#Hyundai Getz

Hyundai Getz

Hyundai Getz

Getz to model małego samochodu (segment B) produkowanego od 2002 roku przez wielobranżowy południowokoreański koncern samochodowy Hyundai. Jak prototyp auto funkcjonowało pod nazwą TB. W Korei Południowej ten Hyundai jest sprzedawany pod nazwą Clic. Około 80% wyprodukowanych egzemplarzy jest przeznaczonych na rynek europejski.

  • Hyundai Getz w wersji pięciodrzwiowej. W 2005 roku model Getz poddano modernizacji, po której auto otrzymało nowy kształt atrapy chłodnicy, nowe tylne lampy i zderzak, a reflektory przednie zapożyczono z Peugeota 307
  • Hyundai Getz to model auta typu hatchback, występujący w trzydrzwiowym i pięciodrzwiowym wariancie. Auto było produkowane w latach 2002 - 2011 głównie na eksport do Europy (80% całej produkcji). W 2008 roku w ofercie Hyundaia model Getz został zastąpiony Hyundaiem i20
  • Hyundai Getz po face liftingu nieznacznie wydłużył się - teraz mierzy 3825 milimetrów, a jego rozstaw osi to 2455 milimetrów, Auto na swój pokład zabierze maksymalnie 5 osób, bagażnik zaś posiada pojemność rzędu 255 - 977 litrów
  • Panel centralny Hyundaia Getz
  • W 2006 roku pojawiła się uterenowiona wersja Hyundaia Getz Cross. Mimo, że model chce uchodzić za terenowego SUV-a, to nie posiada on napędu 4x4. Poza tym, Getz Cross charakteryzuje się nieco podwyższonym zawieszeniem, 16-calowymi alufelgami, nowymi zderzakami, atrapą chłodnicy pokrytą chromem oraz srebrnymi relingami dachowymi
[1/5] Hyundai Getz w wersji pięciodrzwiowej. W 2005 roku model Getz poddano modernizacji, po której auto otrzymało nowy kształt atrapy chłodnicy, nowe tylne lampy i zderzak, a reflektory przednie zapożyczono z Peugeota 307Źródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/hyundai/getz/108015/pictures/w8a13d/) użytkownika DA3Driver

Hyundai Getz jest produkowany tylko z jednym typem nadwozia – hatchback. Do wyboru są jednak wersje 3- i 5-drzwiowe.

W momencie wprowadzenia na rynek kształty nadwozia Getza były bardzo nowoczesne, jednak po dziewięciu latach produkcji zdążyły się opatrzyć. Niemniej jednak auto nadal nie wygląda wcale źle.

Charakterystycznym elementem samochodu są duże przednie światła, które zostały jeszcze powiększone podczas liftingu w 2005 roku. Wielu dziennikarzy wersję po liftingu przyrównywało do Peugeota 307, bo rozciągnięte łezkowate reflektory przednie przywodziły na myśl właśnie ten francuski kompaktowy wóz.

W pierwszych latach Hyundai Getz cierpiał na słabą odporność antykorozyjną. Już po 2-3 latach od wyprodukowania pojawiały się pierwsze większe ogniska korozji na błotnikach, progach i pokrywie silnika. W późniejszych latach koreański producent podwyższył poziom zabezpieczeń nadwozia na rdzę.

Wnętrze Getza jest przeciętnych rozmiarów i wysokie osoby z przodu będą narzekać na brak miejsca nad głowami, a z tyłu będą odczuwały również dyskomfort z powodu zbyt małej ilości miejsca na nogi. Siedziska foteli z przodu i kanapy z tyłu nie należą do najdłuższych, przez co kierowca może mieć problemy ze znalezieniem optymalnej pozycji do jazdy. Na tylnej kanapie trzy osoby powinny podróżować tylko w razie konieczności, ponieważ Getz jest stosunkowo wąski i brakuje z tyłu miejsca na wysokości barków.

Przestrzeń bagażowa liczy sobie 255 l (po złożeniu tylnej kanapy około 1000 l), co jest wynikiem średnim w tej klasie samochodów.

Zawieszenie składające się z przodu z kolumn MacPhersona, a z tyłu z belki skrętnej jest zestrojone odpowiednio miękko, by zapewnić znośny komfort jazdy. Problemem zawieszenia są szybko zużywające się tuleje wahaczy z przodu i z tyłu, co szczególnie z tyłu powoduje nieprzyjemne stukanie.

Hyundai Getz zapewnia całkiem dobrą ochronę pasażerom podczas wypadku. Auto ma wzmocnione za pomocą stalowych profili o podwyższonej wytrzymałości drzwi. W teście EuroNCAP Getz uzyskał bardzo dobry wynik – 4 gwiazdki na 5 możliwych w zderzeniu czołowym. Podobną notę wystawił też australijski instytut badający bezpieczeństwo samochodów.

Niestety, rezultatów tych nie można było odnieść do aut dostępnych w Polsce, ponieważ badane wozy miały sześć poduszek powietrznych, natomiast oferowany w Polsce Getz co najwyżej dwie. W niektórych krajach, takich jak Filipiny czy RPA, poduszki gazowe nie były dostępne w wyposażeniu seryjnym, podobnie jak ABS.

Getz był produkowany z czterema silnikami benzynowymi i dwoma dieslami. Motory o objętości skokowej 1,1 l i 1,3 l miały po 4 cylindry i 12 zaworów (układ SOHC). Najmniejszy silnik rozwijał początkowo moc 62 KM – zwiększono ją po liftingu do 67 KM. Motor 1,3-litrowy generował 82 KM mocy.

Większy 1,4-litrowy motor pojawił się w sprzedaży w 2006 roku i miał rozrząd DOHC. Jednostka napędowa uzyskiwała 97 KM mocy maksymalnej. Największy benzynowiec rozwijał 105 KM, które osiągał z 1,6 l objętości skokowej.

W latach 2004-2005 Getza sprzedawano 1,5-litrowym motorem wysokoprężnym wyposażonym w układ wtrysku typu common rail. Co interesujące, silnik miał tylko trzy cylindry. Po modernizacji pojawiła się jednostka napędowa o tej samej objętości, ale z czterema cylindrami. W słabszej odmianie miała 88 KM, a w mocniejszej aż 110 KM.

W 2009 roku na rynek wszedł następca Getza – model i20, jednak produkcja starszego auta trwa nadal i jest ono sprzedawane do tej pory na wielu rynkach całego świata (w Polsce już nie).