Fiat Linea
Linea to samochód z nadwoziem typu sedan, produkowany od 2007 roku. Wóz jest wytwarzany w Turcji przez firmę Tofas oraz w Brazylii i Indiach przez Fiata.
Auto zastąpiło modela Albea, która w niektórych krajach jest nadal produkowany, oraz znacznie większą Mareę.
Linea została zaprojektowana na bazie Fiata Grande Punto (wykorzystuje tę samą płytę podłogową) i w pewnym sensie jest jego wersją sedan. Podobieństwo obu samochodów jest spore, m.in. mają te same przednie reflektory i przednie drzwi), jednak w tylnej części Linea różni się oczywiście znacznie od Grande Punto. Linea ma spokojną, elegancką linię nadwozia.
Ze względu na duże rozmiary (długość ponad 4,5 m przy rozstawie osi 2,6 m) samochód jest plasowany jednocześnie w segmentach B (auta małe) i C (pojazdy kompaktowe).
Ma przestronne wnętrze, ale swobodą mogą się cieszyć przede wszystkim kierowca i pasażer przedniego fotela. Z tyłu jest ciaśniej, ale na tle innych samochodów zaliczanych do segmentu B Linea wyróżnia się wyraźnie na korzyść. Gdy już pasażerom uda się zająć wygodnie swoje miejsca, mogą podróżować bez przerwy przez wiele kilometrów, ponieważ zarówno fotele, jak i kanapa są dobrze wyprofilowane i obszerne.
Deska rozdzielcza jest prosta i czytelna. Jak na samochód mały Linea zaskakuje materiałami wysokiej jakości.
Kolejną zaletą przy spokojnej podróży jest miękko zestrojone zawieszenie, które na polskich drogach dobrze tłumi nierówności. Problem może się jednak pojawić przy dynamicznej jeździe, ponieważ samochód może się wtedy mocno pochylać. Do wad auta należy nieprecyzyjny układ kierowniczy.
W Polsce Linea dostępna jest z trzema silnikami. Pierwszy z nich to motor benzynowy, który może być w wersji wolnossącej lub turbodoładowanej. Niezależnie od tego jednostka ma objętość skokową 1,4 l.
W słabszej konfiguracji silnik rozwija moc 77 KM i maksymalny moment obrotowy 115 Nm. Pozwala to na rozpędzenie małego Fiata od 0 do 100 km/h w 14,6 s i osiągnięcie prędkości 165 km/h.
Znacznie mocniejsza jest odmiana turbo o mocy 120 KM i momencie obrotowym 206 Nm. Wyposażony w ten motor Fiat potrzebuje tylko 9,6 s na osiągnięcie 100 km/h, a jego prędkość maksymalna to 195 km/h.
Wśród silników Diesla klient może wybierać między jednostką 1,3-litrową a 1,6-litrową. Mniejszy motor ma moc 90 KM i moment obrotowy na poziomie 200 Nm. Wyposażony w niego Fiat przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,8 s i osiąga 170 km/h prędkości maksymalnej.
Decydując się na odmianę z mniejszym silnikiem zasilanym olejem, nabywca może wybrać skrzynię manualną lub zautomatyzowaną o sześciu przełożeniach.
Silnik 1,6-litrowy, podobnie jak mniejszy brat, ma turbosprężarkę oraz układ common rail, które pomagają mu osiągnąć moc maksymalną 105 KM. Szczytowy moment obrotowy wynosi 290 Nm. Wóz jest dynamiczniejszy od odmiany 1,3-litrowej, bo do setki rozpędza się w 11 s, a przyspiesza do 190 km/h.
Na innych rynkach, szczególnie w Ameryce Południowej, Linea jest też sprzedawana z jednostką napędową mogącą spalać zarówno benzynę, jak i etanol. Początkowo pod maską wozu w tej wersji instalowano 1,9-litrowy silnik o mocy 132 KM. W 2010 roku producent zastąpił go nową jednostką o objętości 1,8 l, która była rozwinięciem 1,6-litrowego serca instalowanego niegdyś w Mini Cooperze.
Najmocniejszym silnikiem na rynku brazylijskim jest 1,4-litrowy T-Jet o mocy 152 KM (w Polsce ma 120 KM mocy maksymalnej).
Fiat Linea to samochód stworzony przez Fiata jako auto światowe, czyli takie, które będzie trafiać w gusta jak największej liczby klientów, co oczywiście ma zwiększyć jego sprzedaż. W Polsce Linea oferowana jest w dość atrakcyjnej cenie, w której ten Fiat oferuje całkiem sporo.