Saab 9-7X

Model
Saab 9-7X Zobacz 4 zdjęcia

Saab o oznaczeniu 9-7X to propozycja szwedzkiej marki w segmencie SUV. Model ten zaprezentowano w 2004 roku na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Produkcja rozpoczęła się rok później i trwała do końca 2008 roku.

Saaba dziewięć siedem iks, bo tak czyta się tę nazwę, nie należy mylić z Saabem 97 (dziewięćdziesiąt siedem). Nazwą Saab 97 oznaczano bowiem modele Sonett II i III, produkowane w latach 1966-1974, które z opisywanym SUV-em mają niewiele wspólnego.

Model 9-7X oferowany był na rynku północnoamerykańskim (USA i Kanada), co łatwo wydedukować, patrząc na jego amerykańską sylwetkę i paletę silnikową. Ten model był pierwszym SUV-em w historii szwedzkiej marki. Opierał się na płycie podłogowej, na której skonstruowano m.in. Chevroleta TrailBlazera, co widać także w stylizacji karoserii. Doczekał się przez to nawet przydomka "Trollblazer". W zamyśle General Motors miał on być nieformalnym następcą produkowanego do 2004 roku Oldsmobile Bravady.

9-7X sprawia wrażenie potężnego, ale wygląda nieco subtelniej niż bliźniak spod znaku Chevy. Niemniej jednak to wciąż kawał blachy, który w Europie mógłby straszyć na drogach, a w USA po prostu pasował do krajobrazu drogowego jak ulał. W sylwetce szwedzko-amerykańskiego SUV-a na uwagę zasługuje jedynie przód, gdzie znalazły się dosyć ładne lampy oraz charakterystyczny dla Saaba grill.

Niestety, również we wnętrzu próżno szukać ekstrawagancji. Deska rozdzielcza jest mniej „samolotowa” niż w modelach 9-3 i 9-5. Jakby na potwierdzenie tych słów brak tu też słynnej opcji Night Panel. W 9-7X nie ma możliwości wyłączenia zbędnych kontrolek i wskaźników podczas jazdy. Szkoda, bo to świetne rozwiązanie oszczędzające oczy kierowcy podczas podróży nocą.

Ten system można uznać nawet za element bezpieczeństwa, ponieważ dzięki niemu można bardziej skupić się na drodze. W stylu Saaba za to stacyjka znajduje się w tunelu środkowym, a nie klasycznie w kolumnie kierownicy. Na same materiały użyte we wnętrzu nie można narzekać. Są naprawdę niezłej jakości. Przestrzeń wewnątrz niemałego SUV-a również jest zadowalająca. Bez problemów można wybrać się na wycieczkę z kompletem pasażerów.

Przyglądając się palecie silnikowej "Trollblazera”, należy pamiętać o specyfice rynku amerykańskiego. Nie ma w niej miejsca na silniki Diesla. Brakuje też skromnych jednostek benzynowych. Najniżej w ofercie plasuje się bowiem niemały silnik L6 (sześciocylindrowa rzędówka) o pojemności 4,2 l. Wyciągnięto z niego 290 KM. To sporo, ale biorąc pod uwagę gabaryty samochodu, znacznie ciekawsza wydaje się 305-konna jednostka w układzie V8 (5,3 l).

Pozornie różnica 15 KM przy takich wartościach może wydawać się niezauważalna. Jednak charakterystyki obu silników są diametralnie inne. Wyrażają to zresztą nawet suche liczby. Otóż słabszy motor pozwala na przyspieszenie do setki w granicach 8,9 s, silnik 5,3 V8 umożliwi to w czasie 7,8 s, a to już bardzo przyzwoity wynik. Dla tych, którym i taka konfiguracja nie wystarczy, Saab przygotował w 2088 roku wersję Aero, rozwijającą ogromną mocą 396 KM, osiąganą z silnika 6,0 V8.

Ten sam silnik znajdował się pod maską topowego Chevroleta TrailBlazera SS. 9-7X Aero oprócz nowego silnika doczekał się również innych modyfikacji. Otrzymał 20-calowe aluminiowe felgi, a we wnętrzu specjalną skórzaną tapicerkę z emblematami Aero. Szwedzi twierdzą, że ta wersja od 0 do 100 km/h przyspiesza w czasie poniżej 6 s. To więcej niż świetny wynik.

Kilka słów warto poświęcić standardowemu wyposażeniu 9-7X. Było ono bardzo bogate, co również wynika z tego, na jakim rynku samochód oferowano. W USA zwykle nie kupuje się aut w podstawowych wersjach wyposażenia, więc po co w ogóle takie wersje oferować? Standardowo w szwedzkim samochodzie znajdowały się 18-calowe aluminiowe obręcze kół, kurtyny powietrzne, niezły system nagłośnienia Bose (6 głośników). Można też spotkać egzemplarze z nawigacją satelitarną, szklanym szyberdachem i systemem DVD dostępnym dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Wszystkie wersje 9-7X oferowano wyłącznie z napędem na cztery koła.

Mimo że Saab 9-7X produkowany był na rynek północnoamerykański, dało się go kupić także gdzie indziej. Dostępny był w Grecji, Bułgarii, Chile, Holandii, Kuwejcie, Włoszech, Syrii, Estonii, Jordanii, Omanie, Katarze, Arabii Saudyjskiej, Libanie, na Węgrzech, Litwie czy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

4.39
Ocena na postawie 9 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSaab
TypSamochód osobowy
SegmentI

Generacje Saab 9-7X

Inne modele Saab

I - Inne modele

Saab 9-7X: newsy, testy i recenzje

Ostatni saab 9-3 został wystawiony na sprzedaż. To niezła okazja

... Choć Saaba nie ma już z nami od kilku dobrych lat, legenda marki wciąż żyje w sercach wielbicieli motoryzacji. Wielu z nich dałoby się pokroić za fabrycznie nowe auto z fabryki w Trollhättan. Teraz mają niepowtarzalną okazję, by spełnić swoje ...

miesiąc temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Saab 9-5 - to już jest koniec...

... Saaba 9-5 powinni znać wszyscy. Nie dlatego, że jest jakiś wyjątkowy, tylko dlatego, że opatrzył nam się przez dokładnie 13 lat. Kilka dni temu w Szwecji zjechał ostatni egzemplarz tej generacji. ... Saaba 9-5 powinni znać wszyscy. Nie dlatego, ...

dawno temu

Galeria: Saab 9-5 2010

... Szwedzki producent postanowił opublikować wysokiej rozdzielczości galerię nowego Saaba 9-5. Niestety, nadal wstrzymuje się od ujawnienia jakichkolwiek szczegółów. ... Szwedzki producent postanowił opublikować wysokiej rozdzielczości galerię ...

dawno temu

Saab 9-3X Crossover

... Prezentujemy pierwsze oficjalne zdjęcia nowego Saaba 9-3X. Ma on być konkurentem dla takich aut jak np. Audi A6 Allroad czy Volvo XC70. Crossover zadebiutuje na Geneva Motor Show w marcu. Jak się można łatwo domyślić bazuje on na modelu 9-3 w ...

dawno temu

Nowy Saab 9-5 SportKombi zadebiutuje w Genewie

... Saab ujawnił pierwsze zdjęcie nowego Saaba 9-5 w odmianie kombi. Wersja SportKombi zadebiutuje na marcowym salonie samochodowym w Genewie. Tymczasem Saab udostępnił już kilka informacji o tym samochodzie. ... Saab ujawnił pierwsze zdjęcie nowego ...

dawno temu

Saab 9-5, żegnamy...

... Saab 9-5 był następcą wysłużonego modelu 9000 - teraz po 12 latach odchodzi, robiąc miejsce swojemu następcy, którego premiera odbędzie się już niebawem. ... Saab 9-5 był następcą wysłużonego modelu 9000 - teraz po 12 latach odchodzi, robiąc ...

dawno temu

SAAB 9-5 sedan: wideo promocyjne

... Samochód SAAB 9-5 w wersji sedan nie jest nam obcy. Mogliśmy już przeczytać pokaźnych rozmiarów notkę na jego temat, a także obejrzeliśmy wideo z premiery modelu, która odbyła się w trakcie targów ... samochodowych we Frankfurcie. Do tej pory ...

dawno temu

Saab 9-5 kolejnej generacji - co to będzie?!

... Przyznaję, że kolejna generacja Saaba 9-5 to jedna z bardziej oczekiwanych przeze mnie premier nadchodzących miesięcy. Dlaczego? ... Przyznaję, że kolejna generacja Saaba 9-5 to jedna z bardziej oczekiwanych przeze mnie premier nadchodzących ...

dawno temu

2010 Saab 9-5?

... Tak tak, oczy Was nie mylą. To nie jest żaden Saab tylko zakamuflowany Opel Insignia. Otóż na temat nowego Saaba 9-5 nic nie wiadomo, wprawdzie miały być prowadzone nad nim jakieś prace, jednak w tym momencie pierwszych oficjalnych zdjęć możemy ...

dawno temu

SAAB 9-5 SportCombi bez kamuflażu!

... W Szwecji, okolicach siedziby firmy SAAB w Trollhättan sfotografowano najnowszy model 9-5 SportCombi, którego premiera ma mieć miejsce podczas salonów motoryzacyjnych w Genewie. ... W Szwecji, okolicach siedziby firmy SAAB w Trollhättan ...

dawno temu

Chińczycy zainteresowani kupnem licencji Saaba 9-5

... Wygląda na to, że schodząca ze sceny generacja Saaba 9-5 może doczekać się reedycji. Okazuje się, że Chińczycy, a konkretniej właściciele Bejing Automotive Industry Corporation są zainteresowani kupnem licencji i dalszą produkcją "starego" 9-5. ...

dawno temu

Frankfurt 2009: Saab 9-5 - premiera

... Saab przedstawił we Frankfurcie nową generację modelu 9-5. Jest to dla Saaba bardzo ważna premiera, gdyż szwedzki producent musi odbić się od sprzedażowego dna. Po premierze wygląda na to, że się jednak odbije... ... Saab przedstawił we ...

dawno temu

Saab 9-3 Aero – rusza sprzedaż wskrzeszonego modelu

... Firma National Electric Vehicle Sweden ogłosiła, że rozpoczęła produkcję Saaba 9-3 Aero i jeszcze w tym miesiącu zacznie przyjmować zamówienia na ten samochód. ... National Electric Vehicle Sweden (NEVS) to przedsiębiorstwo z chińskim kapitałem, ...

dawno temu

Saab 9-5 oficjalnie, w szczegółach...

... Debiutujący podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie, odbywającego się w przyszłym miesiącu, Saab 9-5 zapowiada początek nowej ery dla szwedzkiej marki. Odznaczając ... się wyróżniającym wyglądem i zaawansowanymi ...

dawno temu

Saab 9-3 Cabrio II [awarie i problemy]

... Saab 9-3 II generacji gościł już w naszym cyklu, tym razem postanowiłem jednak przyjrzeć się bliżej tylko kabrioletowi. Z jakimi specyficznymi usterkami boryka się Saab 9-3 Carbio II? Czy warto kupić model tej marki? ... Saab 9-3 II generacji ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie