Fiat Idea
Idea to mały minivan produkowany przez włoski koncern samochodowy Fiat od 2004 roku. Idea jest technicznym bliźniakiem Lancii Musy.
Auto opracowano na płycie podłogowej zaprojektowanej w ramach Projektu 188. Na tej samej płycie podłogowej powstało też Punto II generacji.
Kształty nowoczesnego nadwozia nawiązują do większych vanów innych marek. Auto ma na tyle charakterystyczną karoserię, że nie da się go pomylić z innymi.
Niespełna 4-metrowa karoseria pomieści w swoim wnętrzu pięć osób. Kierowca i pasażer z przodu mogą cieszyć się dużą ilością miejsca zarówno na nogi, jak i nad głowami. Z tyłu sprawa ma się podobnie, z wyjątkiem sytuacji, w której przednie siedzenia są całkowicie cofnięte. Podobnie jak w innych niewielkich minivanach w Idei pojawia się problem podróży w trzy osoby na tylnej kanapie. Pasażer siedzący na jej środku będzie podróżował najmniej komfortowo.
Materiały zastosowane do obicia foteli oraz do wykonania deski rozdzielczej są dobrej jakości. Wszystkie elementy w kabinie spasowano bardzo dobrze.
Bagażnik niewielkiego Fiata jest całkiem spory - 320 l pojemności.
Gorzej jest ze spasowaniem, a właściwie z montażem plastikowych listew na zewnątrz Idei, które same po pewnym czasie potrafią się odklejać.
W przeciwieństwie do konkurentów i innych modeli Fiata w Idei zawieszenie jest zestrojone dość sztywno, co na wyboistych polskich drogach przyspiesza jego zużycie. Najczęściej wymiany wymagają łączniki stabilizatora i tuleje wahaczy.
Idea w Polsce dostępna była z czterema silnikami. Jednostki benzynowe miały objętość skokową 1,2 l i 1,4 l. Mniejszy silnik generował moc 80 KM, a większy w zależności od wersji 77 KM (rozrząd 8-zaworowy) lub 95 KM (rozrząd 16-zaworowy). Motory wysokoprężne o objętości 1,3 l i 1,9 l rozwijały odpowiednio 90 KM i 100 KM mocy.
Na polskim rynku najłatwiej znaleźć auto z 1,3-litrowym silnikiem Multijet. Niestety, większość jednostek ma już duży przebieg i wymaga napraw. Najczęstszą awarią jest zacierające się łożysko turbosprężarki. Niewiele rzadziej pojawiają się problemy z uszkodzonym przewodem podciśnienia sterującego turbosprężarką, które często mylone są z jej awarią. Zdarzają się też wypalone świece żarowe. Zdecydowanie lepszą trwałością odznacza się motor 1.9 JTD.
Wśród jednostek napędowych spalających benzynę największym i ponadmiarowym zużyciem oleju silnikowego charakteryzuje się motor 1,4-litrowy. W silnikach benzynowych dość często dochodzi do pękania obudowy alternatora.
Z innych usterek najpoważniejsze jest uszkodzenie pompy wspomagania układu kierowniczego w autach wyposażonych w dodatkowe miejskie wspomaganie, zwane City.
Drobnym, ale uciążliwym problemem jest wariowanie komputera, który bez powodu potrafi wyświetlać różne ostrzegawcze komunikaty. Zdarza się, że w prawidłowo działającym samochodzie wyświetlana jest informacja "Light Failure".
Początkowo Idea była produkowana tylko we Włoszech, ale od 2005 roku jest wytwarzana także w brazylijskiej fabryce Fiata. W tym samym roku Fiat dokonał drobnych zmian stylistycznych w nadwoziu Idei. Rok później w Brazylii pojawiła się uterenowiona wersja Adventure.
Niestety, w Polsce Fiat Idea nie znalazł uznania w oczach nabywców i w 2007 roku włoski producent zdecydował się na wycofanie tego samochodu z oferty. Podobnie było zresztą na kilku innych rynkach europejskich.
Sześć lat po rozpoczęciu produkcji Fiat dokonał poważnego restylingu Idei. Zmieniono wygląd w zasadzie całego samochodu, a najbardziej rzucają się w oczy nowe przednie reflektory. W Brazylii auto jest wytwarzane nadal i sprzedaje się tam dobrze.