#Lancia Lybra

Lancia Lybra

Lybra to model samochodu klasy średniej (segment D) produkowany w latach 1999-2005 przez włoską firmę Lancia, należącą do koncernu Fiat. Lybra zastąpiła Lancię Dedrę, a jej następczynią jest Flavia oparta na Chryslerze 200, produkowanym od 2010 roku. Początkowo Lybrę produkowano pod Turynem, ale w 2002 roku jej wytwarzanie przeniesiono do samego miasta.

  • Lancia Lybra to model samochodu klasy średniej produkowany w latach 1999-2005
  • Lancia Lybra konstrukcyjnie była oparta na mocno zmodyfikowanej płycie podłogowej Alfy Romeo 159
  • Lancia Lybra na życzenie klientów mogła być wyposażona w jasną tapicerkę
[1/3] Lancia Lybra to model samochodu klasy średniej produkowany w latach 1999-2005

Lybra konstrukcyjnie była oparta na mocno zmodyfikowanej płycie podłogowej Alfy Romeo 159. Jednak tak jak ona Lybra miała silnik umieszczony poprzecznie z przodu i napęd na przednie koła.

Lybra miała być samochodem przełomowym dla Lancii, takim samym jak model 156 dla Alfy Romeo. W związku z tym producent odszedł od nazewnictwa związanego z literami greckimi i znacząco zmienił design auta.

W przeciwieństwie do większości modeli tej marki Lybra miała dość obłe kształty nadwozia. Z przodu wyróżniały się pojedyncze okrągłe światła w chromowanej obwódce i chromowana sporych rozmiarów osłona chłodnicy. Z kolei tylne lampy zespolone wtopiono w nadwozie tak, że tworzyły z nim jedną powierzchnię. Co ciekawe, projekt nadwozia Lybry pod nazwą Nuova Dedra został otwarty już w 1992 roku. Następnie przez niemal rok na przełomie lat 1996-1997 prace nie były w ogóle prowadzone.

Lancia Lybra ma eleganckie i komfortowe wnętrze. Wyróżnia się stylem na tle pozostałych włoskich samochodów. W wielu egzemplarzach klienci życzyli sobie montażu jasnej tapicerki, co dodatkowo potęgowało wrażenie luksusu. Nie brakowało też drewnianych wstawek na drzwiach czy konsoli środkowej.

Rozmiary foteli zostały przystosowane do europejskich klientów, jednak nie zapewniały zbyt dobrego podparcia bocznego. Z drugiej strony Lybra nie miała być samochodem sportowym, a jej siedzenia gwarantowały wysoką wygodę podróży. Ilość miejsca, jak na samochód klasy średniej, była raczej przeciętna, ale tylko najwyższe osoby mogły narzekać na brak przestrzeni nad głowami i dotyczy to tylko tylnej części wozu.

Gdy Lybra znajdowała się w produkcji, była jednym z najlepiej wyposażonych samochodów w swojej klasie. Podstawowe wyposażenie obejmowało cztery poduszki powietrzne, w skład których wchodziły przednie i boczne poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, wspomaganie kierownicy, system ABS, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka oraz system składający się z odtwarzacza radiowego i CD wraz ze zmieniarką płyt kompaktowych.

Za dodatkową opłatą można było nabyć ogrzewanie postojowe, ASR, ESP, kurtyny powietrzne, tempomat, czujnik deszczu czy nawigację satelitarną.

W Lybrze instalowano pięć różnych silników. Trzy z nich to jednostki benzynowe. Najmniejszym motorem była 1,6-litrowa, 16-zaworowa jednostka napędowa o mocy 103 KM i momencie obrotowym 145 Nm. Pozwalała ona autu osiągnąć prędkość maksymalną 185 km/h. Niestety, ten motor miał kilka wad. Często dochodziło w nim do zerwania paska rozrządu, a także do uszkodzenia pierścieni tłokowych i wałków rozrządu.

Niewiele lepszy był 1,8-litrowy silnik. Ten 130-konny agregat często miewał awarie wariatora odpowiedzialnego za pracę układu zmiennych faz rozrządu. Jednostka zapewniała za to osiągnięcie prędkości przekraczającej 200 km/h.

Najlepszym wyborem spośród silników benzynowych był 2-litrowy motor, który rozwijał 150 KM mocy maksymalnej i 181 Nm momentu obrotowego. Pozwalał rozpędzić Lancię do 210 km/h. Jedyną wadą tego silnika było spore zużycie paliwa.

Z kolei obie jednostki dieslowskie spisywały się całkiem dobrze. Najczęstszą (co nie znaczy, że częstą) awarią auta wyposażonego w mniejszy silnik było uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego, a samochody z większym dieslem miewały problemy z turbosprężarką o zmiennym ustawieniu kierownicy.

Mniejszy silnik miał objętość skokową 1,9 l, a większy 2,4 l. Oba motory były wyposażone w 2-zaworowy układ rozrządu (2 zawory na cylinder), ale różniły się liczbą cylindrów. Pierwszy miał 4, a drugi 5. Obydwa silniki miały bezpośredni wtrysk paliwa common rail. Podczas produkcji przechodziły różnego rodzaju poprawki zwiększające ich moc.

I tak mniejszy motor początkowo miał 105 KM, a pod koniec produkcji 115 KM, większy początkowo 136 KM, a potem nawet 150 KM.

W 2001 roku Lybra przeszła niewielki, prawie niezauważalny facelifting, a w 2005 roku ze względu na małe zainteresowanie tym autem Lancia zakończyła jego produkcję.