Lancia Kappa

Model
Lancia Kappa Zobacz 4 zdjęcia

Kappa to model klasy wyższej średniej (segment E) produkowany w latach 1994-2001 przez włoską firmę Lancia, należącą do włoskiego koncernu Fiat. Kappa zastąpiła model Thema pierwszej generacji, z kolei jej miejsce zajął Thesis w 2002 roku. Czasami Kappę oznaczano po prostu jako k.

Początkowo model Kappa dostępny był jako klasyczny 4-drzwiowy sedan. Linie nadwozia przypominały nieco Themę, ale sprawiały, że Kappa wyglądała bardziej świeżo. Z przodu samochodu znajdowały się wąskie reflektory, podobne do tych zastosowanych w Lancii Delcie drugiej generacji.
W kabinie swobodnie mieściło się pięć osób. Przednie siedzenia były dobrze wyprofilowane i zapewniały dużo większy komfort niż ich odpowiedniki w Themie. Miejsca na nogi i nad głowami było wystarczająco dużo nawet dla wysokich osób. Do tego Lancia Kappa miała spory bagażnik.

Mimo klasycznego nadwozia auto cechowało się nie najlepszą widocznością z wnętrza. Dotyczy to szczególnie tyłu Lancii, gdzie widoczność ograniczały szerokie słupki.

Deska rozdzielcza była znacznie nowocześniejsza niż w Themie. Do jej budowy użyto znacznie lepszych materiałów niż w poprzedniku. Również jakość spasowania części we wnętrzu była dużo lepsza niż w Themie. Mimo wielkiego postępu w stosunku do starszego auta Kappie nigdy nie udało się przebić przez niemiecką konkurencję. Za to ten wóz cieszył się dużym powodzeniem wśród przedstawicieli polskiego rządu. Przez wiele lat Lancia Kappa była samochodem reprezentacyjnym.

Przy projektowaniu udało się zwiększyć sztywność samochodu o 15%, co stanowiło spory postęp w zapewnieniu bezpieczeństwa w tym samochodzie. Za bezpieczeństwo odpowiadały także takie systemy, jak ABS, ASR i ESP oraz poduszki powietrzne.

Od początku produkcji Kappę można było nabyć z kilkoma silnikami. Najmniejszy z nich miał 5 cylindrów i 2 l objętości skokowej. Ta 147-konna jednostka napędowa pozwalała rozpędzić auto do 204 km/h. Nieco mocniejsza była 5-cylindrowa jednostka o objętości 2,4 l. Dzięki temu motorowi, który osiągał moc 177 KM, Lancia potrafiła pojechać z prędkością 214 km/h.

Najwyższą kulturą pracy odznaczał się 6-cylindrowy widlasty silnik o objętości 3 l. Rozwijał on moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy 270 Nm. Tak wyposażona Kappa przyspieszała do 100 km/h w 8 s i osiągała 225 km/h prędkości maksymalnej. Najmniejszą jednostką napędową był 2-litrowiec z turbosprężarką o mocy 205 KM i momencie obrotowym 298 Nm. Dzięki niemu auto mknęło z prędkością nawet 235 km/h.

Osoby oszczędne mogły liczyć na 2-litrowy silnik Diesla z turbosprężarką, który miał moc 124 KM. Jego maksymalny moment obrotowy wynosił 265 Nm. Średnie zużycie paliwa nie powinno było przekraczać 12 l na 100 km.

W 1996 roku do sedana dołączyło elegancko stylizowane kombi o oznaczeniu SW. W tym samym roku zmodernizowano 2-litrowy, wolnossący silnik, montując w nim kanały dolotowe o zmiennej długości. Po ulepszeniach motor miał 155 KM mocy maksymalnej.

W 1997 roku oferta powiększyła się o pięknie stylizowaną Lancię Kappę Coupé. Ten wóz różnił się od sedana m.in. zmniejszonym rozstawem osi, ale zwiększonym rozstawem kół, drzwiami bez ramek okiennych i inaczej zaprojektowaną tylną częścią nadwozia (pokrywa bagażnika).

Rok później producent wymienił 4-cylindrowy motor turbo na jego 5-cylindrowy odpowiednik. Objętość skokowa pozostała co prawda ta sama, ale moc wzrosła do 220 KM. Z kolei silnik Diesla został wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail.

W 1999 roku zmodyfikowano 2-litrowego oraz 2,4-litrowego benzynowca i zakończono produkcję wersji coupé. Powodem była niska sprzedaż. Wyspecjalizowany zakład składający te wozy na zlecenie Lancii zbudował tylko 3226 sztuk.

Na początku 2001 roku w Lancii Kappa pojawiły się lampy wyładowcze (tzw. ksenony), już pół roku później zakończono produkcję tego samochodu. Powodem była niezadowalająca sprzedaż – przez 7 lat zbudowano tylko nieco ponad 117 tys. sztuk. Dodatkowo niemiecka konkurencja wprowadziła do tego czasu już nowe samochody. Kappa została zastąpiona rok później modelem Thesis.

4.68
Ocena na postawie 20 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaLancia
TypSamochód osobowy

Generacje Lancia Kappa

Inne modele Lancia

Lancia Kappa: newsy, testy i recenzje

Kierowcy pilnują się przy oponach zimowych, ale o letnich już zapominają. To częsty i poważny błąd

Lancia Kappa [awarie i problemy]

... Pewnie każdy z nas pamięta ten samochód rozsławiony w Polsce jako auto wożące polityków. Tak jak dobiegł koniec kadencji ówczesnych posłów, tak samo Lancia Kappa poszła w odstawkę. Zastąpiły ją ... ? Otóż strach przed drogim w utrzymaniu ...

dawno temu

Lancia z silnikiem Ferrari

... na rynek, chcąc w ten sposób wyjść naprzeciw klientom. Ciekawą propozycję przygotowała wtedy m.in. Lancia, która w swojej topowej wówczas limuzynie zamontowała silnik pochodzący wprost z Ferrari. Tak powstała Thema 8.32. ... w motosporcie - w ...

dawno temu

Lancia Thema do serwisu. 31 właścicieli może mieć problem

... W rzadko spotykanej i nieprodukowanej już Lancii Themie może dojść do poważnej awarii tempomatu, a w związku z tym do niekontrolowanej zmiany prędkości. Informujemy o tym, ponieważ usterka ma duży wpływ na bezpieczeństwo. ... Akcja serwisowa ...

dawno temu

1995 Lancia Kayak [zapomniane koncepty]

... Od jakiegoś czasu kultowa marka - Lancia - nie jest już tym czym była w przeszłości. A po niedawnym mariażu koncernu Fiata z amerykańskim Chryslerem wydaje się, że jest jeszcze gorzej. Żeby odsunąć ... ostatnie wydarzenia na dalszy plan ...

dawno temu

Lancia Delta

... Wreszcie jest - oczekiwana od tak dawna - Lancia Delta. Jest to chyba już ostatni członek grupy FIAT, który powraca z wielkim hukiem. Przypomnę jedynie, że auto bazuje na zmodyfikowanej platformie ... Fiata Bravo i trzeba powiedzieć, że Lancia ...

dawno temu

W wieku 89 lat zmarł Gianni Lancia

... W wieku 89 lat zmarł Gianni Lancia, jedyny syn założyciela marki Lancia, Vincenzo Lanciego. ... Urodzony 16 listopada 1924 w Fobello Gianni bardzo szybko musiał stanąć na czele firmy stworzonej przez ojca, który zmarł w 1937 roku. W prowadzeniu ...

dawno temu

Mała Lancia Delta - Deltina

... Lancia planuje wypuszczenie na rynek kolejnego modelu. Miałby to być pojazd wyglądający i bazujący na Lancii Delta ale o mniejszych gabarytach (coś na wzór modelu Ypsilon). Informacja wydaje ... się być prawdziwą, wszakże nie od dziś wiadomo, że ...

dawno temu

Lancia zostaje z samym Ypsilonem

... Wiadomo, jakie będą dalsze losy Lancii. Niestety, przyszłość legendarnej włoskiej marki nie maluje się w różowych barwach. ... Po wczorajszym ogłoszeniu 5-letnich planów wszystkich marek należących do Fiata wiele osób zauważyło, że nie ma w nich ...

dawno temu

Lancia Stratos najprawdopodobniej powróci

... ostro za przywrócenie dawnej świetności marce Lancia. Jak jednak mówi Olivier François - CEO Lancii - nowy Stratos miałby raczej być modelem sportowym, nie rajdowym. ... ostro za przywrócenie dawnej świetności marce Lancia. Jak jednak mówi ...

dawno temu

Lancia Stratos GT2 - prace rozpoczęte

... Przodek nowej Lancii Stratos... stara Lancia Stratos, była rasową rajdówką, która w latach 70. wygrywała większość rajdów. Po 40 latach Pininfarina stworzyła nowego Stratosa na podzespołach Scuderii ... , która nigdy nie miała nic wspólnego z ...

dawno temu

Lancia Delta - debiut w Genewie

... W sieci upolowałem 3 fotki prezentujące nadchodzącą Lancię Delta - piękne auto, bazujące w pewnym stopniu na Fiacie Bravo, jednocześnie będące pierwszym autem wypuszczonym przez Lancię w XXI wieku, oraz modelem rozpoczynającym nową epokę w ...

dawno temu

Odświeżona Lancia Voyager jedzie do Genewy

... Efektem mieszania gam modelowych pomiędzy markami koncernu Fiata, czyli także Chryslera jest m.in. Lancia Voyager. Na targach w Genewie Włosi zaprezentują auto po delikatnym faceliftingu. Lancia Voyager to europejska wersja Chryslera ...

dawno temu

Nowe Lancie w Genewie - Flavia na pierwszy ogień

... Współpraca Lancii i Chryslera wchodzi na kolejny poziom. Efekty poznamy już w marcu na salonie w Genewie. Potwierdzają się nasze wcześniejsze doniesienia. ... Współpraca Lancii i Chryslera wchodzi na kolejny poziom. Efekty poznamy już w marcu na ...

dawno temu

Lancia Thema ujawnia swoje wnętrze

... Wszyscy bardzo dobrze wiemy, że nowa Lancia Thema to nic innego jak Chrysler 300 z logo włoskiej marki. Z zewnątrz praktycznie nic się nie zmieniło, a więc może wewnątrz Lancia postanowiła dać ... o sobie znać? Niestety nie, jednak trzeba ...

dawno temu

Lancia Stratos trafiła do właściciela

... Przez ostatnie 2 lata inżynierowie i projektanci Pininfariny pracowali nad jednym z najodważniejszych projektów ostatnich czasów - stworzeniem nowej Lancii Stratos. Auto powstało na zamówienie niemieckiego milionera, który w zeszłym tygodniu w ...

dawno temu

Kontynentalne klasyki | Lancia Flaminia

... Lancia Flaminia wygrała nasz plebiscyt na kontynentalnego klasyka lat sześćdziesiątych na rynku europejskim. Nic dziwnego, przecież to ikona tamtych czasów! Poznaj powiew luksusu włoskich fabryk, czyli bodaj najlepszą Lancię w historii. ... ...

dawno temu

Koniec Lancii Delty już w tym roku

... W ogromnym raporcie Fiata dotyczącym planów na najbliższe 5 lat nie ujęto Lancii. Jasne było, że marka zostanie powoli uśmiercona. Teraz pojawiło się więcej informacji na temat tego procesu. ... Już wcześniej Fiat poinformował o tym, że Lancia ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie