Lancia Lybra

Model
Lancia Lybra Zobacz 3 zdjęcia

Lybra to model samochodu klasy średniej (segment D) produkowany w latach 1999-2005 przez włoską firmę Lancia, należącą do koncernu Fiat. Lybra zastąpiła Lancię Dedrę, a jej następczynią jest Flavia oparta na Chryslerze 200, produkowanym od 2010 roku. Początkowo Lybrę produkowano pod Turynem, ale w 2002 roku jej wytwarzanie przeniesiono do samego miasta.

Lybra konstrukcyjnie była oparta na mocno zmodyfikowanej płycie podłogowej Alfy Romeo 159. Jednak tak jak ona Lybra miała silnik umieszczony poprzecznie z przodu i napęd na przednie koła.

Lybra miała być samochodem przełomowym dla Lancii, takim samym jak model 156 dla Alfy Romeo. W związku z tym producent odszedł od nazewnictwa związanego z literami greckimi i znacząco zmienił design auta.

W przeciwieństwie do większości modeli tej marki Lybra miała dość obłe kształty nadwozia. Z przodu wyróżniały się pojedyncze okrągłe światła w chromowanej obwódce i chromowana sporych rozmiarów osłona chłodnicy. Z kolei tylne lampy zespolone wtopiono w nadwozie tak, że tworzyły z nim jedną powierzchnię. Co ciekawe, projekt nadwozia Lybry pod nazwą Nuova Dedra został otwarty już w 1992 roku. Następnie przez niemal rok na przełomie lat 1996-1997 prace nie były w ogóle prowadzone.

Lancia Lybra ma eleganckie i komfortowe wnętrze. Wyróżnia się stylem na tle pozostałych włoskich samochodów. W wielu egzemplarzach klienci życzyli sobie montażu jasnej tapicerki, co dodatkowo potęgowało wrażenie luksusu. Nie brakowało też drewnianych wstawek na drzwiach czy konsoli środkowej.

Rozmiary foteli zostały przystosowane do europejskich klientów, jednak nie zapewniały zbyt dobrego podparcia bocznego. Z drugiej strony Lybra nie miała być samochodem sportowym, a jej siedzenia gwarantowały wysoką wygodę podróży. Ilość miejsca, jak na samochód klasy średniej, była raczej przeciętna, ale tylko najwyższe osoby mogły narzekać na brak przestrzeni nad głowami i dotyczy to tylko tylnej części wozu.

Gdy Lybra znajdowała się w produkcji, była jednym z najlepiej wyposażonych samochodów w swojej klasie. Podstawowe wyposażenie obejmowało cztery poduszki powietrzne, w skład których wchodziły przednie i boczne poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, wspomaganie kierownicy, system ABS, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka oraz system składający się z odtwarzacza radiowego i CD wraz ze zmieniarką płyt kompaktowych.

Za dodatkową opłatą można było nabyć ogrzewanie postojowe, ASR, ESP, kurtyny powietrzne, tempomat, czujnik deszczu czy nawigację satelitarną.

W Lybrze instalowano pięć różnych silników. Trzy z nich to jednostki benzynowe. Najmniejszym motorem była 1,6-litrowa, 16-zaworowa jednostka napędowa o mocy 103 KM i momencie obrotowym 145 Nm. Pozwalała ona autu osiągnąć prędkość maksymalną 185 km/h. Niestety, ten motor miał kilka wad. Często dochodziło w nim do zerwania paska rozrządu, a także do uszkodzenia pierścieni tłokowych i wałków rozrządu.

Niewiele lepszy był 1,8-litrowy silnik. Ten 130-konny agregat często miewał awarie wariatora odpowiedzialnego za pracę układu zmiennych faz rozrządu. Jednostka zapewniała za to osiągnięcie prędkości przekraczającej 200 km/h.

Najlepszym wyborem spośród silników benzynowych był 2-litrowy motor, który rozwijał 150 KM mocy maksymalnej i 181 Nm momentu obrotowego. Pozwalał rozpędzić Lancię do 210 km/h. Jedyną wadą tego silnika było spore zużycie paliwa.

Z kolei obie jednostki dieslowskie spisywały się całkiem dobrze. Najczęstszą (co nie znaczy, że częstą) awarią auta wyposażonego w mniejszy silnik było uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego, a samochody z większym dieslem miewały problemy z turbosprężarką o zmiennym ustawieniu kierownicy.

Mniejszy silnik miał objętość skokową 1,9 l, a większy 2,4 l. Oba motory były wyposażone w 2-zaworowy układ rozrządu (2 zawory na cylinder), ale różniły się liczbą cylindrów. Pierwszy miał 4, a drugi 5. Obydwa silniki miały bezpośredni wtrysk paliwa common rail. Podczas produkcji przechodziły różnego rodzaju poprawki zwiększające ich moc.

I tak mniejszy motor początkowo miał 105 KM, a pod koniec produkcji 115 KM, większy początkowo 136 KM, a potem nawet 150 KM.

W 2001 roku Lybra przeszła niewielki, prawie niezauważalny facelifting, a w 2005 roku ze względu na małe zainteresowanie tym autem Lancia zakończyła jego produkcję.

3.96
Ocena na postawie 43 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaLancia
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Lancia Lybra

Inne modele Lancia

D - Inne modele

Oceny użytkowników (18)

Lancia Lybra: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Lancia (Zoyte) Lybra powraca

... Zoyte Auto - marka, która produkuje samochody na rynek Chiński, wykupiła od Fiata prawa do produkcji i sprzedaży na tamtejszym rynku Lancii Lybra. Jak widzimy na zdjęciu powyżej Chińczycy nie zmienili w aucie chyba nic, przypomnijmy, że Lybra ...

dawno temu

Lancia Lybra [awarie i problemy]

... Włoska Lancia jeszcze kilka lat temu kojarzyła się nie tylko z rajdami, ale przede wszystkim z takimi modelami jak Stratos, Delta HF Integrale czy 037. Niestety obecny wizerunek marki ma się nijak ... do jej sportowych modeli z przeszłości. ...

dawno temu

Lancia z silnikiem Ferrari

... na rynek, chcąc w ten sposób wyjść naprzeciw klientom. Ciekawą propozycję przygotowała wtedy m.in. Lancia, która w swojej topowej wówczas limuzynie zamontowała silnik pochodzący wprost z Ferrari. Tak powstała Thema 8.32. ... w motosporcie - w ...

dawno temu

Lancia Thema do serwisu. 31 właścicieli może mieć problem

... W rzadko spotykanej i nieprodukowanej już Lancii Themie może dojść do poważnej awarii tempomatu, a w związku z tym do niekontrolowanej zmiany prędkości. Informujemy o tym, ponieważ usterka ma duży wpływ na bezpieczeństwo. ... Akcja serwisowa ...

dawno temu

Lancia Delta

... Wreszcie jest - oczekiwana od tak dawna - Lancia Delta. Jest to chyba już ostatni członek grupy FIAT, który powraca z wielkim hukiem. Przypomnę jedynie, że auto bazuje na zmodyfikowanej platformie ... Fiata Bravo i trzeba powiedzieć, że Lancia ...

dawno temu

Lancia Delta - limuzyna ze sportowym rodowodem

... W tym miesiącu rozpocznie się sprzedaż modelu Lancia Delta nowej generacji. Nowy samochód będzie kosztować w przedziale 21000 a 31000 euro. Samochód ujrzał światło dzienne podczas marcowej wystawy motoryzacyjnej w Genewie. ... . Teoretycznie ...

dawno temu

W wieku 89 lat zmarł Gianni Lancia

... W wieku 89 lat zmarł Gianni Lancia, jedyny syn założyciela marki Lancia, Vincenzo Lanciego. ... Urodzony 16 listopada 1924 w Fobello Gianni bardzo szybko musiał stanąć na czele firmy stworzonej przez ojca, który zmarł w 1937 roku. W prowadzeniu ...

dawno temu

Mała Lancia Delta - Deltina

... Lancia planuje wypuszczenie na rynek kolejnego modelu. Miałby to być pojazd wyglądający i bazujący na Lancii Delta ale o mniejszych gabarytach (coś na wzór modelu Ypsilon). Informacja wydaje ... się być prawdziwą, wszakże nie od dziś wiadomo, że ...

dawno temu

Lancia Imperiale - lek na problemy z wizerunkiem?

... Od wielu lat Lancia nie może odzyskać swojego dawnego charakteru. Ostatnio jej wizerunek chciał uratować Fiat, naklejając znaczki marki na konstrukcje Chryslera. Jednak to posunięcie chyba jeszcze bardziej pogorszyło sytuację. Czy to już czas na ...

dawno temu

Lancia zostaje z samym Ypsilonem

... Wiadomo, jakie będą dalsze losy Lancii. Niestety, przyszłość legendarnej włoskiej marki nie maluje się w różowych barwach. ... Po wczorajszym ogłoszeniu 5-letnich planów wszystkich marek należących do Fiata wiele osób zauważyło, że nie ma w nich ...

dawno temu

Lancia Stratos najprawdopodobniej powróci

... ostro za przywrócenie dawnej świetności marce Lancia. Jak jednak mówi Olivier François - CEO Lancii - nowy Stratos miałby raczej być modelem sportowym, nie rajdowym. ... ostro za przywrócenie dawnej świetności marce Lancia. Jak jednak mówi ...

dawno temu

Lancia Stratos GT2 - prace rozpoczęte

... Przodek nowej Lancii Stratos... stara Lancia Stratos, była rasową rajdówką, która w latach 70. wygrywała większość rajdów. Po 40 latach Pininfarina stworzyła nowego Stratosa na podzespołach Scuderii ... , która nigdy nie miała nic wspólnego z ...

dawno temu

Lancia Delta - debiut w Genewie

... W sieci upolowałem 3 fotki prezentujące nadchodzącą Lancię Delta - piękne auto, bazujące w pewnym stopniu na Fiacie Bravo, jednocześnie będące pierwszym autem wypuszczonym przez Lancię w XXI wieku, oraz modelem rozpoczynającym nową epokę w ...

dawno temu

Odświeżona Lancia Voyager jedzie do Genewy

... Efektem mieszania gam modelowych pomiędzy markami koncernu Fiata, czyli także Chryslera jest m.in. Lancia Voyager. Na targach w Genewie Włosi zaprezentują auto po delikatnym faceliftingu. Lancia Voyager to europejska wersja Chryslera ...

dawno temu

Nowe Lancie w Genewie - Flavia na pierwszy ogień

... Współpraca Lancii i Chryslera wchodzi na kolejny poziom. Efekty poznamy już w marcu na salonie w Genewie. Potwierdzają się nasze wcześniejsze doniesienia. ... Współpraca Lancii i Chryslera wchodzi na kolejny poziom. Efekty poznamy już w marcu na ...

dawno temu

Lancia Thema ujawnia swoje wnętrze

... Wszyscy bardzo dobrze wiemy, że nowa Lancia Thema to nic innego jak Chrysler 300 z logo włoskiej marki. Z zewnątrz praktycznie nic się nie zmieniło, a więc może wewnątrz Lancia postanowiła dać ... o sobie znać? Niestety nie, jednak trzeba ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie