Daewoo Leganza

Model
Daewoo Leganza Zobacz 3 zdjęcia

Daewoo Leganza to samochód klasy średniej produkowany przez koreański koncern samochodowy Daewoo. Produkcja odbywała się nie tylko w Korei Południowej, ale także w Rosji, Rumunii i Uzbekistanie.

Nadwozie Daewoo Leganza było przebudowaną karoserią Jaguara Kensington – prototypu projektu Giorgetto Giugiaro z 1990 roku. Najbardziej od Jaguara Daewoo odróżniało się przodem. W wewnętrznej nomenklaturze Daewoo Leganza nosiło oznaczenie V100.

W założeniu Daewoo mierząca ponad 4,7 m Leganza miała konkurować z samochodami takimi jak Opel Vectra czy Ford Mondeo. Ponieważ była dłuższa niż większość konkurentów z Europy i Azji, to Daewoo często reklamowało ją na wielu rynkach jako auto klasy wyższej średniej. Tak właśnie było m.in. w Polsce.

Sporych rozmiarów wnętrze bez problemu mieściło pięć osób. Wystarczający komfort podróży zapewniało nieco za miękko zestrojone zawieszenie, składające się z kolumn MacPhersona z przodu i podwójnych wahaczy z tyłu. Przyjemnej podróży sprzyjały dobrze wyciszone wnętrze, wygodne fotele i dość bogate wyposażenie.

Leganza, jak na samochód o tak niskiej cenie (nowy wóz kosztował od 68 tys. zł do około 77 tys. zł), była bogato wyposażona – to jej niezaprzeczalny atut. Już w podstawowej wersji samochód miał manualną klimatyzację, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ABS i poduszkę powietrzną dla kierowcy. W bogatszej odmianie CDX występowały automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, skórzana tapicerka oraz system ASR.

Wadą Leganzy był natomiast niezbyt duży bagażnik mający 400 l objętości.

Chociaż Leganza jest dużym samochodem, niestety, nie należy do bezpiecznych. W teście zderzeniowym w Australii (odpowiedniku Euro NCAP) uzyskała zaledwie dwie na pięć gwiazdek, zdobywając tylko 12 na 32 możliwe punkty.

W samochodzie montowano cztery różne silniki o objętości skokowej od 1,8 do 2,2 l. W Polsce dostępne były dwie 16-zaworowe jednostki napędowe. Mniejsza i słabsza miała objętość 2,0 l oraz moc 133 KM przy 5400 obr./min (maksymalny moment obrotowy wynosił 184 Nm), a mocniejsza objętość skokową 2,2 l i moc 136 KM przy 5200 obr./min (maksymalny moment obrotowy – 191 Nm).

Choć żaden z motorów nie zapewniał sportowych osiągów ważącemu około 1300 kg autu, to oba pozwalały sprawnie poruszać się w trasie i w mieście. W zależności od jednostki napędowej przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tym Daewoo wynosiło od 10,2 s do 9,9 s, a prędkość maksymalna od 206 do 207 km/h. Z jednostkami napędowymi łączono 5-biegowe, manualne i 4-biegowe, automatyczne skrzynie biegów.

Niezależnie od wybranej skrzyni motory nie należały do szczególnie ekonomicznych. Zużywały od 7,1 l/100 km w trasie do nawet 14,6 l/100 km w ruchu miejskim.

Plusem obu silników była trwałość. Rzadko zdarzały się poważne awarie jednostek napędowych, a jeśli już się jakieś pojawiały, to były to zwykle pęknięcia uszczelek pod pokrywą głowicy, pęknięcia przewodów chłodzenia oraz uszkodzenia pomp paliwa.

Na drugim biegunie awaryjności w Leganzie znajduje się nietrwałe zawieszenie. Oczywiście winne temu są słabej jakości polskie drogi. Właściciele tych samochodów powinni zwracać uwagę na łożyska górnego mocowania kolumn MacPhersona (stuki przy skręcaniu kół mogą oznaczać ich uszkodzenie), tuleje metalowo-gumowe w przednich wahaczach i poduszki gumowe w zawieszeniu tylnym. Na szczęście ewentualne awarie można usunąć dość tanio, bo części zamienne do Leganzy nie należą do drogich.

Nadwozie auta jest dobrze zabezpieczone i rzadko pojawiają się większe problemy z rdzą.

Dostępne w Polsce Daewoo Leganza zwykle pochodzą z polskich salonów i mają udokumentowaną historię eksploatacji. Nierzadko auta są wyposażone w instalacje gazowe.

Obecnie ceny używanych egzemplarzy zaczynają się od około 13 tys. zł za słabszy wóz z 1997 roku do 28 tys. za lepiej wyposażoną i mocniejszą Leganzę z 2000 roku.

4.04
Ocena na postawie 67 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaDaewoo
TypSamochód osobowy
SegmentE

Generacje Daewoo Leganza

Inne modele Daewoo

E - Inne modele

Oceny użytkowników (37)

Przejdź do strony: 1 2

Daewoo Leganza: newsy, testy i recenzje

Daewoo Leganza [awarie i problemy]

... Jeszcze dekadę temu Daewoo Leganza była częstym gościem na polskich drogach. Wielka fala aut importowanych z zachodu sprawiła jednak, że ta limuzyna nie jest już tak atrakcyjna jak była kiedyś. Mało ... Auto było oferowane na wielu światowych ...

dawno temu

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Dziewczyny lubią Daewoo Matiza [wideo]

... Żeby zaimponować dziewczynie nie trzeba mieć super auta, które ma pod maską gigantyczny silnik V8. Wystarczy Daewoo Matiz z silnikiem 0.8-litra, który przyspiesza do pierwszej setki w prawie 17 sekund i rozpędza się maksymalnie do 144 km/h. ...

dawno temu

1995 Daewoo Bucrane [zapomniane koncepty]

... Dzisiaj trochę egzotyki. I nie mam tutaj na myśli koncepcyjnych supersamochodów, a bardziej przyziemną markę - Deawoo. Tak, tak stara poczciwa marka Daewoo, której raczej bezpłciowe samochody ... pojazdem klasy GT. Dlatego też w środku było ...

dawno temu

GM zadecydowało o przyszłości Daewoo

... Pamiętacie markę Daewoo? Te koreańskie auta w latach 90. zmotoryzowały niemal całą Polskę. Niskie ceny i świadomość posiadania nowego samochodu sprawiły, że salony pękały w szwach. Czasy świetności Daewoo jednak bezpowrotnie minęły, a dla marki ...

dawno temu

1997 Daewoo Joyster [zapomniane koncepty]

... Dwa lata po zjawiskowym i niespodziewanym koncepcie Daewoo Bucrane koreański producent zaskoczył raz jeszcze. W 1997 roku zaprezentowano bowiem koncepcyjny model o nazwie Joyster. ... Dwa lata po zjawiskowym i niespodziewanym koncepcie Daewoo ...

dawno temu

1997 Daewoo Mya [zapomniane koncepty]

... Dwa lata po debiucie ciekawego konceptu Daewoo Bucrane koreańska marka w 1997 roku zaprezentowała prototyp o nazwie Mya, który miał być małym, efektownym samochodem sportowym dla ludu. ... Dwa lata po debiucie ciekawego konceptu Daewoo Bucrane ...

dawno temu

Daewoo Tico [z drugiej ręki]

... oraz nowoczesnych rozwiązań, nadal można kupić samochody, które są stworzone wyłącznie do tej prostej czynności. Jednym z nich jest właśnie Daewoo Tico. ... oraz nowoczesnych rozwiązań, nadal można kupić samochody, które są stworzone wyłącznie ...

dawno temu

Używane Daewoo Nexia – awarie i problemy

... Jeśli rozglądacie się za budżetowym hatchbackiem lub sedanem i w ogóle nie interesuje Was efekciarski design czy sportowe zacięcie, to Daewoo Nexia ma szansę trafić w Wasze gusta. Może nie jest ona ... Używane Daewoo Nexia – historia modelu ...

dawno temu

Używane Daewoo Espero [awarie i problemy]

... autu, które nie wzbudza absolutnie żadnych odczuć. Daewoo Espero nie jest ani przesadnie urodziwe, ani też zbyt brzydkie. Jak sprawuje się ten niemiecko-włosko-koreański wynalazek w czasie eksploatacji? ... autu, które nie wzbudza absolutnie ...

dawno temu

Intrygujący daewoo lanos V6 - najmocniejszy w Polsce?

... W polskich serwisach ogłoszeniowych pojawił się na krótko dość intrygujący pojazd na sprzedaż. To popularne kilkanaście lat temu auto Daewoo Lanos z zainstalowanym silnikiem V6 Opla, rozwijającym 283 KM. Szybko wywołał niemałe poruszenie w ...

dawno temu

Takie rzeczy tylko w Rosji. Ukradł czołg, żeby pojechać po wino

... W tej historii jest wszystko, czego oczekujemy od dobrego filmu akcji. Bohater, który ma potrzebę zrobienia jakiejś zmiany, impuls do działania, kradziony wóz wojskowy, rozjechane daewoo i zbita witryna w sklepie. ... pijany. Znaleziono też przy ...

dawno temu

Daewoo Lanos [awarie i problemy]

... Daewoo Lanos to samochód, który w latach 90. zmotoryzował całą Polskę. Dlaczego nasi obywatele tak stadnie garnęli się do salonów po to auto? Ponieważ chcieli kupić możliwie jak najnowszy i najtańszy samochód z pewnego źródła nie martwiąc się ...

dawno temu

Daewoo Tico [awarie i problemy]

... rozwiązaniem dla osób z ograniczonym budżetem jest Daewoo Tico. Co prawda nie powala na kolana ani designem, ani osiągami, ale dzięki niskim kosztom eksploatacji pozwoli się uniezależnić się od środków komunikacji miejskiej. ... rozwiązaniem dla ...

dawno temu

Sensowne auto za 5000 zł na D [część 3]

... Kontynuujemy poszukiwania auta za niewielkie pieniądze, a konkretnie za nie więcej niż 5000 zł, czyli 1,5-2 przeciętne pensje. Tym razem szybki przegląd aut Daewoo i Daihatsu. ... się przyzwoitą instalację gazową. Moja propozycja Moim zdaniem ...

dawno temu

Daewoo Nubira I [awarie i problemy]

... dla większości Polaków jeszcze za drogie i właśnie wtedy pojawili się Koreańczycy ze swoją tajną bronią, którą wielu kierowców do dziś wspomina z sentymentem. Co to takiego? Oczywiście Daewoo Nubira. ... dla większości Polaków jeszcze za drogie ...

dawno temu

Tico o mocy 110 KM. Zbudował je 25-letni Polak

... Przerabianie Daewoo Tico to nie nowość. Jednak młody inżynier z małego miasta poszedł o krok dalej. Jego Tico ma prawie 3 razy więcej mocy niż w momencie, kiedy opuszczało fabrykę. Co prawda finalnie z wyglądu przypomina koreańskiego malucha, ...

dawno temu

Chevy Aveo? Naprawdę?!

... Ileż trzeba mieć odwagi by nazwać swoją firmę Extra-Terrestrial Vehicle. A ileż to trzeba mieć odwagi, by z Daewoo Chevroleta Aveo zrobić super-samochód? Sporo. Ale, da się... ... Ileż trzeba mieć odwagi by nazwać swoją firmę Extra-Terrestrial ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie