym, odpornym na uszkodzenia i łatwym do wyczyszczenia.
Auto jest dość bogato wyposażone. Co nietypowe, jako elementy opcjonalne dostępne za dopłatą oferowane są trzy urządzenia zamontowane w prototypie tego samochodu: kompas, termometr oraz inklinometr. W wyposażeniu fabrycznym są ABS z EBD, BA, ASR symulujący blokadę mechanizmów różnicowych, ESP i poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.
Nadwozie FJ Cruisera jest zamontowane na nieco przebudowanej ramie Toyoty Land Cruiser Prado serii J120. Z przodu i z tyłu producent zastosował niezależne zawieszenie kół z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi. Auto odznacza się dobrymi własnościami terenowymi, jednak gorszymi niż na przykład Land Cruiser.
Z przodu i z tyłu zainstalowano hamulce tarczowe wentylowane. Przednie tarcze zatrzymywane są 4-tłoczkowymi zaciskami, a tylne zaciskami 2-tłoczkowymi.
Toyota FJ Cruiser jest dostępna zarówno z napędem na tylne, jak i wszystkie koła. Do wyboru są dwie skrzynie biegów: 5-biegowa automatyczna oraz 6-biegowa manualna. Ta druga występuje tylko w wersji z napędem na wszystkie koła. Obie skrzynie chwalone są przez posiadaczy tej Toyoty jako bardzo udane urządzenia.
Źródłem energii jest 6-cylindrowy widlasty silnik benzynowy o objętości skokowej 4,0 l. To jednostka napędowa z rodziny 1GR-FE, używana w wielu innych terenowych modelach japońskiego producenta. Serce auta ma moc 243 KM, która jest dostępna przy 5200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 377 Nm przy 3700 obr./min.
Dzięki temu motorowi FJ Cruiser legitymuje się dobrymi osiągami. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 7,9 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 170 km/h. Zapewne prędkość mogłaby być większa, gdyby były inne przełożenia skrzyń biegów, a nadwozie nie byłoby tak kanciaste.
W Polsce Toyota FJ Cruiser nie jest dostępna u dealera Toyoty.